Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) EDPS Update

Inlägg av Pimplaren »

Adaptern från ppf är en fet stålbit som är svarvad o fräst :) kardanen är alu o knutarna är stål!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) EDPS Update

Inlägg av robban »

umf.... Se till att ha kardanringAR, det blir sjukt mycket svängmassa som släps lös om de händer något med de där rören.... Kardantunnel samt kropsdelar lär ge vika innan dedär röret... *fick hurven* :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) EDPS Update

Inlägg av Moggemx »

Hrmm.. Tänkte faktiskt inte så mycket på det när jag byggde axeln :doh: .. ähh bara den håller lite lugn gatkörning samt en rejäl burnout på firmafesten om 2 veckor som gubbarna har tjatat om ;p
Blir att söka efternåt lämpligt att bygga kardanringar av nu då!

Pratade nyss med Svea bil ! .. så nu är det på G ordentliga doningar :hihi: Som fan inte ska ge sig !
Han hade en lösning med adapter och allt så det blir nog kanon! Enda problemet blir nog att få plats i bilen med prylarna, 3,5" rör med nått feting kors som var 97mm tvärsöver (1350 är 92mm) :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) EDPS Update

Inlägg av E34 RRT »

bra bra att du är i full gång! hur skall det gå med ett 3,5" rör som kardan? väger intte det ganska mycket? men antar att det är väl enda utvägen för att det skall hålla! :thumbright:
Niklas.E
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) EDPS Update

Inlägg av Moggemx »

Vet inte faktiskt! borde inte va så mycket tyngre än ett 3" kardanrör

Angående min provisoriska kardan så är det inte så illa som det ser ut kom jag på ;) kapade iaf ner ämnesröret, så är nog bara en 9-10cm bit längst bak mot knuten :p
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) EDPS Update

Inlägg av Moggemx »

Vart inte alls bra med min P- mek kardan , vetefan om den slog sig eller nå när den gick av, för blev typ ingen balans alls i skiten :| Och samtidigt när vi provkörde litegrann så rasade diffen :doh: Höger medbringare mot drivaxeln verkar ha gått av och vandrat ut :(

Aja, måste ju likförbannat vänta på min Sveakardan så får fixa fram en M5 klump under tiden då :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Har vart lite semester från bilen ett par veckor nu p.g.a diverse tillställningar (midsommar, div. festivaler) ja ni vet :hihi:

Har fått hem min sveakardan och konstaterat att "genomföringen" i bakvagnsbalken måste göras större !
får in knuten men går inte att snurra på !

Har en m5klump påväg från Evinrude också!
Vart dock tillfälligt avbrott igen då vi idag på dagen kom på att vi skulle åka till Gatebil på Rudskogen.. så nu är vi påväg :D Tur man inte är impulsiv!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Evinrude »

Men ni glömde ju bilen... ;)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Dags för lite update igen då! 8)

Ja vi glömde bilen, och satan vilket körsug man fick när man var där på banan :P

Vart ju som sagt en inpulsresa till Gatebil Rudskogen som skenade vidare till Gotland o.s.v .. en helgtripp vart helt plötsligt en hel vecka :roll:

Fanns huuur mycket kul och intressant som helst att titta på där i Norge :hey:
Bild

öhm.. och självklart en hel del slirande :P
Bild

Bild

Men nu är vi hemma iallafall och bilen har fått sig lite kärlek igen!
Började med att riva ner hela bakvagnen för att göra genomföringen för kardanen större.
Bild

Startade plasman och skar bort lite plåt i överkant och rondell/tigersåg för att snedda av stålbussningen till diff fästet.
Bild

Bild

På med lite ny plåt och färg så vart det hur bra som helst :)
Bild

Sådärja, nu får det plats hur bra som helst! :)
Bild

Bild

Bild

Vet inte om jag räknat lite fel när jag måttat kardanen då jag tyckte yoken kom lite långt ut, som jag har förstått så vill man ha den utdragen ca 20mm, nu är den nästan 30mm :/ men det är mycket kvar inne i lådan så det borde inte vara nån fara känns det som?
Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Henka_ »

Stöddiga prylar :hey:
*Fyndig text*

Henke K
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Har stått lite still med bilen nu igen, p.g.a lite mer semestrande o.s.v :P

Har joxat lite med Wg:n då laddtrycket har velat variera lite , Har mixtrat med fjädrar hit och dit och har nu fått till så jag har 1.1bar stabilt i grundtryck iaf :)
Hann inte testa nå destomer med mottryck på , så justerade lite på känn i garaget med kompressorn och tryckregulator :wink: Har inte provkört än, men borde vara kring 1.6bar nu iaf 8)
Bild

Provtryckte turbosystemet och hittade ganska kraftigt läckage från insugs "plenumet" och att ena kolven i dumpen kärvade så den i princip låg öppen så fort det började bygga tryck!
Åtgärdade allt och for och testade, och satan vilken skillnad i spoolup det vart, Smäller bara till när den väl börjar ladda nu till man har fullt tryck :P

Nån som vet vad man kan smörja o-ringen på kolven i dumpen med? Har provat med allt möjligt, Nån torrsmörjspray, tunt molyfett, nån lite tjockare klibbigare smörjspray o.s.v .. Men den börjar ändå kärva efter en eller ett par dagar :angryfire:

Lite problem med bakaxelklumperierna också, Hängde ju dit en 3.91 diff för att få bättre växelsteg med min låda.
Tänkte inte på det när jag for iväg, men efter ett tag så började det vina som fan när man släpper av gasen och motorbromsar + att det blir värre när man trampar ner kopplingen och bara rullar :x

Film på eländet:
Bild

Pallade upp bilen och tomkörde i garaget för att försöka lokalisera var ljudet kommer ifrån, och det verkade komma från diffen så vitt vi kunde lyssna oss till, Ingenting som tar i nånstans eller så heller.
Så slet ner diffen och öppnade för att se hur det ser ut invändigt, men allt såg rätt Ok ut där inne och känns inte som att nått lager är glapp eller så heller, Oljan var rätt svart med lite lätt metallic i , men inget som jag tyckte såg konstigt ut heller.. ingen aning hur länge oljan snurrat i den diffen heller så svårt att säga nåt utifrån det också :/

Så ville ha en annan diff att testa med för att utesluta att det är från diffen det kommer, Men fanns ingen att tillgå.. Så jag började kika på min gamla 3.45 diff som ena medbringaren vandrat ut på och insåg efter lite funderande på att det bara var att fila till splinesen litegrann på medbringarens axel och trycka in den igen :hihi:
Har som vart helt säker tidigare på att medbringarna sitter med nån slags låsring inuti diffhuset som då ska ha gått sönder för mig när den vandrat ut... MEN ack så jag bedrog mig! Är förvisso en låsring där inne, men det är ju bara att trycka in den tills det klickar till så sitter den :D
Bild

Så bonkade ihop den och hängde dit den igen och for och testade , Viner också litegrann men inte alls lika mycket.. Är nog säkert stål "bussningarna" i diffupphängningen som gör att ljudet fortplantas.
Men varför det var värre med 3.91 diffen vet jag inte :/ .. Får nog prova med nån ny fräsch olja och se om den blir tystare!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Var tvungen att posta och fortsatta med en till Post .. Brukar av nån konstig anledning alltid lyckas radera bort aallt just innan man skrivit färdigt, så började bli lite orolig :hihi:

Iallafall!!
Utväxlingen kändes Bra mycket bättre med 3.91 i bakaxeln :thumbright: , Så nu ska det nog bli åka av ;)
Såg också att jag glömde att nämna att det är en Marmander Dump jag kör med som kärvar.

Håller på att bli galen på mina bromsar i bilen också, Så fort man börjar bromsa så får jag vibrationer och typ pulserande bromsverkan, precis som när man har skeva bromskivor..
Har bytt varenda led och bussning i hela framvagnen, och även monterat powerflex på de ställen det fanns till, samt haft upp alla bromsskivor i en svarv och kollat samt putsat av dom litegrann utan framgång.
Börjar ha slut på ideer :doh:

Undra om ABS enheten kan få fnatt när den inte är inkopplad elektriksk?
Hörde av nån att man tydligen kunde, trots att man svarvat av skivorna ha kvar samma problem även efter en svarvning?
Mina skivor var ju inte märkbart skeva heller så det känns som fel ändå :/

Nån som har erfarenhet av liknande och/eller förslag på vad jag kan göra ? :roll:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro

Inlägg av stecka »

De är inte naven som slår då?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro

Inlägg av Kadett4wd »

Kärvande dump.. är det o-ringar i den?
Ibland löses de upp av fett, kör fett avsett för bromscylindrar, är nå syntetiskt fett.
Ofta rött.

När o-ringar löses upp av fett så brukar de bli att 'klibba' fast.

Keep up the good work :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) (Diff,Dump och Bromspro

Inlägg av Moggemx »

Naven har jag faktiskt inte kikat på nå destomer, bara känt på hjullager och så! Det ska jag kolla upp! tack för förslaget ;) Man blir som blind själv när man går runt och är insnöad på nån helt annan teori :P

Jepp, det är en o-ring i den!
Kan nog mycket väl stämma att det är som du säger att den blir som klibbig, För när den fastnar så sitter den faan fast.. och när man får den att röra sig så kan den helt plötsligt nypa igen!
Ska söka fram en ny o-ring dit och prova med nåt sånt fett då :wink: Tack för tipset! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar