Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Jajamensan!! Vevhusvent och allt får precis plats. :-D
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Thomas Palmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Thomas Palmgren »

Vart som paff (inte förvånad) när man såg en bild på escorten i tidningshyllan, bra reportage i bilsport, helt klart en bil som är värd att visas :)
Audi 80 quattro -85 16v Turbo
Audi UrS4 Avant 2.2t
Levar Motorsport
HanssonRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 20, 2014 12:03 pm
Ort: Edsbyn

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av HanssonRacing »

Sjukt fint bygge :)
STORT tummen upp :D
740 T5 bygge planeras! | Hansson Racing | http://Speed-autoteile.se | http://CP-Service.se |

// Marcus Hansson
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar!! Alltid kul med lite reportage!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

En liten uppdatering.
Mockup motorn är nerpackad.
Har moddat växellådsbalken och växellådsfästet med ny kudde.
Ny stödlager upphängning. Allt för att förbättra kardanvinkeln någon grad.
"gamm" motorn är nu också urlyft, då nästan allt ska återanvändas till NYmotorn.
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1018
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Cassius »

Även om detta låter väldigt intressant det med blev jag nästan en liten aning besviken när jag såg rubriken efter att inte ha surfat in här på några månader! "Turbo+kompressor" gav mig förhoppningar om ett compound bygge med turbo som laddar in i kompressorn och en riktig vilde bill karaktär med vansinnig gasrespons :) men men, detta är som sagt intressant de med! Får väl bygga compound själv istället ;)

Återgår till soffan och fortsätter vänta på att tiden för bilbygge ska återinfinna sig...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

:wink: Hehe!! Jag tror att detta system blir grymmare och med snabbare respons än det system du pratar om.... :thumbright:
Varför tror du att VW:s twincharger system och Volvo:s nya 300hk 2lit T6 kör med en mindre kompressor som laddar in i en större turbo, samt den omvända varianten i 80-talets gruppB bilar? RESPONS och körbarhet är nog svaret. Tekniken går ju framåt som dom säger. Lancia delta S4:an har brutal effekt så är den långsammare än dagens motsvarighet med halva effekten (WRC). Jag är ju inte ute efter några 600hk utan en kvick vridmaskin med vrid och effekt redo direkt jag vill ha det och senare. En kompressor är mycket känslig för motstånd i inloppet och förlusterna blir stora om den inte får luft lätt. Skruvkompressorn vill ha atmosfärstryck som trycker in luften i skruvarna då den inte suger på egen hand. Måste den ta luften genom turbon så kommer kompressorn inte att funka särskillt bra jämfört med öppet inlopp. Detta hämmar responsen från låga varv när turbon inte spoolat upp. Jag vill ha kompressor respons från 2200rpm och turbo-övertag helst redan vid 3000 (den laddar då över 0,8bar) då har jag 3500- 4000 rpm med fullt tryck - Hoppas jag på... Max laddtryck siktar jag på 1,5-1,6bar om allt känns bra. Det finns en viss risk att det blir för mycket effekt för den typ av körning jag håller på med- konbana och gata och ej rattlåsrally. Bara för att man har massor med effekt betyder inte att bilen gör snabba varvtider.. Kolla in detta.. 750+hk och totalt okörbar:
https://www.youtube.com/watch?v=qsBOUJ5MQrI

En liten uppdatering:


Hela vevpartiet som remskivor, vevaxel, svänghjul och tryckplatta har fått sig en översyn och ballansering hos GL-racing (Gunnar Lundström "volvo professorn"). Var väl ingen katastrof men de låg klart utom tollerans. Allt separat ballanserades samt godkänt för 8000rpm. Toppen!

Bild
LG-speedway h profil stakar.


Bild
Bild
Bild
Lite bättre skvalpplåt i sumpen.
Volymen var även den för liten <3liter så jag la till 0,75lit per sida. Är även lackat samt monterat på motorn.
Nymotorn har även fått alla lager nya (även om de gamla var fina)
Alla packningar och packboxar nya.
Kammarna har fått en översyn med en mer exakt inställning- dock fortfarande volvo GLT original.

Bild
Bild

Bild
Fick även tag på en laddtrycksventil till rätt kurs av MATTIAS SANDGREN!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av larsat »

Tjena! Ser snyggt ut! Vad har du lagt på svetsskarvarna, spackel? Svårt att få det tätt? Med en MIG/MAG är det ganska omöjligt.
Har funderat på om det inte borde funka bra att gaslöda igen det dock nu när man precis fixat lödlicens.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Sv: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Danne_jmk »

Sweeeeeeet :shock:
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

larsat skrev:Tjena! Ser snyggt ut! Vad har du lagt på svetsskarvarna, spackel? Svårt att få det tätt? Med en MIG/MAG är det ganska omöjligt.
Har funderat på om det inte borde funka bra att gaslöda igen det dock nu när man precis fixat lödlicens.

Precis! Helt omöjligt faktiskt att få tätt då Volvo trågen är gjorda av dubbelplåt med olja emellan. Direkt man nuddar med miggen eller tiggen exploderar plåten med en 3-4cm långt eldstrut rakt ut tills oljan brunnit bort, sen tar det bara någon cm till nästa eldkaskad... Sämsta skit som finns. Jag hade enorma problem förra året med detta tråg, så jag ides inte chansa denna gång utan målade med JB-weld på alla nya svetsar innan jag lackade allt svart.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av larsat »

Ok, vi använde nå spackel, tror det var plastic padding metallspackel utvändigt, det funkade bra, kunde droppa nån droppe i veckan eller så efter det.
Men då var det heller inte så seriöst utan påsmetat o inte ens lackat. Var länge sen, då kunde man heller inte ens svetsa så bra hehe
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
turbonisse1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: sön jun 28, 2009 10:13 pm
Ort: örebro

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av turbonisse1 »

Otroligt snyggt bygge
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Det är verkligen ett smutt paket den där "Ford" motorn :thumbright:

Kul att fler satsar på brett register och maximal körbarhet, istället för ren maxeffekt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar!! Japp, respons och körbarhet vinner alltid i längden.. (alltså efter 402meter :wink: )

Börjar närma sig uppstart!! :up:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar