Sida 35 av 56

Postat: sön jan 04, 2009 11:42 am
av Roger Persson
Man kan ju inte låta bli lägga en till liten update:

Mahle 90,5 , 92, 94 mm
Komp höjd 35 39,6 mm

http://www.marty.nu/nyronen/index.php?node_id=10

Ska mäta lite vad org har sen, iväg o jobba
så man får ihop pengar till skiten.. :roll:

Postat: sön jan 04, 2009 12:07 pm
av Jens Gustavsson
det är sånna 90.5/39.6 kolvar jag kört sista 5 åren, med 22mm bustning i M staken.

jag plana blocket 6mm för att få kolven hela vägen upp men ska man ladda mycket så låt den vända ca 3mm ned :thumbright:

Postat: sön jan 04, 2009 1:41 pm
av Roger Persson
Jens Gustavsson skrev:det är sånna 90.5/39.6 kolvar jag kört sista 5 åren, med 22mm bustning i M staken.

jag plana blocket 6mm för att få kolven hela vägen upp men ska man ladda mycket så låt den vända ca 3mm ned :thumbright:
Kanske blir lagom med 35mm och 5mm längre stake och
92.5 slag.. Känns som nästan rimligt eftersom du fick plana
planat 6mm med 39.6 höjd.. :wink:

Får räkna lite med på det, väntar på ett svar till från parner
angående vad det är för kolvbults dim och kolvbultshöjd..

Postat: tis jan 06, 2009 1:03 am
av Roger Persson
Mätt komphöjd på org nu..

Kom fram till det är 46mm org på b20a kolvar..
35 om man mäter minsta mått + 11mm..

Så org, 80/2+145+46=231mm
Och 92.5/2+150+35=231.25mm, The SPM way.. :P
(Editerar bort jultomte stuket, man vill ju inte framstå som en tomte, he he..)

Stadiga 0.905dm i borr 0.925dm i slag..

0.905*0.905*3.14159265/4*0.925*4=2.380L
och duktigt stabil med bra kylning.. :P

Lite framsteg gjorda på toppen..
Kanalerna är pluggade med järn
och över byggnaden är bultad o klar..

Ska nog fräsa den i morgon..
Även insugplattor exakt matchade
för just denna topp..
Allt i ett svep för spara på tiden..

Har ingen kamera om ja inte får låna så
alla slipper troligtvis tråkiga bilder.. :doh:

Gonatt!

Postat: tis jan 06, 2009 7:58 pm
av Roger Persson
Blev lite framsteg idag.. :)

Tog runt 6 timmar att fräsa insugs
kanalena och insugsflänsarna..

Börja porta o snygga till det nu..
Diametern längst ut vid 20mm
flänsen är nu 42.2mm, både koniskt
och snett ner, för att matcha org..
Totala konans längd är 82mm..

Har en rest topp att sälja komplett med insug, så
gott som färdig portad, ganska snällt portad på insug..
Lämplig för turbobruk med delorto 40:or på
92-92,5mm borr med tex adapter grenrör.. :roll:
Lämpligt ladd 1.5-2 bar.. :roll: Riktigt lågkomp..
Den är körd förut med 0.8 bar men inte testad
efter det blev rest.. Inga sprickor..

Postat: tis jan 06, 2009 9:06 pm
av A.Kronberg
vad skulle det kosta att låta dig göra i ordning ett råämne med resta kanaler helt orört bara pluggad och grovfräst??

Postat: fre jan 09, 2009 2:47 pm
av Roger Persson
Dragit iväg ett mail till TG-motor angående en
rolig stål kam och offert på deras fina stål
I profil stakar och stål ventil fjäder brickor.. 8)

Postat: fre jan 09, 2009 8:43 pm
av Finnsebbe
B20TicPower skrev:Dragit iväg ett mail till TG-motor angående en
rolig stål kam och offert på deras fina stål
I profil stakar och stål ventil fjäder brickor.. 8)
TG:s mail funkar dåligt. Men han svarar bra i telefon och är trevlig att ha att göra med.

Postat: ons jan 14, 2009 8:18 pm
av Roger Persson
Finnsebbe skrev:
B20TicPower skrev:Dragit iväg ett mail till TG-motor angående en
rolig stål kam och offert på deras fina stål
I profil stakar och stål ventil fjäder brickor.. 8)
TG:s mail funkar dåligt. Men han svarar bra i telefon och är trevlig att ha att göra med.
Hej!

Fick svar från tg och det blev ett ganska långt telefon samtal igår, närmare en halv timme.. :lol:

Så nu är man inne på 7mm ventilskaft 46-38.5 ventiler, titan
ventilfjäderbrickor och knaster.. 7 mm brons styrningar
i toppen och frästa säten.. Skickar ner toppen till TG när den är portad..

Efter ett samtal med jens idag vart man nyfiken
på testa nått nytt, koniska ventil fjädrar..

Läst lite om det nånstans förut och funderat lite på det..

I hemlighet har även ett 6-bults svönghjul o vev blivit borrat till 12-bult..
En kamasa hyllsa fick sätta livet till, nersvarvad 2mm på ytter diametern för att det ska gå dra bultarna, blev ganska tigt men det går..

Kam blir lite snik, men tror på den..

F-shoppens "värsting" som kommer framöver om nån månad..

8,60 profil, 310Dur vid 0,60 spel (körspel) 265Dur vid 1,27mm lyft,
slipad på grova 27mm A ämnet..
Med 1.6 vippor blir det ganska fint lyft ändå.. ca 13.76-0.6 spel..?

Kommer köra lite lättade lyftare med, 4st hål i varge borrat från 4 st håll, 90grader vridet från org hålet..

Trattar till 48:or som nyss ja afärat till mig.. :)

Bild

/Roger

Postat: ons jan 14, 2009 9:42 pm
av Rydberg
Kör på pure sugis roggan :thumbright:

Postat: sön jan 18, 2009 12:16 am
av Roger Persson
1 x till strombergdump har kommit till världen! :)

Bild

Bild

Fina brusfria bilder.... :roll: Måste skaffa en ny egen Olympus kamera....

Bild

Bild

Postat: sön jan 18, 2009 12:22 am
av Roger Persson
Rydberg skrev:Kör på pure sugis roggan :thumbright:
Ja, får fasen bli så nu, ett tag iaf.. he he..

Postat: sön jan 18, 2009 10:57 am
av Rydberg
B20TicPower skrev:
Rydberg skrev:Kör på pure sugis roggan :thumbright:
Ja, får fasen bli så nu, ett tag iaf.. he he..
:twisted:

Postat: sön jan 18, 2009 11:26 pm
av Roger Persson
Nu börjar det släppa på topp fronten.. :)

Snackat lite med Jonas på Jb engine i örebro..

Kommer köpa 8 st titanventiler 50-39 mm i EVO längd..
6mm skaft in 7mm ut...

Ev blir dom omgjorda av han som tar hem dom till 46 38.5 o ytbehandlade.. (Alt svarvar ja själv om dom sen får jb slipa dom)
Det är beg nashcar ventiler från början.. :hihi:

Sen blir det BMW styrningar i toppen, ev ombussade
styrningshål för matcha ytter diametern..

Koniska fjädrar, T6 brickor o knaster, brons styrningar..

Lär gå varva satan sen utan släpp.. :twisted:

Postat: sön jan 18, 2009 11:29 pm
av The
koniska som i "beehive"?