Sida 36 av 83

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm* TEST MED SLI

Postat: lör sep 14, 2013 4:44 pm
av anglia-61
Hur gick det i Malmö idag?
Såg bilen men hann aldrig gå fram och kolla.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *485whp/567wnm* TEST MED SLI

Postat: lör sep 14, 2013 6:40 pm
av Se88e_K
Var och körde i malmö idag på meca raceway.
Det var sjukt kul att köra det lilla som blev.
Första gången jag körde på riktig bana så man vart lite små nervörs.
Kunde i riktigt först förstå att det var sånt sjukt grepp på preppad bana.

På första repan så provade jag starta i 2:an men då slirade kopplingen rätt duktigt så blev 9,3/130km/h.
Andra repan startade jag i 1:an då jävla stack det iväg bra 1,44 på 60 fot. 7,67/150km/h
På 7,67 repan så blev det hjullyft vänster fram :lol:
Tredje repan så gick en drivaxel så då var slutkört. Men gick rätt bra ändå för att vara första gången på strippen.

En rätt kass film på 7,67 repan http://youtu.be/0YH8M0Wu7Kc

Bild

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: lör sep 14, 2013 8:28 pm
av anglia-61
Det var en bra 60 foot.
Synd på drivaxeln.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: lör sep 14, 2013 10:00 pm
av MickeK
Grym 60ft, klart avundsjuk.

Körde själv 1,57s med personbästa på 6,95s idag.
Kul att fler kommer till Malmö. Bra bana och mycket köra.

Micke (Corsa RWD)

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 5:29 am
av Se88e_K
Problemet är att mitt spakställ inte är så bra. Så jag ej växla så snabbt. Då tar det lite tid innan den bygger upp ladd igen speciellt mellan ettan och tvåan. Annars tror jag att en 6:a suttit.
Tråkigt bara att bakaxeln höll för bara en riktig start.

MickeK var hade du för effekt och vikt på din corsa? 4 link?

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 12:57 pm
av Se88e_K
Rev isär bakaxeln innan. Var vänster drivaxel som gått av.
Kollade igenom loggen innan ifrån 7,6 repan. Finns väldigt mkt att göra på bättre växlingar.
Mellan ettan och tvåan tog det 1,2sek från jag släppte gas tills jag hade full gas igen.
Mellan tvåan och trean tog det 0,7sek.
Så jag hade inte speciellt bra växlingar.

Nån som har tips på bättre bakaxel som håller mer än EN repa??

Bild

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 2:42 pm
av Nova Jörgen
Svarade dig på ett annat ställe också, men det kanske passar bättre här??? Så jag kopierar och klistrar in det här också.



Hej.
Om du söker bland mina inlägg här på sävar så hittar du massor med tips angående bakaxlar och chassi för dragracing. :)

4-cylindrig turbo motor med mycket effekt är en svår och dyr utmaning på strippen.
Med manuell låda följer många problem som måste lösas. Drivlinan måste klara av ett relativt högt startvarv. Någonstans måste det slira lite, antingen i kopplingen eller om däcken. Annars slår du sönder saker i transmissionen. Greppar det för bra så boggar motorn och du tappar laddtryck.

Ska du åka på strippen med manuell låda bakom en sådan motor så ska det vara slirkoppling och clutchlesslåda om det ska funka optimalt.

Angående bakaxel så finns det egentligen bara ett riktigt bra alternativ i ditt fall. En vettigt byggd FORD 9". Det kostar mycket i början men betalar sig i längden.

Du kan komma undan med billigare alternativ som t.ex. GM 10bult 8.5", FORD 8.8" eller Chrysler 8 3/4" men alla dom axlarna har sina svagheter som gör att du begränsar möjligheten att bygga vidare för höga effekter.

Jag tittade igenom din projekttråd :thumbright: :thumbright: jag gillar 140 serien. Din är riktigt snygg.

Funderar du på ombyggnad av bakvagnsupphängningen?

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 3:40 pm
av DanielW
Mycket bra 60fot du hade :thumbright:
ingen fyrlänk?
Däckstryck?
Hur mycket laddtryck hade du i starten?

Grymt fin bil du har!

Mvh/Danne

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 4:18 pm
av Se88e_K
Nova Jörgen: Jag funderar på att bygga om bakvagnen i vinter. Vill helst ha kvar original upphägningen i karossen då det fungerar bra nu.
Vill inte bygga om allt för mkt då det är en gatbil grund och botten med baksäte.

DanielW:
Helt original upphägning med 164 gummibussningar, något hårdare än original bussningarna.
Kör på 1bar kalla.
Bygger 1bar i starten på 5100rpm. Laddar som mest 1,6bar vid max effekt.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 5:02 pm
av Erland Cox
Jag var där och såg bilen, kunde knappt slita ögonen från den.
Mycket snygg och stilren.
Du kan köra originalupphängning på en annan axel men flytta upp övre bakaxelfästet på bakaxeln som på en 240.
Kör du med sinterkoppling och ofjädrat centrum?
En kardan med gummilager mot lådan borde också hjälpa men det har du kanske redan?

Erland

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 5:20 pm
av Se88e_K
Kör med ofjädrad 4 puck sinter lamell.
Har en aluminium hardyskiva med polyretan bussningar så det är relativt stumt. Du ser den lite tillbaka i tråden.
Original hardyn i gummi höll ej.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 5:43 pm
av Nova Jörgen
Se88e_K skrev:Nova Jörgen: Jag funderar på att bygga om bakvagnen i vinter. Vill helst ha kvar original upphägningen i karossen då det fungerar bra nu.
Vill inte bygga om allt för mkt då det är en gatbil grund och botten med baksäte.
Jag gillar tankegången.
Det går säkert att hitta vettiga lösningar på en skapligt fungerande bakvagnsgeometri. Erlands förslag om att flytta upp övre länkarmsinfästningarna på axeln är helt i linje med mina tankar.
Titta lite på dom så kallade stock suspension klasserna i USA där finns MÅNGA kreativa lösningar på hur man får till justeringsmöjligheter på originalliknande bakvagnsupphängningar. Tänk på att ett fungerande chassi är så mycket mer än bara en bakvagn.

Min åsikt/erfarenhet är att du ska bygga bort allt flex i drivlinan d.v.s. inga fjädrande bussningar eller hardyskivor och om möjligt ingen delad kardan. För när du kommer till situationen att du nästan har maxgrepp då får du en gummisnodds effekt i bussningar och dylikt vilket bara förvärrar läget och gör skakningar och vibrationerna värre. Det är bättre att låta kopplingsslir och ett kontrollerat hjulspinn skona drivlinan. Låter enkelt men är förmodligen skitsvårt :hey: (det är därför jag numera håller mig till automatlåda på racebilen )

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 6:55 pm
av Gren
Hur länge körde du med dom drivaxlarna innan den gick av. När jag skruvade rallycross så brukade vi ta ur och titta på drivaxlarna efter vartannat heat, var inte sällsynt att dom var vridna i splinesen efter bara 2 heat.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 6:58 pm
av Se88e_K
Dom har i och för sig gått ett tag. Nästan 3 säsonger. Med varierande effekt. I början var det bara runt 300hk.
Men första gången på preppad bana.

Nu är det bankörning på Anderstorp nästa helg, sen den 28 september blir det nog att testa i Malmö igen med minst två repor.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway

Postat: sön sep 15, 2013 8:57 pm
av MickeK
Hej.

Min Corsa RWD väger 1150kg på startlinjen.
482WHP/585Nm
Org 240 bakvagnsupphängning men momentstag med hårda bussningar och justerbara, org med gummi slogs ovala.

Kör med 1030 axel och torsen diff, kollar mina drivaxlar mellan vart annat race ungefär.
Alltid vänster som snurrar sig, går ett par per säsong. Tror nog att din varit snurrad ett tag var rejält snurrad, gäller att byta när det finns tendens till att de vridit sig.

MVH Micke