Sida 37 av 83
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway
Postat: ons sep 18, 2013 5:12 pm
av Se88e_K
Provkörde Volvon innan med "nya" drivaxlar. Nu fungerar den fint igen.
Körde med ett par 15" hjul med nya Dunlop däck som jag trodde skulle ha rätt bra grepp.
Den drog loss helt och hållet i 3an spann hela vägen till 180km/h om jag nu ville. Tuggade lite när jag drog i 4an.
Så detta får bli burn däck istället.
Bilen är nu redo inför bankörning på Anderstorp Raceway 21/9 nu till helgen för lite bankörning.
Har aldrig kört bana innan så det ska bli kul att testa lite.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway
Postat: sön sep 22, 2013 6:44 am
av Se88e_K
Var och körde på Anderstorp igår. Sjukt roligt att köra bana det lilla man fick köra. På tredje passet så låg jag på fullt hjul spinn på 3an och då rasslade det bara till. Rasade troligtvis växellådan. Känns som det är slutkört för denna säsongen. Blir att uppgradera i vinter till värre grejer.
Ska ner till garaget snart och börja riva och se vad som hänt
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *7,67 150km/h @meca raceway
Postat: sön sep 22, 2013 5:02 pm
av Se88e_K
Rev ner lådan innan idag. Rensade drev på 3ans växel. Men känns som att lådan inte ska rasa när man ligger på hjulspinn, borde väll ha rasat vid missad växel eller när det greppar ordentligt.
Tog väck kopplingen med. Lamellen var hel slut. Troligtvis efter malmö förra helgen då den slirade lite vid ena starten.

Lamellen

Detta ramlade ur lådan när jag tömde den på olja.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Slutkört för denna säsong*
Postat: lör sep 28, 2013 6:43 am
av Se88e_K
Plockade isär lådan innan i veckan. Det var båda dreven på 3an som gått allt annat såg fint ut.
Nån som har nån teori för den rasad, eller har det helt enkelt blivit för mycket vrid för den (550hk/640nm)?.
Bankörningen tog nog knäcken ur den då det blev rätt mkt hjul spinn och allmänt hård körning.
Vad brukar en getrag 262 klara med i effekt väg?
Nu blir det nog byte till bmw zf låda och hydraulisk koppling, borde nog hålla bättre.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Slutkört för denna säsong*
Postat: lör sep 28, 2013 8:55 am
av Nova Jörgen
Det är oftast hugg och slag som dödar saker i transmissionen. Ett hjulspinn med bara en liten tendens till hjulhopp är betydligt mer påfrestande för drivlinan än att du har maxgrepp med en jämn belastning. Lite förenklat kan man säga att det är betydligt svårare att vrida av nå't i drivlinan än att slå av det.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Slutkört för denna säsong*
Postat: mån okt 14, 2013 6:20 pm
av Se88e_K
Har inte hänt så jätte mkt med bilen på sistone.
Men har byggt om pedalstället för hydraulisk koppling.
Så nu letar jag efter en ny låda- Nån som har något tips?
bmw zf kör ju många med och det värkar hålla bra.
Tänkte för att ha kopplingscylindern på torpeden men la ner det rätt snabbt då det ej finns plats för det när jag har flyttat bak bromsservot en bit.

Det är helsvetsat nu med men fick ej nån bild på det.
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Slutkört för denna säsong*
Postat: mån okt 14, 2013 6:32 pm
av Daniel-635
Flera åker ju med växellådor från BMW dieslar, men man "behöver" ha en 2,5:1 slutväxel om man menar att använda 1an.
Å andra sidan kan ju 1an kvitta kanske om man stoppar dit en 6växlad, du hade bara 4 nu va ?
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Slutkört för denna säsong*
Postat: mån okt 14, 2013 6:55 pm
av Se88e_K
Hade en 4växlad innan getrag 262. Den ettan var lagom för strippen med 3.54 i bakaxeln. tvåan fungerade inte alls på strippen.
Så man vill ha nått som funkar rätt bra för strippen
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Slutkört för denna säsong*
Postat: tis nov 12, 2013 6:01 pm
av Se88e_K
Har stått stilla lite med bygget ett tag nu. Har inte fixat någon lådan ännu men har haft lite kontakt med bakaxeldelar så det kommer hända grejer snart.
Innan så var det tänkt att inte göra något med motorn i vintern för jag tyckte att den effekten räckte.
Men som alla andra så vänjer man sig snabbt med effekten så det blir lite ombyggnad nu i vinter.
Blir nu en Holset hx52 64in/70ut avgashus 16 samt bosch 2000cc spridare så man får se vad effekten kommer hamna på.
Min gamla turbo och spridare är sålda.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Sörre turbo nu*
Postat: tis nov 12, 2013 6:18 pm
av 7aan
Vad va det för koppling?
Den där turbon kommer nog bli jävligt perfekt på den motorn. Jag ska köra en likadan på min BMW 535a får se hur den svarar på 3,5l sexa

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Sörre turbo nu*
Postat: tis nov 12, 2013 6:21 pm
av Se88e_K
618 tryckplatta och kep 4puck lamell. Men har nog kört på fel inspänningstryck därför den ser ut som den gör. Har kört med helt plant svänghjul, men tryckplattan ska egentligen vara nersänkt ca 1mm
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Sörre turbo nu*
Postat: tis nov 12, 2013 7:10 pm
av 7aan
Ja det funkade kalas för mig jag hade ju bara 400whp och 611wnm och körde 9-26-15 hoosier och den hade aldrig tendens till att slira
Om jag stog i dina skor skulle jag köra 765a så kan du ösa på ladd som fan

typ ladda en 2bar iaf

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Sörre turbo nu*
Postat: tis nov 12, 2013 8:19 pm
av Riff
Flott turbo

Tror dette blir meget bra

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Sörre turbo nu*
Postat: tis nov 12, 2013 10:40 pm
av Nova Jörgen
Innan du väljer växellåda så räkna lite på utväxlingarna. Särskilt om du är ute efter prestanda på strippen. Många av dom mycket populära BMW lådorna är ganska illa utväxlade för att funka bra på strippen.
Ämnet har vi redan diskuterat lite i den här tråden
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 36#p576236
Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Sörre turbo nu*
Postat: ons nov 13, 2013 6:58 pm
av Se88e_K
Idag fick jag mina bosch 2000cc spridare. Tack BJPrace.com för grymt pris.
Snackade med Jonas på bakaxeldelar idag, så nu har vi kommit fram till ett bra koncept.
Blir en 530d låda, nytt cnc billet svänghjul, Sachs 765 tryckplatta. Så nu ska det laddas på.
Ettan är ju inte optimal för strippen men med lite mera effekt så kommer det fungera bra att starta på tvåan.