Sida 37 av 51

Postat: ons jun 24, 2009 9:24 pm
av Roger Berglund
oja känslan är obeskrivlig nästan :D..dock direkt ja kom hem så rev ja tryckröret :) , håller på bygga om lite lätt,kommer väl bilder på det sen antar ja!.. jo vad mer..har börjat snegla på att använda en kolsyre brandsläckare som ska ha en slang anslutning mot ett koppar rör som man smetar fast på intercoolen och man ska ha borrat små små hål på denna koppar slinga , för kolsyra blir nämnligen -70 :D.

dock har jag inte riktigt löst allt ännu hur man ska driva den etc,för det får inte komma in kolsyre in i turbon då dör motorn,så om man kanske ska bygga någotslags skydd för turbon?.

aja som sagt bara funderingar men vi får se om ja kommer försöka fixa det framöver ,vore väldigt fränt med -gradigt insugsluft 8)

Någon som har provat detta förr med kolsyre sprutades mot intercoolern?.
tror man får en ganska fin Verkningsgrad om man har - grader på luften in i motorn :roll:

Postat: ons jun 24, 2009 9:56 pm
av Nicke Nyman
Om han hade ring i örat så låter de som han ja hade! 8)

Han var grymt trevlig, de lilla han prata! :thumbright:

Postat: ons jun 24, 2009 11:14 pm
av Landa_in_Racing
Ang. kolsyra kylning så hade kompisen det på sin 400hk saab 9000 som han hadde förr..

Där har man ju ändå luftfiltret i vänster framskärm så där är det ju inga problem...

Men Du får nog ha en avskärmning på din för sakens skull..

MVH Andreas

Postat: sön jul 05, 2009 11:37 pm
av Roger Berglund
Sådär för ett få timmar sen så begav jag mig te garaget med nå polare för att byta wastegate fjäder,lättare sagt än gjort med tanke på allt är så jävla tight byggt..men efter 1 timme så var allt på plats och den gamla fjädern fick ligga och skräpa i "bra och ha " lådan då den bara dög till 0,45 i laddtryck..


Aja var ute och prova med 1,1 i bar och nu svarar den riktigt bra!.
dock så behöver ja borra om munstyckena en aning lambdan låg på 0.96 :thumbdown: .. så 2 munstycken över som ja skall borra upp så lambdan ligger på ett bra värde kring 0.80-085 ?. är rätt svårt att försöka pricka av just det där samt vill ja nästan ligga kring 0.76 så den går lite fet iställe för nånting skall pajja med min tur :hihi:

glömde säga den drog lös på 2an med 3 pers i bilen vid en omkörning :thumbright: , nu är det helt plötsligt roligt och köra :hihi:

bestyckning

Postat: mån jul 06, 2009 3:43 pm
av Roger Berglund
Luft : 210
Högfarts munstycke : 170
lågfarts munstycke : 50

Den nya bestyckningen :

Luft : 190
Högfarts munstycke : 170
lågfarts munstycke : 50

får hoppas man hittar av lambda värdet någorlunda rätt :thumbright:

Postat: mån jul 06, 2009 3:51 pm
av mattias
Roger Berglund skrev:samt vill ja nästan ligga kring 0.76 så den går lite fet iställe för nånting skall pajja med min tur :hihi:
Så kan du inte tänka, då är det lika bra att ladda mindre. Bensin går inte (misständer och tappar mycket effekt) under lambda 0.80, och helst högre än det. Huvudsaken att du inte har för hög förtändning. Är väl 25 grader nu ?

Postat: mån jul 06, 2009 3:57 pm
av Roger Berglund
Tändningen ligger på 25 grader.
men ja ska snart ut och testa nu då jag har bestyckat om luften och se vad lambdan landar på :) men ja vill hälst ligga kring 0.82 - 0,86 som det gjorde då ja körde på 0,5 bar. det är väl det bästa?.

samt tror jag nog att ja tog i då skrev 0,76 :hihi: ,men vill hälst ligga lite fet än magert.. just nu ligger lamdab på 0,96 vid fullast ( 1,1 bar ) :thumbdown: då jag körde med 210 i luft ..

Postat: mån jul 06, 2009 4:05 pm
av mattias
Är inte tanken att du ska byta till ett större munstycke då? eller skrev du fel i inlägget när du skrev storleken?
Jag kan inte så mycket om förgasar-bestyckning men..

Postat: mån jul 06, 2009 4:52 pm
av Roger Berglund
minskade på luften förut var den på 210 , nu är den 190 dvs den går lite fetare..



210 i luft
170 i högfartsmunstycke
50 i lågfartsmunstycke

Gav 0.98 lambda @ 1,1 bar


190 i luft
170 i högfartsmunstycke
50 i lågfartmunstycke

Gav 0.88 - 0.90 lambda @ 1,1 bar
ska utvärdera det lite mer då det är torrt ute,direkt laddet kom på 3an så for bakarslet ut. men cirka värdet är iaf 0.88 - 0.90

Ska också prova att byta lågfartmunstycket till 60 och se vad som händer.

:)

Postat: tor jul 09, 2009 11:58 pm
av Roger Berglund
Sådär ja nu har jag borrat uppmunstyckena till 200 och nu ligger lamdan helt rätt eller snarare inom normerna!. 0.82 - 0.85.

dock så sköt ja packningen mellan Orginal limpan och addaptergrenröret
kändes lite halv surt men men..bara att sätta igång och meka igen 8)
sen får ja se om ja ska snöra upp en film snart också så man ser hur bilen går :lol:

Det var den lilla uppdaten jag hade annars så håller ja på spara ihop en budjet så man kan börja verkställa vissa saker i vinter som tex

Rörram fram
Nya dämpare och fjädrar
nya Bromskivor och belägg
Bur ( man måste tänka på säkerheten )
bakaxel byte ( 1031 )

samt allmän uppfräshning av karossen !

Kommer hända mer då bilsäsongen är över,får köra med den setupen jag har nu provisoriskt! ska försöka ha bilen körklar varje sommar för att inte tappa intresset!

Mvh Roger

Postat: fre jul 10, 2009 7:34 am
av Eric Wiklund
kolla att avgassystemet inte sliter i grenröret för då åker packningen direkt

Postat: tis jul 21, 2009 10:32 pm
av Roger Berglund
Fortfarande problem med att det är luft i system, hur ska ja lättas ta och åtgärda detta ? , har ju fixat så jag har vatten kopplingen längre ner nu ( tack simon för tipset ) och det vart ju genast lite bättre men..
har fortfarande massa luft i systemet , för ja måste fylla på hela tiden direkt man kör till stan så gäller det att hälla i 1-2 liter vatten :( .

kan nämna jag har fläkten på i bilen för fullt alltså kupefläkten
samt en elfläkt 850 CFM blåser den, sen full värme så man har ju tappat minst 1-4 kg innan man har kommit fram i stan för det är så nedrans varmt i bilen .


annars så har jag raggat upp 2-3 stycken 1031 axlar , freebie 8) inför vinters moddifaktioner samt har jag nu fixat launch controllen och ska ta och testa den senare i veckan och se om man får nå bättre ryt i b20in

Postat: tis jul 21, 2009 11:10 pm
av JonasW
Roger Berglund skrev:Fortfarande problem med att det är luft i system, hur ska ja lättas ta och åtgärda detta ? , har ju fixat så jag har vatten kopplingen längre ner nu ( tack simon för tipset ) och det vart ju genast lite bättre men..
har fortfarande massa luft i systemet , för ja måste fylla på hela tiden direkt man kör till stan så gäller det att hälla i 1-2 liter vatten :( .

kan nämna jag har fläkten på i bilen för fullt alltså kupefläkten
samt en elfläkt 850 CFM blåser den, sen full värme så man har ju tappat minst 1-4 kg innan man har kommit fram i stan för det är så nedrans varmt i bilen .


annars så har jag raggat upp 2-3 stycken 1031 axlar , freebie 8) inför vinters moddifaktioner samt har jag nu fixat launch controllen och ska ta och testa den senare i veckan och se om man får nå bättre ryt i b20in
Men det låter ju inte som att det är luft i systemet som är problemet? Om du bara kan fylla på & fylla på så borde ju luften vara borta vid det här laget. Det låter ju mer som nått annat fel?

Postat: tis jul 21, 2009 11:12 pm
av Roger Berglund
glömde nog nämna att den trycker vatten ur exansionskärlet också. måste ju bero på att det finns luft som *** i systemet ? eller har ja blåst packning tro..men borde inte bilen gå riktigt riktigt sunkigt då?

Postat: tis jul 21, 2009 11:39 pm
av JonasW
Roger Berglund skrev:glömde nog nämna att den trycker vatten ur exansionskärlet också. måste ju bero på att det finns luft som *** i systemet ? eller har ja blåst packning tro..men borde inte bilen gå riktigt riktigt sunkigt då?
Låter mer som blåst packning enligt mig... Om du bara hade luft i systemet så borde den gå varm, eventuellt koka utan cirkulation. Men om den bara trycker vatten i expansionskärlet utan att gå varm, då låter det som packning.

Men nån med mer erfarenhet och kunnande får gärna säga sitt innan du skruvar loss nått :).