Sida 36 av 68
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 10:25 am
av maghen
Det fanns ett kit för hydraulisk gaspedal hos summitracing förr om åren! Jag kan dock inte hitta den längre...
En wire behöver väl inte gå speciellt tungt bara för att den är lång? Jag skulle tro att det är antalet kurvor som är mest avgörande.
Ditt bygge är för övrigt mycket inspirerande!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 11:04 am
av c311com
Jag har 2 st 82 mm Bosch E-gasspjäll. Det sitter en givare kopplad till gaspedalen, en slags vridpotentiometer som är kopplad till styrboxen. Styrsystemet behöver stöd för E-gas. Om systemet pajar är spjället stängt och motorn stannar. Bosch spjäll fungerar, Marelli är strul. Har även E-gas på vardagsbilen. E-gas ersätter även tomgångskrets och spjällöppningsgivare.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 11:11 am
av Toni
Intressant, men jag har wire som orginal så ECU'n vet inte vad E-gas är...
Det blir nog för mycket meck och som Gustaf säger, för dålig säkerhet om man "fixar" för mycket själv.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 11:16 am
av Toni
maghen skrev:Det fanns ett kit för hydraulisk gaspedal hos summitracing förr om åren! Jag kan dock inte hitta den längre...
En wire behöver väl inte gå speciellt tungt bara för att den är lång? Jag skulle tro att det är antalet kurvor som är mest avgörande.
Ditt bygge är för övrigt mycket inspirerande!
Tackar!
Orginalwiren går bakåt och pedalen sitter ju framför motorn så en 180 graders böj blir det ju hur som helst.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 11:34 am
av c311com
Toni skrev:Intressant, men jag har wire som orginal så ECU'n vet inte vad E-gas är...
Det blir nog för mycket meck och som Gustaf säger, för dålig säkerhet om man "fixar" för mycket själv.
E-gas = elektronisk spjäll. Man ska nog börja med en annan ECU för att det ska vara värt besväret. En bra wire är lösningen.
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 11:42 am
av Toni
På moppen (för hundra år sedan!) hade man s k "pinnagas" när gashandtaget pajade.
En pinne som man virade wiren(!) runt om och så drog man!
Vad säger SFRO om den?

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 11:44 am
av c311com
Exempel på pedal och gaswire med mittmotor.

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 12:42 pm
av gottlieb
Går det inte att vända på infästningen för Wiren på motorn alternativt sätta en rulle så att du slipper 180graders böjen.för en 180 graders böj är ingen höjdare jag tycker wirar med betydligt mindre böj än så börjar gå tungt.
Fast du har väl redan sett det som en utmaning att få till en hydraulisk,bara för att..
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 12:49 pm
av Toni
Ha ha, jo det är nog utmaningen som gör att jag inte ser skogen för alla träd!
Som lösningen är idag ligger wiren från pedalen till höger om motorn pga att det är rätt trångt på vänstersidan. Wiren från motorn går faktiskt vinkelrätt ut åt vänster, så kan jag bara få in allt på vänstersidan borde det gå lättare...
Gör om, gör rätt.
Så här ser det ut idag, pilarna visar wirarna:

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: fre maj 03, 2013 3:19 pm
av maghen
En fundering som du naturligtvis kan avfärda utan föregående motivering:
Den högra ser ut som en "reglagewire", som klarar tryckande last? Jag kan tänka mig att de pga sin styvhet går extra tungt vid krökar.
Om du har returfjädern vid spjällhuset räcker det väl med en vanlig endast dragande wire? jag tycker de borde gå betydligt lättare...
Alternativt kanske du kan använda den tryckande och därmed unvika en 180° krök?
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: sön maj 05, 2013 10:32 pm
av Toni
Förstår hur du menar, men den högra wiren är nästan helt rak.
Det är en wire till en styrpulpetbåt så den kan både dra och skjuta. Samma som jag har till växelmekanismen.
Jag ska nog försöka flytta den till vänster sida, korta spjällwiren och göra ett L-format mellanstag.
Tror jag...
Äh, jag ska göra flaket färdigt först!

Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: sön maj 05, 2013 10:50 pm
av jol
Eftersom du bara dra i gasspjället så använd en endast dragande vajer som denna fast på löpmeter från en gammaldags cykelmek
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... ats-27810/
Går det inte att byta sida på fästet för gasvajern (bygga en halvcirkel med vajerspår) så vajern pekar framåt eller är det gott om lite plats där?
Kul att se framstegen!
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons maj 08, 2013 7:56 am
av Toni
Tack för tipsen, commer nog att lösa sig.
En annan fråga, E-märkning av belysningen, vad gäller bil kontra MC?
E betyder ju att det uppfyller europeiska bestämmelser, siffran vilket land det är godkänt i och sedan bokstäver som talar om var lampan ska sitta.
Kan man ta ett E-märkt MC baklyse och sätta på en bil?
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons maj 08, 2013 9:16 am
av therealpinto
Nej.
Generellt sett skiljer märkningen för de flesta lyktor, speciellt positionsljus och blinkers. Huvudstrålkastare är samma.
Lite förkortad lista på märkningar för bil:
Fram:
Hel & Halvljus utan positionsljus (E) HCR
Hel & Halvljus med positionsljus (E) HCR + A
Positionsljus (E) + A
Blinkers:
Fram (E) + 1
Bak (E) + 2
Sidoblinkers (E) + 5 ev, (3)
Bak:
Bromsljus (E) + S
Bakljus (E) + R
Kombination (E) + RS
Som referens kan jag säga att MC har 11 resp 12 på blinkers.
Gustaf
Re: Worlds Fastest Commer...
Postat: ons maj 08, 2013 10:58 am
av c311com
Finns det någon minsta storlek på strålkastare om de är E-märkta? Det finns små E-märkta som sitter på MC och 4-hjulingar.