Sida 34 av 39

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 7:29 am
av Jens Gustavsson
jag har funderat på ta hem modärna fina 92.5mm custom kolvar ibland med fina 1mm ringar? skulle passa fint både till 2150RC B21 och B20! frågan är också vilken kolvhöjd och kolv bult man vill ha så de passar så många som möjligt? tror kolvhöjden ska va ca 43mm det går bra att plana blocken 3mm! (går att köra B20 86mm stroker då också)

22mm tror jag är en bra mått? man kan ju köra lätta B18 B20 6 bult stakar/vev om man vill hålla det enkelt och billigt (passar väll i ett B21 block med tidiga B21;ans vev grejor (som har samma vev som b20). samt köra lätta race H stakar med vättigt stake/slag förhållande med ca 145-148mm C-C och valfri vev lager dim. 46-49mm

skulle man köpa några satser på en gång kan man nog få skapligt pris på dem.

mvh jens

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 8:19 am
av Kadett4wd
Har sett kolvar från kända tillverkare säljs på aliexpress anonymt.
Alltså utan namn på kolvarna.

Så snoka där.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 9:15 am
av lyyski
Har kadetten hittat kolvar till 96mm + öd med fina ringar på Ali?

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 9:32 am
av Kadett4wd
snoka själv vetja.
Men,, jag menade alibaba.com

Här är en fin till Volkswagen/Audi

http://www.alibaba.com/product-detail/F ... 45600.html

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 9:43 am
av Jens Gustavsson
vill man ha kvalitet och bra hjälp så köper men på allibaba :hihi: !

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 10:02 am
av Kadett4wd
Faktum är ju att numera tillverkas de flesta fräna bling bling grejer i Kina.
Tyvärr.

Men, testa maila dem.
De gör vad du vill i stort sett, tjyvar fin teknik från nån känd de tillverkar åt i sin fabrik och sätter din logga på det.

De har inga skrupler alls.

Dessa kolvar heter SPA turbo och sitter i många ~1000hk VW maskiner i Sydamerika.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 10:07 am
av Kadett4wd
Nu ska jag inte spamma mer, men här är en tillverkare för volvokolvar

http://www.alibaba.com/product-detail/H ... 9S7xk0&s=p

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 10:19 am
av Jens Gustavsson
inte ends en bild på dem och gjorda för standard kolvringar :thumbdown: inget jag skulle köpa än om de va super billiga! volo har bättre kolvar original!

alltid spänande att surfa alibaba i jakt på det där riktiga klippet men man får oftast vad man betalar för här i livet har jag lärt mig. man kan ju köpa skrap lotter också man kan ju vinna men hur stor är den mattematiska sanolikheten för det? :)

mvh jens

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 10:41 am
av Kadett4wd
Du får dock tänka på det jag skrev. de gör vad du vill.
De gör mao ändringar till det du vill på andras designer.
Sen köper du dina kolvringar själv.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 10:19 pm
av Jarmo Y
Erland Cox skrev: Toppeffekt säger inte mycket om en motors karaktär, man måste se hela registret för att veta hur den funkar.
Det är enormt viktigt att motorn orkar dra även vid en förarmiss.
Från 3000 varv ska den gå rent men givetvis lämnar den dubbla effekten vid 6000 varv.

Borra B21 till 94, gör det inte blocken tunna så att de blir ovala?
Dom är inte tjockare än B240, max 6mm och B230 borrar man ju inte till 98mm med bra resultat.
Erland
Dethär B20 motor orkar dra säkert från 3000 varv uppåt, 43,6/36,5 ventiler. :thumbright:

Nissan micra 2250 cc 16v,s B19sn block borrning var 94, håller hur bra som helst.



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 11:14 pm
av Erland Cox
Det här var nog riktat mot mig men jag förstår inte riktigt.
Kan du förklara Jarmo?

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: ons okt 14, 2015 5:08 am
av Jarmo Y
Varför mot dej? Ville bara visa att lönar sej inte bara jaga flödesnummer och stora ventiler/innerdiameter.
Kanske 90 % av trimmare fortfarande tror att om man får mer cfm ut i flödesbänken än förut, det blir bättre och definitivt menar inte du, du kan räkna areor/ cfm och har experiment, det kan inte alls alla trimmare.

Om det blir mer hästar i en dyno jämför vad var det förut, det menar inte att bilen blir snabbare med en viss rally/crossförare/ bil.

Att testa bilen och köra mot en klocka, är skottsäker, tiotals gånger jag har sett den att en bra bil i bromsbänken är sämre mot klockan jämför bil med mindre hästar, hundratals gånger har cfm vinnare förlorat. :)

Denna B18 toppen gjorde jag utan flödesbänk, ventiler satt i olika höjd, avgassätena var hemska, fick höra lång efter tävlingen att ingen hade monterat toppen i en motor, därför att det var så mycket jobb kvar innan toppen är perfekt. Vad f...n, är en B20 motor perfekt :hihi: men trots det man kör med det.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: ons okt 14, 2015 7:41 pm
av Erland Cox
Du har helt rätt i att det är klockan som talar i slutänden.

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: ons okt 28, 2015 7:09 am
av Matti johansson
Erland Cox skrev:Du har helt rätt i att det är klockan som talar i slutänden.

Erland
Lär man sig sin bänk är ju resultatet samma, fast exakta. Bänken mäter ju tid = klockan om man kör inertiamätning. Ska du mäta på väg med klocka så har man ju ännu större felmarginal pga fler variabler som kan spela in! Största variabeln är ju trots allt förare!!

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: ons okt 28, 2015 7:09 am
av Matti johansson
Erland Cox skrev:Du har helt rätt i att det är klockan som talar i slutänden.

Erland
Lär man sig sin bänk är ju resultatet samma, fast exakta. Bänken mäter ju tid = klockan om man kör inertiamätning. Ska du mäta på väg med klocka så har man ju ännu större felmarginal pga fler variabler som kan spela in! Största variabeln är ju trots allt förare!!

Skickat från min D5803 via Tapatalk