Sida 36 av 53

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: tor jun 30, 2011 9:26 pm
av Kökarmicke
Färila om två veckor? :thumbright: :thumbright:

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: lör jul 16, 2011 5:30 pm
av AsLoT
Nu har jag tagit tag i bilen igen. Stått still ett tag då det kom lite grillning och öldrickning imellan ;)
Ska försöka få ihop det och provköra innan den 23e...
Tänkte åka till mantorp och smiska lite stripp då.

Mekat isär lådan och bytt lite lameller och floaters...
Bild

Bild

Fick yxa lite i tunneln för att få plats med luftväxlingstornen.
Nu när jag kör luft så skulle jag igentligen kunna ha en hel tunnel... lite mer sprängsäkert också.
Tror ja ska kapa ur och bygga en sån i vinter sen men det här får duga nu.
Bild

Har fått tag på en 4l 300bar dykartub som jag ska köra luftväxlingen med.
Har en regulator till den också som ger 10bar ut.
Det känns som om den tanken borde räcka ganska länge... vill ju kunna åka runt utan att luften tar slut.
Bild

Nu ska jag bygga fästen till tuben och knapparna till växlingen sen blir det provkörning :)

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: lör jul 16, 2011 10:38 pm
av torpis
Kaviar kommer på tub, öl på flaska och luft i behållare :-)

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: lör jul 16, 2011 11:55 pm
av Hewran
Har en 10L 300bar ligger och skramlar om det krisar, eller en hel andningsluftsanläggning på jobbet :) Är ju bara att räkna ut hur många normal-liter det går åt för att växla. (4L flaska gånger 300 bar = 1200 normal-liter) Mitt liv hänger ju lite på räkningarna runt det där så man är ju lite insatt iaf ;)

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: sön jul 17, 2011 11:09 am
av AsLoT
Hewran skrev:Har en 10L 300bar ligger och skramlar om det krisar, eller en hel andningsluftsanläggning på jobbet :) Är ju bara att räkna ut hur många normal-liter det går åt för att växla. (4L flaska gånger 300 bar = 1200 normal-liter) Mitt liv hänger ju lite på räkningarna runt det där så man är ju lite insatt iaf ;)
Hehe ja du borde ju ha lite koll ;)

Men normal liter.. är det vid atmosfärstryck då?
Ja har ju 10bar ut, hur många liter sån luft har ja?

En växling tar nog inte mer än 1 liter. Ganska små cylindrar.

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: sön jul 17, 2011 1:55 pm
av Hewran
Hehe ja du borde ju ha lite koll ;)

Men normal liter.. är det vid atmosfärstryck då?
Ja har ju 10bar ut, hur många liter sån luft har ja?

En växling tar nog inte mer än 1 liter. Ganska små cylindrar.
Normal-liter är ett sätt att räkna ut hur mycket av luften som man kan använda och hur mycket som går åt. För att förstå vad en normal liter är: Du har ett enliters mjölkpaket som är tomt, det är då en normal liter i det, skulle du trycksätta samma paket med en bars tryck så har du 2 normal liter i det, alltså en 100%ig ökning i volym, och skulle du trycka i 300 bar i samma paket så har du 300 normal liter luft i paketet (1L x 300bar = 300 normal liter)

10 bar ut är ju vad regulatorn ställer ner det till, sen om det är en vanlig dyk regulator så går ofta att justera trycket. Men hur många liter som går åt är ju vad som behövs för att fylla på cylindrarna eller vad som nu sköter växlingen, har ingen koll på hur det fungerar med luft-växling. Men om cylindern är på 0.5L och behöver 10bar för att kunna växla så går det åt 5 normal liter luft för varje växling, om inte hela systemet blir tömt på varje växling då det såklart går åt mer.

Lite luddigt kanske, svårt att förklara. Boyles Lag är räknelagen man använder. Sen efter 200bar så börjar man få förluster i komprimeringen av luften men det är mindre relevant i det här fallet.

Bara och uppskatta hur mycket som går åt och sen se om flaskan är stor nog. Man växlar mer än vad man tror ;)

Går på semester imorn kväll och ledig i 4v, kanske skulle försöka dricka ett par pilsner och grilla nån gång :thumbright:

Hoppas det ordnar sig, bara fråga om det är nått du undrar :)

/O

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: sön jul 17, 2011 8:11 pm
av AsLoT
Hewran skrev:
Hehe ja du borde ju ha lite koll ;)

Men normal liter.. är det vid atmosfärstryck då?
Ja har ju 10bar ut, hur många liter sån luft har ja?

En växling tar nog inte mer än 1 liter. Ganska små cylindrar.
Normal-liter är ett sätt att räkna ut hur mycket av luften som man kan använda och hur mycket som går åt. För att förstå vad en normal liter är: Du har ett enliters mjölkpaket som är tomt, det är då en normal liter i det, skulle du trycksätta samma paket med en bars tryck så har du 2 normal liter i det, alltså en 100%ig ökning i volym, och skulle du trycka i 300 bar i samma paket så har du 300 normal liter luft i paketet (1L x 300bar = 300 normal liter)

10 bar ut är ju vad regulatorn ställer ner det till, sen om det är en vanlig dyk regulator så går ofta att justera trycket. Men hur många liter som går åt är ju vad som behövs för att fylla på cylindrarna eller vad som nu sköter växlingen, har ingen koll på hur det fungerar med luft-växling. Men om cylindern är på 0.5L och behöver 10bar för att kunna växla så går det åt 5 normal liter luft för varje växling, om inte hela systemet blir tömt på varje växling då det såklart går åt mer.

Lite luddigt kanske, svårt att förklara. Boyles Lag är räknelagen man använder. Sen efter 200bar så börjar man få förluster i komprimeringen av luften men det är mindre relevant i det här fallet.

Bara och uppskatta hur mycket som går åt och sen se om flaskan är stor nog. Man växlar mer än vad man tror ;)

Går på semester imorn kväll och ledig i 4v, kanske skulle försöka dricka ett par pilsner och grilla nån gång :thumbright:

Hoppas det ordnar sig, bara fråga om det är nått du undrar :)

/O
Om man räknar så så borde det gå att växla 240ggr om varje växling tar en halvliter... 120 om det tar en liter.
Ja får helt enkelt prova och se hur länge den räcker tror ja... ;)
Det är ju lätt fixat att fylla på tuben iaf. så det är ju bra.

Ja tycker absolut att vi ska ta en grillning inklusive pilsner snart! :)
Jag jobbar en vecka till och sen har ja också semester.

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: sön jul 17, 2011 8:24 pm
av Per
Ja det är väl på tiden att det blir en 9 snart :D :D :D

//Per

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: sön jul 17, 2011 10:38 pm
av Hewran
AsLoT skrev: Om man räknar så så borde det gå att växla 240ggr om varje växling tar en halvliter... 120 om det tar en liter.
Ja får helt enkelt prova och se hur länge den räcker tror ja... ;)
Det är ju lätt fixat att fylla på tuben iaf. så det är ju bra.

Ja tycker absolut att vi ska ta en grillning inklusive pilsner snart! :)
Jag jobbar en vecka till och sen har ja också semester.
Exakt, bara och prova. Och dessutom så behöver du ju antagligen inte fylla på med andningsluft vilket är billigare då det inte är en massa krav på renhet osv. Finns ju dubbelpaket med 15L flaskor om det skulle vara snålt, men dom väger som en hel container att ha på ryggen iaf.

Grillning bokat, jet-ski och fylla på sjön i Frövi kanske skulle smaka? Får vi släpa med Tobias x 2 också :)

Åker iväg med tre polare på onsdag på sista minuten till turkiet på onsdag, sen ska jag vara hemikring. Hoppas hinna pilla lite med tändningen så man kommer förbi och hotar det sista ur hinken i dynon.

Man skulle haft big-block bmw ;) Rätt skapligt med varv och ladd och ändå så är det mer effekt än vrid :twisted:

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: mån jul 18, 2011 9:49 pm
av AsLoT
Öla vid sjön i frövi låter najs :) Det måste vi styra upp.


Idag har ja byggt ett ställ för knapparna till växlingen... ett knappställ ;)
Blev lite av ett snabbygge men blev bra endå.
Ska testa med luften nu och sen om allt funkar så blir det elventiler med styrning i vinter. Upp/ner spak eller paddlar... kanske tom. ett automatläge också, mäta varv på kardan och låta styrningen lägga i lämplig växel. :thumbright:

Lite lurigt att få tag på rätt kopplingar från dykregulatorn till dom två manometrarna som ja ska ha och ut till systemet... Är nån unf gänga i regulatorn så behövs lite adaptrar o grejer.
Herr Karning här på forumet hjälper mig med det som tur är :)

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: tis jul 19, 2011 9:42 am
av Hewran
Brukar kunna vara 1/8 unf eller 3/8 unf på dom där. Vad är det för märke på regulatorn?

Hydraulexpert Karning har väl alltid jour :)

Hoppas ni får ihop det, bara ringa om du behöver hjälp med luftbiten.

Kom på en sak, köp 2 st 50L 300bar, så kan du skippa turbon helt och köra på tryckluft rakt in :) Bara ställa in lämpligt tryck (3 bar) sen är det bara ut och snyta!

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: tis jul 19, 2011 9:59 pm
av AsLoT
Hewran skrev: Kom på en sak, köp 2 st 50L 300bar, så kan du skippa turbon helt och köra på tryckluft rakt in :) Bara ställa in lämpligt tryck (3 bar) sen är det bara ut och snyta!
Hähä ja laddtryck på tub vore nått ;)

Regulatorn är en Poseidon tror ja. Ser ut såhär:
Bild


Nu har ja fått ihop grejerna och torrväxlat lite. Verkar funka och är inge läck.

Mekade ihop kopplingarna som Karning hjälpt mig med. En ut till systemet och 2st mätslangar till tryckklockorna.
Bild

Laddat.
Bild

Monterade tuben i buren med lite rejsiga spännband ;)
Bild

Sitter stenhårt men en grej som inte känns så bra är att själva toppen på tuben är lite utanför buren.
Om man skulle rulla bilen och landa precis på det hörnet så kanske hatten slås av... och då finns det nog risk att luggen blåser snett på den som sitter och kör ;)
Men får duga att testa med.
Bild

Knappstället på plats.
Bild

Bild

Imorgon blir det provkörning.

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: tis jul 19, 2011 10:10 pm
av Erikk
Läckert! Hoppas det funkar bättre.

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: ons jul 20, 2011 8:28 pm
av AsLoT
Nu är det provkört.
Allt verkar funka som det är tänkt :)

Tog en ganska lång tur genom och runt stan för första gången i år... bilen är ju påställd och försäkrad så det är en riktig gatbil. ;)

Växlarna köttar i betydligt hårdare än förut nu. Man hör det tjongar till i hela drivlinan. Känns bra.
Växlade uppskattningsvis 100ggr ikväll och hade 200bar kvar i tanken. Var 270bar på mätaren från början då den fylldes varm och då går det inte i lika mycke.

Det luriga är att lyckas trycka på rätt knapp. Svårt att se vilka knappar som redan är intryckta och vilken som är nästa att trycka på.
Ska måla dom i olika färger tror ja så det kanske blir lite lättare att se.

Hoppas på bra väder på mantorp nu... för bilen är raceready.

Re: 200sx M5 Turbo v2.2 (Film från Gatebil sid35)

Postat: ons jul 20, 2011 8:37 pm
av Richard
Du har ingen möjlighet att montera en led som indikator på ifall knappen är intryckt eller inte ?
Det borde väl underlätta att se vad som är på tur, så att säga.