Sida 36 av 42

Postat: mån jun 14, 2010 7:23 pm
av peppli
Även jens har fått byta en hel del lådor, men visst håller dem bättre än det han har nu iaf !




Masen_racing skrev:
Gustav N skrev: Nej faktiskt inte. Kan ju vara värt att kolla upp..
Du vet ingen som testat en sån?

Om jag kanske stör nu lite ;) Kika på Jens Eklunda gamla Audi S4 ?
Han körde original Audi S4 låda 5 petad. Den håller bäst enligt han. Rs2 är dålig, 6 växlad lådan är mkt sämre.


Som sagt S4 lådan är bästa kvailite :D Om man kikar runt lite på alla 4 krafsare så kör dem s4 lådor ;)

Postat: tor aug 19, 2010 8:35 pm
av mattias
Gustav har haft en del problem med lager, jag tog lite bilder från senaste offren. Gustav får själv fylla i med information om olje, tryck, temperatur, lagerspel, etc.. Det körs med E85 men han är rätt noga med att varmköra.

Lagren har inte hunnit haverera totalt, det här är bara en rutin-inspektion. På bilderna är det samma lager, men korten tagna från båda hållen. Lite olja smuts har jag torkat bort, vilket gör att det ser ut som "slipspår" i rotations-riktningen, det är egentligen rätt så blank yta utan egentlig struktur.

Bild

Bild

Postat: tor aug 19, 2010 8:59 pm
av Kadett4wd
typiskt E85 probem.
det lixxom 'nyper loss' små små bitar ur lagret och stampar fast dem på andra ställen.

sådär har alla mina lager sett ut.. men inte fullt så farligt.
Nu har jag bytt till ACL racelager då de har en slags Coating som ser ut som typ DLC coating.

Körs det på mineralolja eller syntet?
jag har märkt det blir värre med syntet.
jag ska börja köra på nå dyr 'alkoholbeständig' olja.
RedLine har en rak 60 olja men lika pumpbar som en 30 olja.
men har inte kollat upp literpriset än.

Postat: tor aug 19, 2010 9:24 pm
av Stener
Ja det är många som skryter upp ACL lagrena så det kan ju vara värt att pröva!

Postat: tor aug 19, 2010 9:26 pm
av Jonas Ohlsson
precis sådär brukar mina lager se ut med både bensin och e85

Postat: fre aug 20, 2010 2:45 am
av robban
Fördelen med acl racelager är att dem går att beställa med 2.5hundrings extra lagerspel från STD, så då behöver man aldrig hona upp storänden på staken så mycket om ens alls.

Jag hade likadant på e21an på några motorer innan jag bytte till coatade lager, och problemet försvann direkt, kör numera bara coatade lager om de ska köras på e85.

Postat: lör aug 21, 2010 6:05 pm
av lord_nordkvist
robban skrev:Fördelen med acl racelager är att dem går att beställa med 2.5hundrings extra lagerspel från STD, så då behöver man aldrig hona upp storänden på staken så mycket om ens alls.

Jag hade likadant på e21an på några motorer innan jag bytte till coatade lager, och problemet försvann direkt, kör numera bara coatade lager om de ska köras på e85.
kostar sånna lager då?
hur lång tid tar det innan lagren börjar bli sådär risig då månntro?
börjar fundera på om man själv kanske skulle ta en titt på sina egna lager :hihi:

hur länge har gustav kört med sina innan dom blev sådär ex.. nu har ju han både lite pulver å varv i sin motor, men endå.. kul att veta bara :thumbright:

Postat: mån aug 30, 2010 5:36 pm
av mattias
Den ser ju så snäll ut. :)

(på plats Piteå dragway)
Bild

Postat: mån aug 30, 2010 7:18 pm
av Gunnar
missade saaben en växel på kvällen? hur gick det sen när det kördes om mot bmwn...?

Postat: mån aug 30, 2010 7:49 pm
av Magnus
Det blev vinst

Postat: mån aug 30, 2010 8:12 pm
av Gunnar
Magnus skrev:Det blev vinst
bra :thumbright:

Postat: mån aug 30, 2010 11:37 pm
av youask
Jag har bara kört ACL tri-metal lager i mina mitsu maskiner och aldrig sett sånt där slitage.
Å andra sidan har jag åkte E85 i en Mazda FE3 motor med org lager och inte heller gjort det..

Postat: tis aug 31, 2010 5:12 pm
av Kadett4wd
Innan vi utropar eller avfärdar vad som funkar eller inte så tycker jag det är dags att spalta upp lite vad omständigheterna säger.

1 - Vilken olja kör ni?
2 - Hur tätt byter ni olja?
3 - Vilken oljetemp brukar ni köra?
4 - Vilket lagerspel?
5 - Är det långt ned till oljetrågets botten från oljepickupen?


Jag själv:

1 Q8F1 15/50 syntet, skall bytas tror jag mot redlines raka 60.
2 Ca 40-80mils intervall
3 stilla stående kryper den upp mot 80, när jag kör ligger den på ca 70
4 0.07mm på ram och vev, nu blir det 0.08 på vev och 0.07 pår ram och med ACL lager
5 förut hade jag ca 10mm, nu har jag ändrat till 20mm
tanken var att den skulle ge fan i att suga i sig slafset.

Edit:
Till saken hör att mina lager såg ut sådär första säsongen med E85
Andra säsongen hade jag lyft pickupen från trågbotten och mina lager såg 'normala' ut.
Ingen sån där 'pitting' i den besträckningen utan mera i miniatyr.
Därav jag ska testa ACL lagren samt annan olja.

Postat: tis aug 31, 2010 6:14 pm
av Johan G
Körde i 2 år med min volvo B230 2,5l 16V 100 mil mellan oljebytena totalt 400 mil inklusive 3 dragracingtävlingar per år laddade 1,15 bar och 2 bar andra året, havoline 10/40 delsyntet, standard volvolager och uppmätt lagerspel ,körde raktställd motor B20 tråg pickupen nära botten. Rev motorn innan jag sålde den och det var inga fel på ram eller vevlager. Då har jag alltid varit noga att köra motorn ordentligt varm för att alltid koka ur all eventuell inblandning i oljan.

Postat: tis aug 31, 2010 9:48 pm
av B_Christoffersson
jag såg denna saab i helgen och den var riktigt imponerande :thumbright:

angående lagrena och e85 så har vi haft flera motorer som haft samma sjuka på lagrena
vi kör ju dock grymt lite olja typ 3,5 liter max och då måste ägarna byta olja väldigt offta och tyvär slarvar en del med detta

däremot dom som kör med torrsump brukar inte ha detta problem alls
vi kollade nyss igenom en bmw motor som gått över 1,5 år både vinter och sommar utan isärtagning och dom lagrena såg ut som nya
och de är en ren tävlingsmotor med massor av mil

så jag tror mest detta handlar om vilken olja man kör och hur mycke sprit som passerar ner i tråget