Sida 35 av 42

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: ons feb 10, 2021 11:23 pm
av whilliam
Det blir för tätt mellan tänderna så när vevaxeln sviktar och slingrar sig så läser sprutet fel, funkar bättre ju större man gör triggerskivan , typ att den läser på svänghjulet i stället. Men problemen brukar komma ändå.
När effektuttaget är lågt så brukar det inte heller bli problem men där kommer ju vevens "fjädrande" förmåga in, kraftigare och större vev/ramtappar motverkar, likaså en kort vevaxel. Lägre vikt på kolv/stake hjälper också men inte alltid eftersom det momentana trycket under förbränningen kan skapa enorm svikt ändå. Självklart spelar också avståndet från ramlager till själva raden av tänder roll - ju längre desto mer bör dessa röra sig när veven sviktar.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 7:52 am
av Kadett4wd
DTA hade inga som helst problem med 9000rpm på ett 60-2hjul med diam ca 160mm.
Så det beror även många ggr på hur sofistikerad kretsen är som läser givaren.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 8:01 am
av whilliam
Du körde kanske Opel OEM, då sitter väl givarkransen så här? Vi pratar alltså de absolut bästa förutsättningarna för att undvika problem med avläsning när veven sviktar, har egentligen inte med sprutet att göra utan mer med själva givaren. Rent teoretiskt borde det bli bättre, ju mindre "avläsningsyta" givaren har.
Bild

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 9:29 am
av super7
Kadett4wd skrev: tor feb 11, 2021 7:52 am DTA hade inga som helst problem med 9000rpm på ett 60-2hjul med diam ca 160mm.
Så det beror även många ggr på hur sofistikerad kretsen är som läser givaren.
:thumbright:
Rally Golfen som jag installerade insprutning på hade nog ännu mindre diameter på kuggkransen
och varvade kring 9000rpm utan problem.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 9:48 am
av whilliam
Det är inte varvtalet som ger problem, elektronik tycker att 100 000 rpm är "sakta" 8)
Problemen beror på vevaxeln och att den rör/böjer sig i helt andra riktningar än bara cirkulärt.
Ibland beror det även på resonansfenomen i infästningen för givaren (att den kommer i självsvängning)

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 9:54 am
av Kadett4wd
jag hade först triggern ute på vevaxeländen pga platsproblem under kolvarna, senare med längre stakar använde jag oem, båda funkade.
Men!
Nu var det inte endast min maskin som var gällande min erfarenhet, jag har varit inblandat i flertalat oplar tro´t eller ej, vad har jag sagt om förutfattade meningar ;)

Åter till min maskin, den funkade dock INTE då kransen satt på svängdämparen(den dämpande massan), då hade jag triggermissar, då jag satte den mekaniskt stumt mot vevaxeln fungerade det perfekt.
Nuvarande ägare till bilen, som faktiskt precis satt igång på den igen(ska dynas på lördag) har bytt sprut, han fick omgående problem med oem triggern.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 10:10 am
av Kadett4wd
super7 skrev: tor feb 11, 2021 9:29 am
Kadett4wd skrev: tor feb 11, 2021 7:52 am DTA hade inga som helst problem med 9000rpm på ett 60-2hjul med diam ca 160mm.
Så det beror även många ggr på hur sofistikerad kretsen är som läser givaren.
:thumbright:
Rally Golfen som jag installerade insprutning på hade nog ännu mindre diameter på kuggkransen
och varvade kring 9000rpm utan problem.
ja, jag vill uppleva att lite mindre 'seriösa sprut' ofta har problem med triggern, vems ms mfl.
Givetvis kan det komma bekymmer på andra, men jag upplever många har problem med dem, får krångla med massa jordkablar som inte normalt behövs etc etc.

Och en detalj till, på min förra merca, jag satte dit ett AEM piggyback på den då jag hade kompressor, då fick jag minsann krångla med oem triggern.
Det blev som att oem sprut blev kinkigt, det funkade ibland och ibland inte, ibland med piggy och ibland utan, ingen logik nånstans.
Bytte givare, då blev det bättre, men inte bra.
Twinnade givarkablarna till triggern, satte dit skärm och jordade i boxen, det krånglade ändå.
Tröttnade och testade en nätverkskabel cat5 eller om det var 6, minns inte, då försvann alla problem.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 10:23 am
av super7
Kadett4wd skrev: tor feb 11, 2021 10:10 am :thumbright:
Twinnade givarkablarna till triggern, satte dit skärm och jordade i boxen, det krånglade ändå.
Tröttnade och testade en nätverkskabel cat5 eller om det var 6, minns inte, då försvann alla problem.
Smart med cat5/6 nätverkskabeln :thumbright:
Mikrofon kabel brukar också ha ganska så bra skärm.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 12:11 pm
av whilliam
Kadett4wd skrev: tor feb 11, 2021 10:10 am
super7 skrev: tor feb 11, 2021 9:29 am :thumbright:
Rally Golfen som jag installerade insprutning på hade nog ännu mindre diameter på kuggkransen
och varvade kring 9000rpm utan problem.
ja, jag vill uppleva att lite mindre 'seriösa sprut' ofta har problem med triggern, vems ms mfl.
Givetvis kan det komma bekymmer på andra, men jag upplever många har problem med dem, får krångla med massa jordkablar som inte normalt behövs etc etc.
Men sådant beror ju på störningar och/eller dåligt dragna jordförbindelser i själva sprutet (och yttre jordar) inte på att elektroniken skulle vara "snabbare" eller bättre på nåt sätt. Visserligen kan man se det från två håll, man kan ju se HELA sprutinstallationen som "hörande" till just det märket/fabrikatet och isf. stämmer era tankar.
Det kan vara smart att dra känsliga givare "ensamt" (MAP-sensor/ triggers) och då dra dem väldigt nära motorblocket så lång väg som möjligt - detta liknar lite av en "skärm" men en rätt inkopplad avskärmning är alltid suveränt mot störningar.

En VR är ofta mindre känslig mot störningar (jobbar med högre amplituder) än en Hallgivare men Hallgivaren BÖR vara mindre känslig mot vevaxelsvikt och "tätt" mellan tänderna, eftersom de går att göra för enormt små avläsningsområden. Har sett varianter som läser på avstånd mindre än 0.5mm.
Fast varianter lär nog alltid finnas och säkrast mot "felaktigheter" lär vara just de triggers och skivor som är utprovade mot sprutet (ger ofta OEM sprut ett övertag eftersom biltillverkare inte accepterar att ligga på gränsen till missar)
Allra bäst för "korta"/små avläsningsavstånd borde optiska givare vara.

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 12:59 pm
av Kadett4wd
Likförbenat uppdagades ett triggerfel då ägaren på min gamle bytte sprut, DTA = zero problems.
Hans nuvarande jag inte minns namnet på, blev knas direkt.
Samma kabelhärva, bara olika kontakter mot boxen.

Och varför skulle just vems och ms ägare vara så mycket sämre på att koppla upp sina sprut än exempelvis maxxecu,autronic,fueltech,dta ägare? ;)

Edit: https://www.liferacing.com/products/ecus/f88/

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 4:40 pm
av Jens Gustavsson
Hejjag han greja en stund med B18 i dag. för att testa en helt ny trigger så har jag svarvat om en saab 900 fördelare med hal givare i så den passar B18. likanar fördelaren till 240 år 84-85 men den är stummad och kurvan sker i saab styrenheten.

allt mekaniskt klart och testa lite snabbt att starta men va inget liv i den. nästan 100% att jag kopplat rätt men är det 5v eller 12 volt på + till den sen hur ser det ut med pull-upp i den givarn normalt?

jo glömde! då jag jordar ned signal kabeln så gnistrar det men inte då jag kör på startmotorn.

mvh jens

Postat: tor feb 11, 2021 5:04 pm
av Big Al
-

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 6:58 pm
av J00r
[
Jens Gustavsson skrev: tor feb 11, 2021 4:40 pm Hejjag han greja en stund med B18 i dag. för att testa en helt ny trigger så har jag svarvat om en saab 900 fördelare med hal givare i så den passar B18. likanar fördelaren till 240 år 84-85 men den är stummad och kurvan sker i saab styrenheten.

allt mekaniskt klart och testa lite snabbt att starta men va inget liv i den. nästan 100% att jag kopplat rätt men är det 5v eller 12 volt på + till den sen hur ser det ut med pull-upp i den givarn normalt?

jo glömde! då jag jordar ned signal kabeln så gnistrar det men inte då jag kör på startmotorn.

mvh jens
Kör du maxx har väl den oscilloskop inbyggt. Men du kan ju inte läst mkt senaste sidorna när du stoppar i det glappaste man kan tänka sig i triggerväg. Du kommer tappa flera flera grader förtändning om du fortfarande vill vara safe

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 7:06 pm
av Jens Gustavsson
det är vems i vegan.

just nu skiter jag i lite glapp jag vill bara hitta felet varför den miss triggar.

denna typ av fördelare/trigger använder vi med framgång i många 2150RC byggen. oftast med max rpm kring 8200 men ibland mer utan att det bruka jäklas. dock går de sönder i bland då de börjar bli gammal (-80 tals elektronik)

Re: Comp ET/A B18:n Del 4. 166hk vid 0bar laddtryck!

Postat: tor feb 11, 2021 7:35 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev: tor feb 11, 2021 7:06 pm denna typ av fördelare/trigger använder vi med framgång i många 2150RC byggen. oftast med max rpm kring 8200 men ibland mer utan att det bruka jäklas. dock går de sönder i bland då de börjar bli gammal (-80 tals elektronik)
Kör du den som kam trigg?