Ersviken, tack, det låter vettigt.
Patrick,
ok, men tror du inte de blir mer försvagade också? jag har provat lite olika FEM-analyser på detta, men kanske inte tillräckligt?
Kanske för hårt penade, vet inte, men de flesta kinastakarna ser ju ut så. Skiljer det mycket mot de dyrare? skulle de bli försvagade av det i någon större utsträckning?
Nu har det hänt lite på Åkermanfronten
Rotade lite med den fasta tandskopan som följde med, men man blir snabbt begränsad av den. Letade efter hydraulisk skopa eller tiltfäste, men snubblade på en Engcon EC30 komplett med planeringsskopa. B27 uppe och nere. Bilden nedan är efter att jag grävt fram den och spolat av den med rotojet och massor av avfettning. Man såg inte ens den gula färgen före... Det gamla fettet och skiten dålde en del annat också, jag litade på att den var i bra skick och fick den levererad, det var den inte, men jag fick tillbaka lite pengar så det blev nog ett bra köp ändå
Fick även med en adapter B27-B20 och en tjälkrok med B20-fäste, dock hade man skurit i B20-kroken så den höll inte mer än ca 1min.
Läckan på bommen är från en Norsk svets med slagginneslutningar i SAE-flänsen på skaftcylindern, det är åtgärdat med lite TIG-svets.
Där står de tillsammans och myser i solnedgången
Märkte att det inte var någon olja i svängkransen och den jag fyllde på rann ut

De hade försökt laga den förut, men svetsen var sprucken och det fanns sprickor bredvid. Jag kunde svetsat, men valde en annan väg eftersom det verkar vara ett spänningsbetonat problem på dessa maskiner. Om det håller i längden får vi se. Det gick åt en halv tub Sikaflex 221. Funkar det inte med Sika så får man ta Casco Marin och teknik

Som tur är så ser man inte lagningen...
Dags att laga EC30!
Båda öronen var spruckna hela vägen runt.
Bussningarna skulle man nog bytt tidigare....
Fick svarva nya ämnesrör och tillverka schimshållare eftersom de av någon anledning skurit bort dem från fästet, varför tro? Lite svets och nu återstår det att se om man får i bussningarna och axlarna utan att arborra. Jag gjorde med ca 0,1mm större hål i rören, men är rädd att de dragit ihop sig mer...
En sådan här låda kan vara bra att ha =)
Och då behöver man byta On/off-ventilerna till sådana här.
Och en pytsare (behöver inte dubbel, men jag fick tag i prylarna på blocket).
Sedan behövdes det en bra returledning. Men hur gör man enklast när man ska lossa en plugg på returröret utan att söla olja eller dränera?
Jo, en dammsugare fungerar utmärkt om man ansluter den till tankventilationen

Och sedan montera ventilen med bara några droppars söl. Blir 3/4" slang hela vägen, orkar inte skaffa hem rör och dra det, kanske blir senare....

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon