Sida 35 av 87
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: ons nov 02, 2011 8:36 pm
av Kadett4wd
nånstans inuti där är prylarna va?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: ons nov 02, 2011 8:41 pm
av norrback
bara att bearbeta bort allt som inte ser ut som en rotor

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: fre nov 04, 2011 5:44 pm
av Tegheim
Idag lämnade jag veven på sin första slipning för att passa ihop de lösa excentrarna med huvudaxeln. Spännande att för första gången lämna ansvaret i någon annans händer
Jag bör väl tillägga att jag inte är helt ensam i det här med billet-rotorer.
Min vän Gustav och jag får ofta skäll för att vi pratar mer med varann, än våra sambos när vi sitter med headset och ritar SolidWorks om nätterna

Vi har våra visioner. Jag vill ha min 4rotor, och Gustav vill att hans "trötta" 770hk 13B ska gå lite bättre

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: sön nov 06, 2011 6:56 pm
av Tegheim
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: sön nov 06, 2011 7:04 pm
av Kadett4wd
asfränt...
när du har möjlighet kan du juh addera 'kylflänsar' inuti för att öka kontakten med kylvattnet.
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: mån nov 07, 2011 9:48 pm
av Tegheim
Det här är vad man kallar en bra början

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tis nov 08, 2011 8:06 pm
av Robin Olivi
hehe a kapningen av de där kutsarna lär ju varit de tunga i de här projektet
Dimension och material? Tycker dom ser så små ut. Dia 200mm typ? Blir ju inte mkt till motor

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tis nov 08, 2011 9:34 pm
av Tegheim
De är 220x85mm nu. Ska bli rotorerna

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: ons nov 09, 2011 6:32 pm
av Tegheim
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: fre nov 11, 2011 6:44 pm
av Tegheim
På gång!
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: fre nov 11, 2011 11:15 pm
av G.Nauta
Smutt värre!
Sätter mig varje kväll och det första jag gör är att glo in här och se om det hänt nåt!

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: lör nov 12, 2011 11:31 am
av fugazi
Alltid lika intressant, och imponerande!
Men jag funderar på gavlarna och portarna...
Det fattas väl liksom två på bilden?
Kommer portarna ge samma flöde/tider/massa, och blir det två gavlar utan port?
Eller tänker jag galet (lyset är tänt, men ingen hemma), nu igen?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: lör nov 12, 2011 2:28 pm
av Tegheim
Gavlarna kommer vara helt utan portar till min 4rotor, men min vän Gustav kör 2-skivig sidportad, så vi ritade sådana gavlar. Det är bara att ändra soliden till PP-maskiner.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: lör nov 12, 2011 6:20 pm
av Tegheim
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: lör nov 12, 2011 8:00 pm
av fugazi
Ok... då förstår jag... förmodligen...
Men... skulle det inte teoretiskt kunna gå att få "lika" gavelportar till en 4-rotor?
Eller blir det bara krångligt (somomdetförenlekmaninteärdetpådenhärnivån)?
Överkurs (som om det här inte redan är det?):
Om man gör dubbelt så breda rotorer (o.s.v)... får man samma förutsättningar (volym, komp, förbränning o.s.v) men dubbelt så mkt av allt gött (vrid/effekt)??
