Volvo 142-73 B230 16v turbo streetweek
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
Det lite svårt att jämföra ve mappen då jag körde bf98 innan. Men nu har jag i stort sett samma ve värde ifrån 5000 till 7500rpm.
Kan lägga upp båda ve mapparna imorgon.
Har 3,5"dp, ca 1m 3,5" under bilen sen 3" resten utan några skarpa böjar.
Kan lägga upp båda ve mapparna imorgon.
Har 3,5"dp, ca 1m 3,5" under bilen sen 3" resten utan några skarpa böjar.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
hittade en compressor mapp på turbon.
Någon som kan tyda den?

Någon som kan tyda den?

Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
Mer DC på ventilen! du har ju 60% kvar att åka på. Har fått göra betydligt större höjningar för att bibehålla eller öka trycket på vissa applikationer.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
Sebastian: Du kan ju prova med tryckluft och att forcera min/max DC% så ser du hur många hekto som ventilen blöder förbi in till wastegaten, om du sätter en manometer på ett T på vägen dit mellan ventil och wg. Det är inte säkert det är ett linjärt förhållande.
Men nog är det så, att en H1C inte är i samma liga som en Super HX40 med 61 mm inlopp. Jag tror kompressorn börjar bli stressad med en grundmotor som andas bra på högre varv, men går väl ta ut lite till.
Men nog är det så, att en H1C inte är i samma liga som en Super HX40 med 61 mm inlopp. Jag tror kompressorn börjar bli stressad med en grundmotor som andas bra på högre varv, men går väl ta ut lite till.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
Kollade igenom loggen lite mer innan.
Får göra om tabellen lite till laddtrycksstyrningen så det blir lättare att justera på varv.
Tabellen börjar redan på 1000rpm och det är väll rätt onödigt att börja på så lågt varv i DC tabellen??
Sen såg jag att insugstempen var relativt hög. 60gr och var inte spec varmt ute heller max 20gr.
Tempen är ca 10gr högre nu jämför med förra året.
Kanske är så att den börjar snart nå sin max kapasitet?
Får göra om tabellen lite till laddtrycksstyrningen så det blir lättare att justera på varv.
Tabellen börjar redan på 1000rpm och det är väll rätt onödigt att börja på så lågt varv i DC tabellen??
Sen såg jag att insugstempen var relativt hög. 60gr och var inte spec varmt ute heller max 20gr.
Tempen är ca 10gr högre nu jämför med förra året.
Kanske är så att den börjar snart nå sin max kapasitet?
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
vad har du för down pipe och avgasrörs dim och kör du wg in i avgasröret eller rakt ut? mäter du avgastryck? har du provtryckt?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
Jens:
Har 3,5" downpipe och ca 3,5" 1m under bilen sen 3" resten utan några skarpa böjar.
Wastegaten är in i downpipen.
Har ej mätt mottrycket.
Har provtryckt det till 1,5bar läcker bara ytterst lite vid spjällhus axeln
Har 3,5" downpipe och ca 3,5" 1m under bilen sen 3" resten utan några skarpa böjar.
Wastegaten är in i downpipen.
Har ej mätt mottrycket.
Har provtryckt det till 1,5bar läcker bara ytterst lite vid spjällhus axeln
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *laddet vill sjunka på varv?
Körde bilen i bänken idag. Det blev 485whp/567wnm @1,32bar.
Han bara köra 3 svep i bänken sen gav mitt stödlager upp till kardanen.
Så det blir att återkomma sen och klämma ur lite mer effekt.
Jag kom dit med 475whp/560wnm mappat på gatan. men blev konstiga vibrationer ifrån drivlinan vid 7000rpm.
Det visade sig att lagret på kardanen snurrat runt i gummit så det blev varmt och mjukt.
Försökte fixa det i bänken men utan resultat. När jag körde hem och var ca 5km kvar så började det vibrera rätt duktigt så vågade inte köra mer än 50km/h.

Lila=egt
Grön=map
Heldragen=hp
Streckad=nm
Han bara köra 3 svep i bänken sen gav mitt stödlager upp till kardanen.
Så det blir att återkomma sen och klämma ur lite mer effekt.
Jag kom dit med 475whp/560wnm mappat på gatan. men blev konstiga vibrationer ifrån drivlinan vid 7000rpm.
Det visade sig att lagret på kardanen snurrat runt i gummit så det blev varmt och mjukt.
Försökte fixa det i bänken men utan resultat. När jag körde hem och var ca 5km kvar så började det vibrera rätt duktigt så vågade inte köra mer än 50km/h.

Lila=egt
Grön=map
Heldragen=hp
Streckad=nm
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm @1,32bar*
Är du nöjd där? Eller vill du ha mer?
En lite finare turbo så är ju 100hk till hämtat relativt lätt:)
Blir ju bara mer å mer sugen på att bygga klart en 16v turbo ja har hållt på i tankarna bra länge nu!
Med vänlig hälsning,
En lite finare turbo så är ju 100hk till hämtat relativt lätt:)
Blir ju bara mer å mer sugen på att bygga klart en 16v turbo ja har hållt på i tankarna bra länge nu!
Med vänlig hälsning,
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm @1,32bar*
Jag är rätt nöjd faktiskt. Målet var 500whp och det ska jag kunna få utan större problem. Men sen är turbon i botten. Men det blev ända rätt bra effekt på så lågt ladd. Hade samma turbo förra året och laddade betydligt mer men mindre effekt
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm @1,32bar*
Skönt att lagret höll ihop såpass som det gjorde, så ni kom hem iallafall.
Det är både en snygg och effektiv motor installation !
Det är både en snygg och effektiv motor installation !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm @1,32bar*
Fina siffror grattis 

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm @1,32bar*
Tack så mkt!
Det visade sig att även hardy skivan var dålig. Var rätt kraftiga sprickor i den.
Så det blev att handla en så här på jmb optimering. Nu ska det hålla.
Blir att bygga nytt fäste för stödlagret imorgon. Hade 140 original nu, blir att fixa dit ett från 940 med m90.

Det visade sig att även hardy skivan var dålig. Var rätt kraftiga sprickor i den.
Så det blev att handla en så här på jmb optimering. Nu ska det hålla.
Blir att bygga nytt fäste för stödlagret imorgon. Hade 140 original nu, blir att fixa dit ett från 940 med m90.

Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm @1,32bar*
Det blir bra
Förmodligen ligger felet helt i att hardyn kroknat, börjar den kasta minsta blir det jobbigt för stödlagret.
Bra jobbat med motorn och gatmappningen Sebbe!

Förmodligen ligger felet helt i att hardyn kroknat, börjar den kasta minsta blir det jobbigt för stödlagret.
Bra jobbat med motorn och gatmappningen Sebbe!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm @1,32bar*
Blir grymt bra!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!