ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av knotan »

:hihi: desto större anledning att skaffa dogbox

skämtåsido.

detta är ju återigen en allroundbil som ska funka till diverse övningar, är nog svårt att få till så det funkar optimalt .

men i slutändan får jag nog hålla med jörgen att högre slutväxel kanske vore en ide.
även för drifting och banåka så vore det vettigare med så lite lagg per växel bra , även om bankrånardrivning är fränt när man glider på motorvägen 8)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av johan johansson »

Ja jag hade en doug nasch förut och med den så hoppade och skuttade bilen över hela banan. med clutchless lådan går ju bilen rakt,lungt och fint.
Men med en sådan låda så blir det ju bara ETT andvändningsområde på bilen och det är dragracing
volvo pv 53 16v
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

johan johansson skrev:Sen kan ju effekt kurvan bero på hur man laddar med tryck. om man fullgasväxlar tillräkligt fort eller har en clutchless låda som jag då har man plötsligt ett högre laddtryck på lägre varv än vad som går att få till i bänken= mer mos. Så det är inte alltid mattematiken stämmer i detta fallet med en turbobil. Värt att tänka på
Självklart måste man anpassa allt till verkligheten i bilen...det gäller ALLA typer av bil/motor kombinationer, det är det som är finjusteringar. Att tänka efter och räkna lite på dom KÄNDA förutsättningar som finns innan man kommer till banan gör att resultaten kommer betydligt fortare. Det brukar även innebära att man slipper göra av med en massa pengar i onödan på att byta delar.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

knotan skrev::hihi: desto större anledning att skaffa dogbox

skämtåsido.

detta är ju återigen en allroundbil som ska funka till diverse övningar, är nog svårt att få till så det funkar optimalt .

men i slutändan får jag nog hålla med jörgen att högre slutväxel kanske vore en ide.
även för drifting och banåka så vore det vettigare med så lite lagg per växel bra , även om bankrånardrivning är fränt när man glider på motorvägen 8)
Knotan din bil är vad nästan alla anser vara den optimala svängracingbilen ( en F1a )
En Dragster är vad dom flesta anser vara den optimala raktfram-racingbilen ( en Top Fuel )

Kommer man börja anpassa F1an för att kunna bli snabbare på strippen så kommer den snart bli mycket sämre på racingbanan.

Börjar man anpassa Top Fuel dragstern så den kan svänga å köras på racingbanan då blir den direkt VÄRDELÖS på strippen.

Så att bygga en bil som klarar både och, den blir egentligen inget vidare på vare sig det ena eller det andra... :shock: men den kan vara kul för det. :wink:

...men nu kom jag ifrån ämnet...att hjälpa ivars att köra sin åtta!!!
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av r.ivars »

Ska jaga rätt på en 4.11 utväxling helt klart bankrånarutväxlingen får det tummas på och vänta in nåt annat projekt! Man åker ändå inte 300 på bana med mina spacers tror jag :-)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Kadett4wd »

jag tänkte lite på det där med att motorn hamnar utanför sitt område mellan växlarna om man kikar på bromspapperet.
Det är inte hela sanningen.

säg på ettan drar du iväg till 8000rpm och turbon spoolade vid 5000rpm.
På papperet hamnar man på ~4500rpm på nästa drev(2an)
Obs.. kommer inte ihåg siffrorna så jag drar nåra för att åskådliggöra bara.

Nu kommer vi till det härliga i kråksången..
Nu är redan turbon 'spoolad' och uppe i varv, med en väl fungerande dumpventil så ska spool på nästa växel infinna sig omedelbart även på varvtal lägre än vad bromspapperet visar.
Mao så behöver inte motorn eventuellt vara utan ladd då nästa drev slevas i.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

Kadett4wd skrev:jag tänkte lite på det där med att motorn hamnar utanför sitt område mellan växlarna om man kikar på bromspapperet.
Det är inte hela sanningen.

säg på ettan drar du iväg till 8000rpm och turbon spoolade vid 5000rpm.
På papperet hamnar man på ~4500rpm på nästa drev(2an)
Obs.. kommer inte ihåg siffrorna så jag drar nåra för att åskådliggöra bara.

Nu kommer vi till det härliga i kråksången..
Nu är redan turbon 'spoolad' och uppe i varv, med en väl fungerande dumpventil så ska spool på nästa växel infinna sig omedelbart även på varvtal lägre än vad bromspapperet visar.
Mao så behöver inte motorn eventuellt vara utan ladd då nästa drev slevas i.
Det ligger lite i vad du skriver, men faktum kvarstår att det finns fortfarande mycket mer effekt att använda om du inte droppar så där mycket i varv mellen växlarna. Ska man vara riktigt noga så ska man göra en tabell med alla växlar och räkna på hur mycket vridmoment motorn utvecklar och hur mycket det multipliceras på varje växel för att se vad som ger mest kraft på bakhjulen. För att sedan räkna ut minsta förlust/bästa vinst vid varje växling.

Men i Ivars fall räcker det med lite sunt förnuft för att se att det finns utrymme för stora förbättringar med små medel.

Vi är alla överns om att hästkrafter gör bilen snabb om dom används rätt.

Det optimala i en dragracingbil är alltså en steglös transmision utan effektförlust som höll motorn på max effekt från start till mål. Nu finns inte det i verkligheten, men att försöka komma så nära det som möjligt är ändå målet.
Senast redigerad av Nova Jörgen den mån maj 21, 2012 8:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av erikjakan »

Det jag menade när jag skrev att du åker fortare med en 3.07 var endast med tanke på att tyckte att du inte hann med att växla som det var nu.

Självklart har Nova Jörgen rätt i att lägre utväxling ger snabbare tid.

Fast bara om det slutar rita hela rakan på grundladd ;)
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av wuffee »

Nu kommer jag inte ihåg vad killen heter, men han åker en babyblå kadett c med olackerade skärmbreddare. Han bytte till en 5,xx utv har jag för mig och klippte bra mycket på tiden plus att hjulspinn försvann..
Borde bli mindre hjulspinn med 4:10 istället för 3:07 me? Allt borde ju gå "lättare" och man ligger ju inte å "segdrar" med 1000nm...
säger inte att ja tänker rätt, bara att ja har försökt tänka ;)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Sen är väl din nya låda 6 växlad, du kommer fortfarande ha en hyggligt hög toppfart på 6an, åka snabbare än 250 km/h på svenska motorbanor känns inte nödvändigt :D
Bild
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av erikjakan »

Mantorp o anderstorp går ju rätt fort också :)

Men som du sa ,med dina spacers kanske man ska ta det lite solo :p
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av r.ivars »

ett par veckor är förbi igen, och det har varit en mycket stark MAJ säsong! Sjukt mycket åka och förbannat kul har det varit änsålänge :)

tar uppdateringen tillbaks lite grann då bilen stod lastad och klar inför EDPS Emmaboda 2012

Bild

kärrorna fick spendera en natt under samma tak, visserligen bara 2 timmar eftersom 6 timmar bilfärd väntade.... :roll:

Bild

vi fräste från stan 2:30

Bild

Bild

Larsson, Emme, JohnE, jag och bryden! Alla i en 1-serie... hmm....
Jag byter gärna 1-serien (får dra 1430) mot en 5-serie innan emmaboda 2013

Bild

i oskarshamn för det klassiska pitstopet!

Bild

har alltid velat ha en Elvisplatta! Vilken sjujävla FAIL det blev när det gick upp för mig att det var nåt jävla helvetes förbannade tributeband, det kom smygande liksom, vafan elvis är ju skit, har man varit full varenda gång man lyssnat på elvis, eller har det något med atmosfären kring raggarbilar kombinerat med musiken som gjort den bra? Tur det inte var på hemresan när man varit vaken 48timmar, då hade rävarna fått ducka!

Bild

väl framme

Bild

ett par repor avverkade, utan större succe, taskigt grepp och börjar succesivt peta i växlarna snabbare...

Bild

inför sista repan kändes det som att det var dags för att fälla i växlarna snabbt vilket gick kanon! Men greppet hänger inte med... Ska meditera in tanken om att fullgasväxla inför nästa strippevent och se ifall det håller, greppar och kanske går skitbra... Känns som att med årets setup har jag inget val, alternativt att det kan vara nyckeln till 8orna.

Bild

En bild ifrån tommy naucler

Bild

lång resa!!!

Bild

Bild

sen är vi framme i helgens bravader... Mina nya gatfälgar kom på morgonkvisten kl 8:15, direkt ifrån värmland :)

Bild

montering och avfärd mot bmws of sweden meet i eskilstuna!

Bild

lite nervöst igenom stan med 1m 3.5" pipa ifrån turbo riktad rakt mot örnarnas näste...

Bild

flöt på fint, saknas dock AC..

Bild

tills vi kom till kvicksund, med årets poliskontroll med besiktningsbuss och hela köret... först höll dom på att missa mig men åkte efter med polisbil för att hämta in mig... Hade det inte varit för trafik och sånt (teoretisk broöppning) hade man nog ovetande kunnat råka slippa hela kalaset. Men det gick relativt bra endå...

Bild

Bild

Är den schysst i övrigt den här? Ptja, nä...

Bild

Bild

Bild

Bild

nya fälgarna sitter dock som fläskläppar, ser riktigt racigt ut!!

Bild

Sen for vi till träffen (med trailer) och la en så lång rökare jag fick (fram till startlinjen på en liten gocartbana där nån kabel låg gömd) sen tänkte jag dra på lite häng också men kopplingshydrauliken felade ur... Låter mer avancerat än det var, förklaringen är att jag har ett litet läckage i slavcylindern (tilton som sitter i sprängkåpan på axeln) så just precis då efter jag dumpat kopplingen på 4an, en gång utan ladd, och en gång med ladd för att få fräs på hjulen så gick det inte att koppla ur längre..

Den här lådan har imponerat på mig ordentligt änsålänge :D Tror jag behöver smörja mitt short-shift länkage inför nästa dragraceevent för att se vad den klarar av på riktigt :D
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av JohanK »

Hur mycket ville Bosse ha för att släppa dig vidare?, 1500 och föreläggande om regbes?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av NiclasA »

man kan ju inte annat än å digga dina uppdateringar:) hur gick det med farbror blå å bess bussen`?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Kadett4wd »

gör nån liten insats att trycka i dyngpipan så det blir liiite tystare då du cruisar... kanske drar lite mindre uppmärksamhet till dig då ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar