Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vad var det för snilleblixt att slipa luckjäkeln plåtren då? :doh:

Bild

När jag hade fått den plan en gång..
Har hållit på och slipat och spacklat hela dagen, och är fortfarande inte klar :(

Det hade ju inte gjort något om någon innan inte använt luckan som dansgolv :roll:

Ja ja, nya tag imorgon.
Motivationen var ganska låg på förmiddagen, men det gick bättre frammåt kvällen iaf.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Daniel-635 skrev:Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, Henrik "heggen" MSNar med mig och är bedrövad :(

Måtte det "lossna" för dig nästa gång har själv skrotat stora mängder arbete på samma sätt och vet precis hur det känns !


Ta en :beerchug: och försök att komma bort från eländet någon timme...

Den färgen jag hade under var nog inte så lämplig.
Märkte att den liksom mjuknat lite när jag tog bort formen.

Men jag hade ändå sprutat på lite klarlack på delar av luckan (endast med sprayburk), men det satt lika hårt på de ställena.

Tänkte nu lacka slipgrund, slipa och sedan klarlacka med riktig klarlack med spruta.
Vad trors om det?

Läste Ajdens plastguide, där hade han inte lackat alls.
Spackel där det behövdes, vaxa (hade nog vanligt bilvax dessutom), släppfilm i några lager (jag hade bara ett, ska nog öka på lite)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Citerar lite från Ajdens guide, kan lätt hålla med om de två första punkterna.
Dock tycker jag det är för lite med 3 gånger så lång tid, och jag tycker nog man kan säga att det kommer kosta mycket mer än vad du räknat med..

7. Saker man får räkan med när man håller på att plasta.

- Det kommer att ta 3 gånger så lång tid som du har räknat med.
- Det kommer att kosta mer än vad du har räknat med.
- Det kommer att lukta ordentligt, så har ni garaget under huset och en trapp upp plasta inte där!!! Jag vet att det kommer att lukta lika mycket uppe i huset som det gör nere i garaget, jag har provat.
- Det kommer att vara kletigt och slipdammet kliar ordentligt.
- Men när du väl är klar så kommer du att ha en egendesignad egen detalj som även kommer att vara lättare än om den hade varit i stål.
- Ifall ni använder epoxi var väldigt noggrann så ni inte får något på huden, gäller både ohärdad och slipdamm. Är väldigt allergi framkallande. Ni kan hålla på med det flera gånger utan att det händer något tills en dag då ni kommer att svimma, svälla upp och vara borta i ett par dagar. Och efter det kommer ni inte att kunna gå nära epoxi utan att det kommer att hända samma igen.
- Tänk på att inget som har med glasfiber är speciellt nyttigt så försök skydda er så gått det går från att komma i onödig kontakt med gaser, vätskor och damm som blir när ni håller på.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jag drar återigen en parallell med att lacka.
En del (erfarna) får bra resultat direkt utan speciell teknik eller utrustning, medans nybörjare får kämpa innan det fungerar som det ska.

Några saker som jag "åkt dit på"

Väntat för kort tid på att vaxet ska härda och eller för få lager.
(Temperatur för vaxet att härda i ?)

Blandat gelcoaten för dåligt med resultatet av krackeleringar och att produkten nyper fast på en del ställen.

När jag använde släppmedel så torkade jag det lite extra med varmluftspistolen för tempen i garaget vart inga 20 grader.

Med släppmedel ska det ju "alltid" släppa.
Men om du lackar om nu och har en helt blank 2k lack som är vaxad är ju naturligtvis förhållandena bättre än om man har div slipade och sprayade områden.

Ibland kan man också helt enkelt råka utför att olika kemikalier helt enkelt absolut inte fungerar ihop, även där precis som med billack.

Ett typ exempel är.
Om man har ett streck från en vanlig tusch penna i laminatet eller på formen kommer mest troligt varken gelcoat eller polyester att härda som den ska där.

Ang. "bilvaxer" vissa Carnauba baserade vaxer kan fungera utmärkt men ett silikon baserat är säkerligen rena katastrofen.

Ajden skriver många kloka saker i sin guide :thumbright:

Jag håller tummarna :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

När jag gjöt lyckades jag på 1a försöket.

jag använde vanligt bilvax, polerade först med maskin sen vaxade av för hand.
allt med samma vax.

Sen drog jag på sånt där släppmedel i två omgångar, med vanlig tvättsvamp.

lade gelcoat i 2 ganska tjocka lager, och polyestern lagomt då gelcoaten blivit som gelé.

När jag gjutit klart fick det stå ett bra tag, sen blåste jag in med tryckluft emellan när jag hade lossat ett hörn.
Då ploppa det loss så fint så.

det vart mindre blåsor i gelcoaten vid en del hörn, kanske 3mm stora eller så. det spacklar man till innan man gjuter i formen.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag ska helt klart lägga på mer släppmedel den här gången..

Ja, om jag någonsin får luckan slät igen, har gjort av med 2-2,5kg spackel hitills :shock:

Börjar få slut på spackel..

Den orginalfantast som kommer och säger något om att jag förstört en fin bil ska få valfri karossdel uppkörd i röven :evil:


Jag tyckte att jag var noga när jag blandade gelcoat, körde först med borrmaskin med en visp av svetstråd.
Sedan manuellt med trästicka.
Det är väl om det blev kvar på kanten efter att jag hällt i oblandad i burken.
Får väl hälla över det blandade i en annan burk och blanda igen..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag hoppas att slippa alla sådana blåsor i hörnen, numer är det knappt några kanter på pluggen.

Men.. jag är nog nöjd om jag får till något som går att använda :hihi:
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

jäkla jobb me plastningen verkar de va.har bara plastat mindre saker själv, men bilen kommer bli grym när du fått till bitarna.mvh
tel 0707149931
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack, jo men mycket av jobbet är också för att min bil är så himla dålig..

Är det inte upprostat, så är krokigt och vinnt.
Eller helst båda.

Drömläget hade ju varit om man bara kunde vaxa grejerna och gjuta..
Då hade det ju inte tagit så lång tid iaf. att förbereda för ett nytt försök :roll:
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Faan Jonas hade du inte en till sån där bmw? är det värt att hålla på att spackla sånna fall.... är det inte bara ta tag i nästa lucka och bygga ppå den i stället?

Faan jag hatar plast... :thumbdown:

Det är därför hela amazonen är i plåt :hihi: Eller just det... är ju bara halva bilen kvar nu ja :doh:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det finns ju dem som inte gör annat än håller på å lägger plast, å fort går det då med.

lej bort skiten som är löst så du har tid över på den viktiga biten :thumbright:
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

eftersom ditt projekt är ganska stort och kommer antagligen förhoppningsvis ge bra med mos så är det säkert nån firma som kan gå in med spons, eller halvspons elr dylikt :)
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Du ser Jonas ha ha ha, det är inte värtet :D 0.1 bar till så är det löst!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, jodå har fler luckor.
Men när jag började på den här insåg jag inte hur dan den var.
Sedan var jag inte så sugen på att börja på en annan, det hade ju behövts jobb på dem också.
Vissligen inte lika mycket kanske..

Men med facit i hand hade det nog varit bättre att ta en annan, även om man förlorat en del jobb som redan var nerlagt på den här.
Största problemet kom ju när jag slipade den plåtren, vilken miss :doh:

Vill inte så gärna lämna bort en massa, lär sig ju inte så mycket då..
Sedan är man väl lite som ett barn, "kan själv" och sedan blir det skit av alltihop :hihi:

Tyvärr är jag rätt dålig på att marknadsföra mig själv, skaffa spons & dyl.

Visst, den orkar nog spinna loss utan plast..
Men det kändes lite kul med något nytt, och samtidigt bli av med en massa dåliga delar. Men det hade nog varit enklare att fixa till det man har :roll:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

j björk skrev:det hade nog varit enklare att fixa till det man har :roll:
exakt plåt kan du ju., man ska nog hålla sej till det man kan :thumbright:
Skriv svar