Precis, jag tror att många blandar ihop dom där två värdena, eftersom dom oftast hamnar i samma storleks-område. Men det är mycket viktigt att man skiljer på dom så man förstår att installera med rätt "centerline", det är iof något man kan ändra på om man vill ha annan karaktär än kamkortet säger.Pro-Mille skrev:Han menar nog att kammen är ställd på 108 grader "intakecenterline"
Fullt insugslyft på 108 grader efter TDC (efter överlappets TDC).
Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
har man byggt turbo-systemet så man får lägre avgastryck än laddtryck så ska man inte dra isär nockarna nått direkt, det är bara en kompromiss.Klabbe Persson skrev:Min kam är 242/248 med .571"/.577" lyft, Mekanisk rullkam.
Verkar som dom flesta åker lite mer än 112 i lob i usa iaf.
Min är inställd på 108 grader efter kam kortet.
jag tycker att ingen idag ska behöva ha högre avgastryck, då är turbon alldeles för liten eller fel-byggd.
en grund regel är att man ska ha insugsventilen så mycket öppen som möjligt då kolven går ned på insugstakten med högsta hastighet.
då brukar nockvinkeln bli runt 106-109 grader, ett undantag är då det blir väldigt mycket duration och varvtal med fina toppar - då kan man dra isär nockarna lite.
112 nockvinkel är tillräckligt nära det optimala för att motorn inte ska strypas märkbart och gör så att motorn går lite finare på låglast, och lite mer okänslig mot avgastryck.
MEN kom ihåg : det rör sig om så små överlapp på era kammar så det är inget direkt överlapp att tala om ändå.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
Att min turbo är förliten, är det ingen tvekan om. Det visste jag väl nästan från början, jag kollade på vad dom åkte med i amerika för att uppnå mina mål och det är en liknande turbo som jag har nu.
Och jag har uppnått mitt mål och de var en motor som var hel efter bromsningen, och en effekt på mellan 800 och 1000 hästar, vi fick ut som mest 950 hästar som sagt, och det är jag riktit riktit nöjd med!
Det är trots allt den första turbo motorn jag har "byggt", jag hade med andra ord ingen erfarenhet innan detta, därför vände jag mig till folk som hade den erfarenheten för tips och råd.
Däribland du Jens som har hjälpt mig med kammen, och bland de första du nämnde var att turbon var för liten, att den skulle ta sig tidigt med mycket vrid, och precis så blev det. Effekten är mellan de varvtal som du räknat fram, 5500-6500 så de stämmer kanon. De funkade alltså som jag förväntat mig.
Jag har fortfarande dålig koll när det gäller kamaxlar, har bara kollat och jämfört med andra som har liknande motor koncept som jag har och många åker med mer lob än jag, men de är ju även andra grejer som skiljer.
Så jag tror att den största boven i dramat ang mottrycket är att turbon är förliten. Har ni andra teorier berätta gärna
Jag är även helt övertygad om att Martin kunde trollat fram mer pulver men jag är så jävla nöjd med en hel maskin och den effekt de blev, så jag bestämde mig för att hålla där.
Jag fortsätter gärna diskutera om kamaxlar, då jag inte har full koll på de hela.
Jag har lite film ska försöka klippa ihop lite från bromsningen.
Och jag har uppnått mitt mål och de var en motor som var hel efter bromsningen, och en effekt på mellan 800 och 1000 hästar, vi fick ut som mest 950 hästar som sagt, och det är jag riktit riktit nöjd med!
Det är trots allt den första turbo motorn jag har "byggt", jag hade med andra ord ingen erfarenhet innan detta, därför vände jag mig till folk som hade den erfarenheten för tips och råd.
Däribland du Jens som har hjälpt mig med kammen, och bland de första du nämnde var att turbon var för liten, att den skulle ta sig tidigt med mycket vrid, och precis så blev det. Effekten är mellan de varvtal som du räknat fram, 5500-6500 så de stämmer kanon. De funkade alltså som jag förväntat mig.

Jag har fortfarande dålig koll när det gäller kamaxlar, har bara kollat och jämfört med andra som har liknande motor koncept som jag har och många åker med mer lob än jag, men de är ju även andra grejer som skiljer.
Så jag tror att den största boven i dramat ang mottrycket är att turbon är förliten. Har ni andra teorier berätta gärna

Jag är även helt övertygad om att Martin kunde trollat fram mer pulver men jag är så jävla nöjd med en hel maskin och den effekt de blev, så jag bestämde mig för att hålla där.
Jag fortsätter gärna diskutera om kamaxlar, då jag inte har full koll på de hela.
Jag har lite film ska försöka klippa ihop lite från bromsningen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
hur högt va avgastrycket vid lägre laddtryck?
ser fram imot film
ser fram imot film

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
Såg nu på en av filmerna att vi laddade 1.7bar
Killen med koll på siffrorna
Här kommer lite film iaf!
http://www.youtube.com/watch?v=1buWafMKgaw
Tack Tack, kördes på e85.

Här kommer lite film iaf!

http://www.youtube.com/watch?v=1buWafMKgaw
Blom142 skrev:vad körde ni för bränsle Klabbe?? har glömt vad du skrev tidigare.
Grattis igen till en Lyckad bromsning
Tack Tack, kördes på e85.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
Ja precis, denna maskin kommer få turbon att spola snabbt och lätt även med en tight och fin converter. Gör då denna maskin perfekt att börja vingla iväg med mellan räckena.
Vid 1 bar ladd sprang mottrycket förbi först vid 6000rpm. Vid 6400rpm så var mottrycket 1.2bar, så det var inte så farligt då. Lämnade 860hk och 1150nm på 1bar.
Går ju säkert att varva 7000 utan att den somnar av så Klabbe slår huvudet i ratten, om han mot förmodan missar att läga i kaninväxeln
Denna korven är vid 1.4bar. 917hk 1270nm.

Bilden blev tydligen inte större o tydligare ikväll
ursäkta.

Vid 1 bar ladd sprang mottrycket förbi först vid 6000rpm. Vid 6400rpm så var mottrycket 1.2bar, så det var inte så farligt då. Lämnade 860hk och 1150nm på 1bar.
Går ju säkert att varva 7000 utan att den somnar av så Klabbe slår huvudet i ratten, om han mot förmodan missar att läga i kaninväxeln

Denna korven är vid 1.4bar. 917hk 1270nm.

Bilden blev tydligen inte större o tydligare ikväll

SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
- johan johansson
- Forumsberoende
pv
halloj kul att motorn höll i hop.
jag läste att ni hade lite misständningar kom ni fram till vad det berodde på.
Jag kör ju exakt samma konsept sm4 och msd spolar om det var någon inställning eller liknande.
så kan man fixa så det blir rätt med en gång.
Johan Johansson
jag läste att ni hade lite misständningar kom ni fram till vad det berodde på.
Jag kör ju exakt samma konsept sm4 och msd spolar om det var någon inställning eller liknande.
så kan man fixa så det blir rätt med en gång.
Johan Johansson
volvo pv 53 16v
-
- För mycket laddtryck