Ragge's 142 :: Säljes.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

oja känslan är obeskrivlig nästan :D..dock direkt ja kom hem så rev ja tryckröret :) , håller på bygga om lite lätt,kommer väl bilder på det sen antar ja!.. jo vad mer..har börjat snegla på att använda en kolsyre brandsläckare som ska ha en slang anslutning mot ett koppar rör som man smetar fast på intercoolen och man ska ha borrat små små hål på denna koppar slinga , för kolsyra blir nämnligen -70 :D.

dock har jag inte riktigt löst allt ännu hur man ska driva den etc,för det får inte komma in kolsyre in i turbon då dör motorn,så om man kanske ska bygga någotslags skydd för turbon?.

aja som sagt bara funderingar men vi får se om ja kommer försöka fixa det framöver ,vore väldigt fränt med -gradigt insugsluft 8)

Någon som har provat detta förr med kolsyre sprutades mot intercoolern?.
tror man får en ganska fin Verkningsgrad om man har - grader på luften in i motorn :roll:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Om han hade ring i örat så låter de som han ja hade! 8)

Han var grymt trevlig, de lilla han prata! :thumbright:
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Ang. kolsyra kylning så hade kompisen det på sin 400hk saab 9000 som han hadde förr..

Där har man ju ändå luftfiltret i vänster framskärm så där är det ju inga problem...

Men Du får nog ha en avskärmning på din för sakens skull..

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Sådär för ett få timmar sen så begav jag mig te garaget med nå polare för att byta wastegate fjäder,lättare sagt än gjort med tanke på allt är så jävla tight byggt..men efter 1 timme så var allt på plats och den gamla fjädern fick ligga och skräpa i "bra och ha " lådan då den bara dög till 0,45 i laddtryck..


Aja var ute och prova med 1,1 i bar och nu svarar den riktigt bra!.
dock så behöver ja borra om munstyckena en aning lambdan låg på 0.96 :thumbdown: .. så 2 munstycken över som ja skall borra upp så lambdan ligger på ett bra värde kring 0.80-085 ?. är rätt svårt att försöka pricka av just det där samt vill ja nästan ligga kring 0.76 så den går lite fet iställe för nånting skall pajja med min tur :hihi:

glömde säga den drog lös på 2an med 3 pers i bilen vid en omkörning :thumbright: , nu är det helt plötsligt roligt och köra :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

bestyckning

Inlägg av Roger Berglund »

Luft : 210
Högfarts munstycke : 170
lågfarts munstycke : 50

Den nya bestyckningen :

Luft : 190
Högfarts munstycke : 170
lågfarts munstycke : 50

får hoppas man hittar av lambda värdet någorlunda rätt :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Roger Berglund skrev:samt vill ja nästan ligga kring 0.76 så den går lite fet iställe för nånting skall pajja med min tur :hihi:
Så kan du inte tänka, då är det lika bra att ladda mindre. Bensin går inte (misständer och tappar mycket effekt) under lambda 0.80, och helst högre än det. Huvudsaken att du inte har för hög förtändning. Är väl 25 grader nu ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tändningen ligger på 25 grader.
men ja ska snart ut och testa nu då jag har bestyckat om luften och se vad lambdan landar på :) men ja vill hälst ligga kring 0.82 - 0,86 som det gjorde då ja körde på 0,5 bar. det är väl det bästa?.

samt tror jag nog att ja tog i då skrev 0,76 :hihi: ,men vill hälst ligga lite fet än magert.. just nu ligger lamdab på 0,96 vid fullast ( 1,1 bar ) :thumbdown: då jag körde med 210 i luft ..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Är inte tanken att du ska byta till ett större munstycke då? eller skrev du fel i inlägget när du skrev storleken?
Jag kan inte så mycket om förgasar-bestyckning men..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

minskade på luften förut var den på 210 , nu är den 190 dvs den går lite fetare..



210 i luft
170 i högfartsmunstycke
50 i lågfartsmunstycke

Gav 0.98 lambda @ 1,1 bar


190 i luft
170 i högfartsmunstycke
50 i lågfartmunstycke

Gav 0.88 - 0.90 lambda @ 1,1 bar
ska utvärdera det lite mer då det är torrt ute,direkt laddet kom på 3an så for bakarslet ut. men cirka värdet är iaf 0.88 - 0.90

Ska också prova att byta lågfartmunstycket till 60 och se vad som händer.

:)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Sådär ja nu har jag borrat uppmunstyckena till 200 och nu ligger lamdan helt rätt eller snarare inom normerna!. 0.82 - 0.85.

dock så sköt ja packningen mellan Orginal limpan och addaptergrenröret
kändes lite halv surt men men..bara att sätta igång och meka igen 8)
sen får ja se om ja ska snöra upp en film snart också så man ser hur bilen går :lol:

Det var den lilla uppdaten jag hade annars så håller ja på spara ihop en budjet så man kan börja verkställa vissa saker i vinter som tex

Rörram fram
Nya dämpare och fjädrar
nya Bromskivor och belägg
Bur ( man måste tänka på säkerheten )
bakaxel byte ( 1031 )

samt allmän uppfräshning av karossen !

Kommer hända mer då bilsäsongen är över,får köra med den setupen jag har nu provisoriskt! ska försöka ha bilen körklar varje sommar för att inte tappa intresset!

Mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

kolla att avgassystemet inte sliter i grenröret för då åker packningen direkt
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Fortfarande problem med att det är luft i system, hur ska ja lättas ta och åtgärda detta ? , har ju fixat så jag har vatten kopplingen längre ner nu ( tack simon för tipset ) och det vart ju genast lite bättre men..
har fortfarande massa luft i systemet , för ja måste fylla på hela tiden direkt man kör till stan så gäller det att hälla i 1-2 liter vatten :( .

kan nämna jag har fläkten på i bilen för fullt alltså kupefläkten
samt en elfläkt 850 CFM blåser den, sen full värme så man har ju tappat minst 1-4 kg innan man har kommit fram i stan för det är så nedrans varmt i bilen .


annars så har jag raggat upp 2-3 stycken 1031 axlar , freebie 8) inför vinters moddifaktioner samt har jag nu fixat launch controllen och ska ta och testa den senare i veckan och se om man får nå bättre ryt i b20in
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Roger Berglund skrev:Fortfarande problem med att det är luft i system, hur ska ja lättas ta och åtgärda detta ? , har ju fixat så jag har vatten kopplingen längre ner nu ( tack simon för tipset ) och det vart ju genast lite bättre men..
har fortfarande massa luft i systemet , för ja måste fylla på hela tiden direkt man kör till stan så gäller det att hälla i 1-2 liter vatten :( .

kan nämna jag har fläkten på i bilen för fullt alltså kupefläkten
samt en elfläkt 850 CFM blåser den, sen full värme så man har ju tappat minst 1-4 kg innan man har kommit fram i stan för det är så nedrans varmt i bilen .


annars så har jag raggat upp 2-3 stycken 1031 axlar , freebie 8) inför vinters moddifaktioner samt har jag nu fixat launch controllen och ska ta och testa den senare i veckan och se om man får nå bättre ryt i b20in
Men det låter ju inte som att det är luft i systemet som är problemet? Om du bara kan fylla på & fylla på så borde ju luften vara borta vid det här laget. Det låter ju mer som nått annat fel?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

glömde nog nämna att den trycker vatten ur exansionskärlet också. måste ju bero på att det finns luft som *** i systemet ? eller har ja blåst packning tro..men borde inte bilen gå riktigt riktigt sunkigt då?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Roger Berglund skrev:glömde nog nämna att den trycker vatten ur exansionskärlet också. måste ju bero på att det finns luft som *** i systemet ? eller har ja blåst packning tro..men borde inte bilen gå riktigt riktigt sunkigt då?
Låter mer som blåst packning enligt mig... Om du bara hade luft i systemet så borde den gå varm, eventuellt koka utan cirkulation. Men om den bara trycker vatten i expansionskärlet utan att gå varm, då låter det som packning.

Men nån med mer erfarenhet och kunnande får gärna säga sitt innan du skruvar loss nått :).
Skriv svar