Sida 34 av 36

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.61/100m

Postat: sön aug 28, 2022 5:23 pm
av Jens Gustavsson
ja vart lite fel där haha. har testat lite mer i dag. dock fick jag slut ström i telefonen så dragy tiderna uteblev men lärde mig en del ändå då jag har så bra datalogg med Maxxecu. kommer mer om det senare

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.61/100m

Postat: sön aug 28, 2022 6:40 pm
av Jens Gustavsson
jo va ute och körde ett test till i dag med lite hårdare fram dämpare sen 200rpm mer start rpm ca 5500 och 1.35bar men det vart lite för mycket och det börja spinna via 1.1sek där jag nu hade 1.9 bar mot tidigare 1.75bar. än fast det bara spann 10km/tim (55 driven och 46 cal speed) så tappa jag ca 10% av G kraften.

men denna repa så fångade target speed tabellen spinnet och några hundradelar senare va G kraften uppe och tändningen tilbaka.

ser att G kraften efter 1.5 sek snittar ca 0.05G mer tack vare mer laddtryck men fick ingen tid då telefonen vart strömlös. tor dock att tiden inte vart förbättrad då dippen i G tidigt skadar tiden väldigt mycket.

ser 0-100 ligger på 3.0sek liknade som tidigare

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.64/100m

Postat: sön okt 02, 2022 7:45 pm
av Steve
Nu vill vi ha en racerapport från Åmsele :)

Den går iväg väldigt fint och odramatiskt iaf, kul att se den

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.64/100m

Postat: mån okt 03, 2022 2:04 pm
av DanielW
Kul att träffas och bra kört Jens👍

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.64/100m

Postat: mån okt 03, 2022 3:37 pm
av Jens Gustavsson
hej det kommer. ska kolla lite loggar så jag kommer med korekta data

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.64/100m

Postat: lör okt 08, 2022 5:54 pm
av Jens Gustavsson
Hej tänkte skriva en kort race rapport från förra helgen i åmseles umeå open

jag fick lite problem med backen i PG lådan ca 2 veckor före racet då jag skulle fin putsa formen och "bygga om chassit" för mer bana eller bättre grepp så vart istället en massa natt skruvning i lådan.

men då datumet vart framflyttat så hann jag iallafall få ihop den och jag tänkte att skulle åka dit med den tune som jag hade snabbaste repan på optreppade gat test stället sen bara koncentrera mig på körningen istället för att köra så fort som möjligt.

men med lite tur i lottningen så undvek jag de snabbaste bilarna och då jag oftast gick iväg 0.3-0.6 sec före motståndarna så behövde jag inte 60 fot så bra eller ha så mycket effekt för att gå rundor.


jag han dock gå in i datorn efter elimenerings runda 2 tror jag det va och ta bort lite tändnings dumpning som behövdes på gatan så den skulle 60 fota lite bättre

jag höjde start varvet lite mer också men jag han inte kolla igenom och finputsa nått mer djupgående mellan reporna då det va bara några minuter mellan reporna och vissa repor direkt till starten utan att va i depån.

då jag kom fram till finalen mot zackes corvett så rattade jag på lite mer grund luft-tryck på laddtrycksstyrningen så det skulle bli lite högre laddtryck överallt men tyvär ökade bara det laddtrycket på ettans växel till 2.0bar (ca 450hk) efter en sec sen sjönk det på tvåan till bara 1.6bar (ca 370hk) och då trycket i tanken inte räckte till men det hade inte givit mig nån vinst ändå men han hadde fått svettas lite längre innan han dånade förbi med sin 725hk.

jag körde rätt jämna tider kring 6.73- 6.85 med ca 160km/t i slutfart. tider och reaktion mm på tidkort.com sen klicka på startnummret.

Hur som helst en super lyckad tävlig de arangerat i åmsele och alla som inte kom dit med bilarna sina fick ångra sig.

ska lägga upp lite bilder och även länka till nå bra youtube filmer från mats alfredsson och från bjurholms driftarn (jag och namn).



mvh jens

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.64/100m

Postat: lör okt 08, 2022 6:37 pm
av Jens Gustavsson
lite bilder från matts alfredsson

Re: Jens G B20 142. test repa 30! 4.64/100m

Postat: lör okt 08, 2022 6:41 pm
av Jens Gustavsson
film från mats alfredsson på youtube https://www.youtube.com/watch?v=kfxjn7JAtA4

film där alla elimenerings repor fins av jim olofsson https://www.youtube.com/watch?v=-rc2rYS7pI8

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön okt 09, 2022 11:53 am
av DanielW
Grattis jens till 2:a platsen, roligt att få se 142 igen

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön okt 09, 2022 2:47 pm
av Jens Gustavsson
va synd att vi inte fick mötas i stegen det hade blivit ett bra race om man ser på tidkort.com

går fint amazonen :thumbright:

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön okt 09, 2022 7:37 pm
av DanielW
Jens Gustavsson skrev: sön okt 09, 2022 2:47 pm va synd att vi inte fick mötas i stegen det hade blivit ett bra race om man ser på tidkort.com

går fint amazonen :thumbright:
Tackar, jo det hade varit kul att få mötas. Hade varit hyfsat jämt tror jag.
Jag måste se till att va med i starten, för du å zacke är inte att leka med😀

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön okt 09, 2022 8:48 pm
av Daniel-635
Grattis till andra platsen !
Såg precis filmen på Youtube, kul att se 142an rulla !

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: sön okt 09, 2022 10:02 pm
av Jens Gustavsson
jo du får träna på granen i vinter och jag ska jobba på 60foten som sög för mig men har inte haft tid att jobba med 60 foten för preppat underlag eller som i åmsele "opreppat" men rätt bra trots 4 grader +.

har köpt ett par nya dämpare bak och ska köpa nya dämpare fram till nästa sesong.

lite mer effekt skulle inte skada heller men ska va en gatbil som ska gå att använda. 0-100km/t just under 3 sek på gatan rastar dom flesta iallafall.

kul att glida runt byn med den igen helt laglig :thumbright:

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: tis okt 25, 2022 6:23 pm
av Jens Gustavsson
har tunat chassit lite med mjukare bak fjädrar och lagt i ca 30kg bly men nästan slut soppa så ingen större skilnad där sen klämt in några gummi tutar imellen fjäder varven fram för att höja den 1.5-2 cm.

va sen i går kväll i mörkret och minus grader :confused: och körde ett par sista repor som en utmaning åt mig som tuner att bilen ska gå att få race bar utan att man ska behöva lätta på gasen och med ca 1.2 bar/5200rpm i starten och 5-6 grader backning av tändningen och en långsammare ramp på laddtrycket på ca 1.8 sekunder och ett lägre 1.7 bar max tryck så gick den efter lite fin lir av allt en repa utan att den gick upp i rök och den 60 fot på 1.77 och 330fot på 4.70. 0-100 på 3.29 sec.

men nu i kväll har de sandat och saltat den isiga strippen så va nog sista turen.

om jag hade en lite längre raka utan sväng samt tunat på lite mer ladd efter 2 sek så ser jag på datan jag har att det skulle gått att köra en hög sexa på 201m på gatan i minusgrader. men vad man nu ska göra det för?? :lol: man kan iallafal som jag märkt för länge sen att fästet blir inte super dåligt bara för att det är kallt däcken med sånhär gummiblandning fungerar bra ändå.. ca 10-13% sämmre G i snitt mot en varm sommar dag på samma ställe.

mvh jens

Re: Jens G B20 142. Tvåa umeå open 10.5" 2022

Postat: ons nov 23, 2022 9:01 pm
av zache
DanielW skrev: sön okt 09, 2022 7:37 pm "Jag måste se till att va med i starten, för du å zacke är inte att leka med😀
Känsligt ämne hos vissa samt i vissa kretsar jag vet men... Automat! :wink:
Har inte testat annat i den här formen men som en känd bakaxelbyggare och speaker brukar säga;
"Raggarbilar har manuellt, Räserbilar har automat" :lol: