Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ok, hängde inte med i svängarna.
Trodde du köpt en annan turbo av jens som du använt.

Kompressorn är till vw 1,4 tsi :wink:
Används på dem för att få bra vrid på låga varv. (upp till ca 3000varv har jag för mig, lite beroende på) Sedan tar turbon över, och kompressorn kopplas ur med en magnetkoppling.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Motorn blev juh bra så jobet får bli på själva båten istället :thumbright:

Det var ett par sprickor på fördeck som var dolda under sponsordekaler. Dessa slipades upp och plastades igen:

före:
Bild

Bild

Efter:
Bild

Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Torpedväggen ( undra om man säger så på en båt åxå? ) hade varit utsatt för olika fästen och genomföringar genom åren så alla dessa hål har plastats ocj spacklats igen. Såg faan ut som att den blivit attackerad av en automatkarbin!!!! :(

Ena sidan efter slipning:
Bild

Ena sidan efter spackling:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Åsså var ena fästet i båten för motofästet sprucket:
Bild

slipade ur sprickan och plastade nytt. Passade på att förstärka lite åxå när jag likväl var igång :thumbright:

här är bägge fästena i båten efter plastning:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

det var ett jäkla slit att rengöra motorutrymmet efter ca 20 aktivt tävlande av förre ägaren. Hittade som sagt MASSOR av gamla hål och en del skador ( inget allvarligt mest visuella ) som numer plastats igen.

före tvätt:
Bild

efter tvätt:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

bägge hörnen som motorluckan avslutar mot var antingen försedda med hål för vattenutsläpp eller sprucket så dessa fick lagas samt förstärkas:

1.
Bild

2.
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Ytterliggare hål i båten, suck :doh: . Genom dessa gick slangar för vattenintag samt utsläpp. Här är det slipat innan plastning som åxå är gjort i dagsläget:
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Nu äre endast något enstaka hål kvar att plasta i motorutrymmet. en enklare spackling kanske behövs åxå men sedan äre dags att tvätta igen :wink: . Kommer blåsa ur allt damm efter slipningen med högtryckstvätt. Sedan avfettning ett par varv som kommer spolas ur före ett avslutande varv med aceton för att få bort eventuellt fett. När detta hästjobb är klart skall motorutrymmet målas så det ser fräscht ut.

Längtar tills jag kommit förbi det steget för sedan blire roligare då jag kan börja montera motorn och delarna kring den :thumbright: .

Over and out.

//Freddan.
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobias Lindqvist »

mycket bra jobbat , hoppas det flyter på bra med motor installationen :thumbright:
Tobias Lindqvist
SUndsvall
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Der är juh SÅÅÅÅ kul att slipa och plasta så jag fortsätter med det ett tag till. Här äre insidan på sargen runt sittbrunnen som får en massa hål igenlagda:
Bild
Bild
Bild

//Freddan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

se bara till att du har bra ventilation och mask, helst ska man hålla till utomhus, det är kraftiga kemikalier i plasten.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Men vad är på G nu??????????

Bild

Försäljning?????
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Eller provkörning???????

Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Näeeeeeeee. Jag har dragit ut båten på den leriga gården ( enda nackdelen med våren.... ) för att kunna tvätta ur motorutrymmet ordentligt med avfettning och högtryckstvätten:

Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

När motorutrymmet äntligen var färdiglagad och rent så vare bara att ta fram penseln och måla hela klabbet. Det är inte så noga med finischen men det ser mycket fräschare ut med EN färg och det blir lättare att hålla rent då åxå. Enda nackdelen med färg är väl att man inte ser sprickor lika lätt ( plasten vitnar ) och att man måste slipa en massa vid eventuella lagningar men jag ville passa på att snygga till liiiite iaf när det inte sitter en massa prylar i " hålet " där bak.

Jag målade med polyurethan baserad 2 komponents färg. Grått valde jag för det är ganska förlåtande mot smuts men ändå ljust så man ser ev läckage mm.

Bild
Bild
Bild
Skriv svar