[quote="knotan"]blev klar med avgaset idag med, så här ser det ut innuti.från 3" röret blir det en fyrkantig kanal som motsvarar ca 3.5" i area. sen i andra änden motsvarar den ca 4" där slöutröret är svetsat å sen konar det ner mot 3.5" igen för dte va det största rostfria jag hade hemma.
vad ska man säga. hmm ja asså den dämpar bra, fruktansvärt bra. låter som en std bil vid körning å tomgång :-X
skönt för man inte stör grannarna osvnär man leker utanför garaget..
plus att man slipper få påpekanden vid banbesitkning osv.
Hur gjorde du sedan med ljuddämparen? Gjorde du hål i "styrplåtarna" och vad fyllde du den med? Tuff bil förövrigt!
det är hålborrad/skuren plåt som sittter där. typ en helvetes massa 3-4mm hål.
körde "vanlig" isoleringsull från bygghandlen, den ska tåla temperaturen... förhoppninbgsvis så brinner det väll ur lite med tiden så den inte går så himla tyst som den gör nu
det är hålborrad/skuren plåt som sittter där. typ en helvetes massa 3-4mm hål.
körde "vanlig" isoleringsull från bygghandlen, den ska tåla temperaturen... förhoppninbgsvis så brinner det väll ur lite med tiden så den inte går så himla tyst som den gör nu
Okej. Det är lite märkligt med ljuddämpare och avgassystem tycker jag.. Vi byggde ett 2,5" system på en Alfa Romeo, som har 2" orginal, och den låter nått så in i helvete. Orginal har katalysatorerna i första biten efter grenröret så det sparade vi. Sedan satt det nått som såg ut som en katalysator mitt under bilen, men som va helt tom inuti, och till sist en stor dämpare precis innanför bak-kofångaren. Nu sitter det ljuddämpare på mitten och en ljuddämpare längst bak och det låter fortfarande som satan Vi funderade på om man kanske skulle bygga en egen ljuddämpare ist..
sådär ja nu sitter en ny vattenpump från en vanlig b230 som är lite längre= fläkten hamnar närmare kylaren, hittade även en tjock turbokylare låg som jag fick laga lite å de verkar funka(ena anslutningen sprucken) blev ett rejält varv araldite och en kopparör att pressa in som stöd.
efter det kontaterades att det verkade funka å den höll tempen började jag skruva dän turbon (smart å varmköra först bara )
så nu sitter där nytt skruivat 360 lager å nya radiallager i snurran med får se hur länga det håller... 1.5 bar på fegismapp borde inte vara några problem, men 2.4 på maxladd kanse sliter desto mer
va tvungen å testa köra en sväng idag med å kan bara säga att den rör förbannat bra på sej nu
Rogga skrev:Sjukt bygge Skoj skoj! Ser du ska köra bana ,helt rätt.
Vad är det för innehål i blocket? Kör du med för topp? Om det nu inte är hemligt...
Drar den från ?? till 9000varv ?
ja det blir bara bana/gata när vädret tillåtr. aldrig strippen iallafall
det 'är ett helt vanlöigt b230f block (fx iofs men samma) portad topp av musen en 531a, körde först med h-kammen men va lite onödigt vass då den drog bortåt 9000, nu kör jag med en vanlig VX kam å har varvstoppet på 8500 vilket käns prcis lagom. börjar dra vid 4500 ungefär så rätt lagom register med den utväxlingen som sitter, drar bra 1-an till 4an nu dvs ca 240km/h , ar inte vågaqr draq den på femman än iom att motrhuven i glasfiber expliodearde å¨flög dän
ska montera plåthuv imorrn å se om man kan toppfartsesta den , räknar med ca 280 i toppfart....