Sida 35 av 87

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: ons nov 02, 2011 8:36 pm
av Kadett4wd
nånstans inuti där är prylarna va? ;)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: ons nov 02, 2011 8:41 pm
av norrback
bara att bearbeta bort allt som inte ser ut som en rotor :)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: fre nov 04, 2011 5:44 pm
av Tegheim
Idag lämnade jag veven på sin första slipning för att passa ihop de lösa excentrarna med huvudaxeln. Spännande att för första gången lämna ansvaret i någon annans händer :roll:

Jag bör väl tillägga att jag inte är helt ensam i det här med billet-rotorer.
Min vän Gustav och jag får ofta skäll för att vi pratar mer med varann, än våra sambos när vi sitter med headset och ritar SolidWorks om nätterna :)
Vi har våra visioner. Jag vill ha min 4rotor, och Gustav vill att hans "trötta" 770hk 13B ska gå lite bättre :)

Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: sön nov 06, 2011 6:56 pm
av Tegheim
Primärporten tillagd på mittgaveln. Om man inte vill köra Periferi-Port.

Bild
Bild
Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: sön nov 06, 2011 7:04 pm
av Kadett4wd
asfränt...

när du har möjlighet kan du juh addera 'kylflänsar' inuti för att öka kontakten med kylvattnet.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: mån nov 07, 2011 9:48 pm
av Tegheim
Det här är vad man kallar en bra början :)

Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: tis nov 08, 2011 8:06 pm
av Robin Olivi
hehe a kapningen av de där kutsarna lär ju varit de tunga i de här projektet ;)

Dimension och material? Tycker dom ser så små ut. Dia 200mm typ? Blir ju inte mkt till motor ;)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: tis nov 08, 2011 9:34 pm
av Tegheim
De är 220x85mm nu. Ska bli rotorerna :)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: ons nov 09, 2011 6:32 pm
av Tegheim
Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: fre nov 11, 2011 6:44 pm
av Tegheim
Bild

Bild

På gång!

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: fre nov 11, 2011 11:15 pm
av G.Nauta
Smutt värre! :)
Sätter mig varje kväll och det första jag gör är att glo in här och se om det hänt nåt! :thumbright:

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör nov 12, 2011 11:31 am
av fugazi
Alltid lika intressant, och imponerande!

Men jag funderar på gavlarna och portarna...
Det fattas väl liksom två på bilden?
Kommer portarna ge samma flöde/tider/massa, och blir det två gavlar utan port?
Eller tänker jag galet (lyset är tänt, men ingen hemma), nu igen?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör nov 12, 2011 2:28 pm
av Tegheim
Gavlarna kommer vara helt utan portar till min 4rotor, men min vän Gustav kör 2-skivig sidportad, så vi ritade sådana gavlar. Det är bara att ändra soliden till PP-maskiner.

Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör nov 12, 2011 6:20 pm
av Tegheim
Helgens arbete är över...
Det tar alltid längre tid än man tror, och att man inte kan CNC-svarven gör inte saken lättare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Före städningen
Bild

Efteråt ser man hur djup spånlådan var...
Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör nov 12, 2011 8:00 pm
av fugazi
Ok... då förstår jag... förmodligen... :roll:
Men... skulle det inte teoretiskt kunna gå att få "lika" gavelportar till en 4-rotor?
Eller blir det bara krångligt (somomdetförenlekmaninteärdetpådenhärnivån)?

Överkurs (som om det här inte redan är det?):
Om man gör dubbelt så breda rotorer (o.s.v)... får man samma förutsättningar (volym, komp, förbränning o.s.v) men dubbelt så mkt av allt gött (vrid/effekt)?? :love: