Sida 35 av 39
Postat: mån nov 30, 2009 3:07 pm
av mattias
Pro-Mille skrev:Han menar nog att kammen är ställd på 108 grader "intakecenterline"
Fullt insugslyft på 108 grader efter TDC (efter överlappets TDC).
Precis, jag tror att många blandar ihop dom där två värdena, eftersom dom oftast hamnar i samma storleks-område. Men det är mycket viktigt att man skiljer på dom så man förstår att installera med rätt "centerline", det är iof något man kan ändra på om man vill ha annan karaktär än kamkortet säger.
Postat: mån nov 30, 2009 3:16 pm
av Jens Gustavsson
Klabbe Persson skrev:Min kam är 242/248 med .571"/.577" lyft, Mekanisk rullkam.
Verkar som dom flesta åker lite mer än 112 i lob i usa iaf.
Min är inställd på 108 grader efter kam kortet.
har man byggt turbo-systemet så man får lägre avgastryck än laddtryck så ska man inte dra isär nockarna nått direkt, det är bara en kompromiss.
jag tycker att ingen idag ska behöva ha högre avgastryck, då är turbon alldeles för liten eller fel-byggd.
en grund regel är att man ska ha insugsventilen så mycket öppen som möjligt då kolven går ned på insugstakten med högsta hastighet.
då brukar nockvinkeln bli runt 106-109 grader, ett undantag är då det blir väldigt mycket duration och varvtal med fina toppar - då kan man dra isär nockarna lite.
112 nockvinkel är tillräckligt nära det optimala för att motorn inte ska strypas märkbart och gör så att motorn går lite finare på låglast, och lite mer okänslig mot avgastryck.
MEN kom ihåg : det rör sig om så små överlapp på era kammar så det är inget direkt överlapp att tala om ändå.
Postat: mån nov 30, 2009 6:43 pm
av Klabbe Persson
Att min turbo är förliten, är det ingen tvekan om. Det visste jag väl nästan från början, jag kollade på vad dom åkte med i amerika för att uppnå mina mål och det är en liknande turbo som jag har nu.
Och jag har uppnått mitt mål och de var en motor som var hel efter bromsningen, och en effekt på mellan 800 och 1000 hästar, vi fick ut som mest 950 hästar som sagt, och det är jag riktit riktit nöjd med!
Det är trots allt den första turbo motorn jag har "byggt", jag hade med andra ord ingen erfarenhet innan detta, därför vände jag mig till folk som hade den erfarenheten för tips och råd.
Däribland du Jens som har hjälpt mig med kammen, och bland de första du nämnde var att turbon var för liten, att den skulle ta sig tidigt med mycket vrid, och precis så blev det. Effekten är mellan de varvtal som du räknat fram, 5500-6500 så de stämmer kanon. De funkade alltså som jag förväntat mig.
Jag har fortfarande dålig koll när det gäller kamaxlar, har bara kollat och jämfört med andra som har liknande motor koncept som jag har och många åker med mer lob än jag, men de är ju även andra grejer som skiljer.
Så jag tror att den största boven i dramat ang mottrycket är att turbon är förliten. Har ni andra teorier berätta gärna

Jag är även helt övertygad om att Martin kunde trollat fram mer pulver men jag är så jävla nöjd med en hel maskin och den effekt de blev, så jag bestämde mig för att hålla där.
Jag fortsätter gärna diskutera om kamaxlar, då jag inte har full koll på de hela.
Jag har lite film ska försöka klippa ihop lite från bromsningen.
Postat: mån nov 30, 2009 7:04 pm
av Jens Gustavsson
hur högt va avgastrycket vid lägre laddtryck?
ser fram imot film

Postat: mån nov 30, 2009 7:09 pm
av Klabbe Persson
Jens Gustavsson skrev:hur högt va avgastrycket vid lägre laddtryck?
ser fram imot film

Martin skulle se om han kunde uppdatera med lite sånna siffror ikväll, har som sagt varit mycke siffror i huvet men har för mig att de började gå om laddtrycket vid 0.8bar.
Postat: mån nov 30, 2009 7:42 pm
av Blom
vad körde ni för bränsle Klabbe?? har glömt vad du skrev tidigare.
Grattis igen till en Lyckad bromsning

Postat: mån nov 30, 2009 8:42 pm
av Andreas Arthursson
Alltid bra att ha mycket vrid tidigt om du ska in i stage. Jag tror det kommer bli en rolig bil! Lätt låg 8 sec bil iaf
Släng upp bromspapperet så får jag jämföra med min gamla maskin.
Postat: mån nov 30, 2009 8:45 pm
av Ante Karlsson
Grattis!!
Gött mos!!
Kommer nog bli en fin maskin att köra. Och kommer gå fort!
Mvh Ante
Postat: mån nov 30, 2009 8:45 pm
av Klabbe Persson
Såg nu på en av filmerna att vi laddade 1.7bar

Killen med koll på siffrorna
Här kommer lite film iaf!
http://www.youtube.com/watch?v=1buWafMKgaw
Blom142 skrev:vad körde ni för bränsle Klabbe?? har glömt vad du skrev tidigare.
Grattis igen till en Lyckad bromsning

Tack Tack, kördes på e85.
Postat: mån nov 30, 2009 9:28 pm
av bmw02touring
Låter så jäkla fint där i bänken, Blir kul att se när den snyter iväg taunusen från startlinjen.

Postat: mån nov 30, 2009 9:44 pm
av Mikael S
Fränt!!!
Postat: mån nov 30, 2009 9:49 pm
av Linkansg1
Det hade varit intressant att flyttat kammen "bakåt",typ rätt upp, ev släpat den nån grad.På något underkammade sugisar kan det bli riktigt bra.
Postat: mån nov 30, 2009 10:51 pm
av Martin Lundkvist
Ja precis, denna maskin kommer få turbon att spola snabbt och lätt även med en tight och fin converter. Gör då denna maskin perfekt att börja vingla iväg med mellan räckena.
Vid 1 bar ladd sprang mottrycket förbi först vid 6000rpm. Vid 6400rpm så var mottrycket 1.2bar, så det var inte så farligt då. Lämnade 860hk och 1150nm på 1bar.
Går ju säkert att varva 7000 utan att den somnar av så Klabbe slår huvudet i ratten, om han mot förmodan missar att läga i kaninväxeln
Denna korven är vid 1.4bar. 917hk 1270nm.

Bilden blev tydligen inte större o tydligare ikväll

ursäkta.

pv
Postat: mån nov 30, 2009 11:32 pm
av johan johansson
halloj kul att motorn höll i hop.
jag läste att ni hade lite misständningar kom ni fram till vad det berodde på.
Jag kör ju exakt samma konsept sm4 och msd spolar om det var någon inställning eller liknande.
så kan man fixa så det blir rätt med en gång.
Johan Johansson
Postat: tis dec 01, 2009 7:06 am
av Martin Lundkvist
Var lite snål med dwellen från början,
hittade msd´s rekommendationer och puttade in dem, sen gick den fint.