Sida 38 av 124
Postat: sön mar 14, 2010 9:47 pm
av j björk
Kul idéer du har när du skruvar, som undertrycksmätarslangen
Borde gå bra att svetsa fälgen, brukar ju gå bra med fälgar av bra kvalitet.
Postat: tis mar 30, 2010 7:47 pm
av Daniel-635
Pimpolainen skrev:
Startat stridsvagnen än?

Förra gången kallade du den skinnsoffa
Nej jag har inte startat ännu men idag hämtade jag oljefilter, och 20/50 oljan ligger i garaget
Har också krängt av däcken från fälgarna, kunde inte låta bli att ställa fram en vanlig BMW e34 7x15" fälg bredvid, jösses
10x17" fälgen väger 10kg vilket är 2kg mer än 7x15. ganska lätta.
En bild till på sprickan, i den ena bakre innerbanan.
Har funderat lite på hur man ska gå tillväga vid reparationen på detta.
Ibland om man har problem sprickor kan man ju borra ett hål i slutet av sprickan så att brottet avslutas, men här verkar sprickan dela sig i tre ?
Frågan är om det spelar så stor roll när man ändå ska TIG svetsa den ?
Man kan även fundera lite på om man ska förvärma fälgbanan innan man svetsar i den, för att minska spänningarna i materialet ?
Den är som sagt ca 15mm lång, och materialtjockleken är kring 5mm.
Kan även nämna att dessa fälgar är levererade vid ganska olika tidpunkt, två av dem är från 1994 och två är från 2000, det fanns klistermärken i dem.
Det vore intressant att veta vilket pucko som vart mot de polerade ytterbanorna med däckjärnet, och tryckt djupa märken i dom
Och för den delen vem som trottoarkantat alla fälgarna varvet runt
Tänk om fälgar kunde prata, vore intressant att veta deras historia.
Postat: tis mar 30, 2010 7:53 pm
av Erneland
De där kommer att sitta som en smäck! Vad är det för et på 10":arna?
Mvh M
Postat: tis mar 30, 2010 9:32 pm
av Daniel-635
Det är ET13 på 8,5" och ET19 på 10"
Ca. 7-8 mm mellan fälgens innerkant och bärarmen bak.
Till skärmkanten är det smått skrämmande mycket plats kvar, helt omöjligt att begripa att bilen hade 6,5" fälgar med 205/70-14" original

Postat: tis mar 30, 2010 9:42 pm
av Pimplaren
jag vill ha sånna..............
Postat: lör apr 03, 2010 1:08 pm
av Daniel-635
Pimplaren, ja visst e dom trevliga
Dock är det svårt värre med 10" brett på en e28 men lägger man samvetet åt sidan och tar fram kapmaskinen istället går det ju.
En kompis till mig har 10x16 med 225/50-16 , tajt och tyskstuk är nog orden man söker
Jag snidade till ett verktyg för att dela fälgarna med, tog väl nån timme väl värt jobbet !
Lite pill att få bort alla skruvarna men sen var det bara att lägga om svepen och spänna lite med m8 muttrarna.
Förra gången hade jag däcken kvar och tog bort skruvarna och fyllde på med luft tills banorna separerade, gick bra på de två första, MEN den tredje höll på att kosta mig både liv och lem, eller iallafall kalsonger.
"Vilken jävla smäll" , nu gick det betydligt lugnare.
Voila !
Långfredagens arbete bestod i lite mer eller mindre slumpmässigt vevande i svarven och fräsen.
Det resulterade i tidernas mest komplicerade skarv för avgassystem
Hoppas att det blir tätt och att det går att komma åt alla skruvar någorlunda smidigt

Postat: lör apr 03, 2010 2:05 pm
av Pimplaren
Hehe jag har 10" bak och 9" fram i 17"

, AC Schnitzer 17" Splitt.. behöver dock valsa lite till då 245orna har en tendens att ta i!

Postat: lör apr 03, 2010 3:13 pm
av Christian L
10" bak måste du ju ha skulle vara synd att kapa dom! Vet du ingen som har en skärmvalsare så kan du få hyra min för en symbolisk summa + frakten
Läcker 535a pimplarn

Postat: lör apr 03, 2010 3:31 pm
av Pimplaren
Tack
Jag fick tokvalsa uppe hos PPF när jag mappade, för att kunna provköra! hehe
Ska nog kapa lite dubbelplåt vid tillfälle och valsa satan.
Men jag vill ändå ha Daniels OZ fälgar... fan.
Postat: sön apr 04, 2010 5:10 pm
av Daniel-635
Du alltså med FETA 9+10x17" borde du inte vara avis, AC-Schnitzer fälgarna är dessutom oftast (alltid?) tillverkade av OZ-Racing
Eller är det Krysseker naven du suktar efter ?
Idag har jag fixat lite med skarven på avgassystemet.
Och en bild på hela avgassystemet. (2x2,5")
Anledningen att det blir så påkostat är att avgassystemet är så tungt (25kg) och måste ner så fort man ska ta bort en turbo, nu kommer detta gå utan att ta bort systemet från bilen
Allt är uppunktat på plats under bilen och ska tas ner för TIG svetsning sen så det närmar sig uppstart för våren
Jag satt och kollade lite på Vemstune, och nu såg jag att man kan översätta loggarna till underbara MegalogViewer, vilket ur min synpunkt vart nödvändigt då all mappning jag gjort är efter loggar.
Det gäller bara att ta mod till sig och byta firmware i boxen och börja mappa igen
I morrn bär det av till Elmia för att se om någon annat gjort nåt kul

Postat: sön apr 04, 2010 5:30 pm
av mattias
Daniel-635 skrev:Jag satt och kollade lite på Vemstune, och nu såg jag att man kan översätta loggarna till underbara MegalogViewer, vilket ur min synpunkt vart nödvändigt då all mappning jag gjort är efter loggar.
Prova tryck "shift + 8".

Jag vet att det kommer tydliggöras att det finns en inbyggd logviewer i den officiella versionen. Men exportera csv-filer till MLV går ju bra också.
Postat: sön apr 04, 2010 7:24 pm
av Edvard
Alltid lika trevligt att titta i din tråd. Alltid lika snyggt, välbyggt och smakfullt!
Postat: sön apr 04, 2010 7:27 pm
av Pimplaren
Hehe japp, 9" fram och 10" bak

225 45 17 och 245 40 17!
Något speciellt med Futuror, jävla snygga hehe.
Mina ACS är OZ tillverkade iallafall!

Postat: tor apr 08, 2010 8:21 pm
av Daniel-635
Mattias:
Jag har provat "shift + 8" men att jämföra den loggern med Megalogviewer är lite som att jämföra Paint med Autocad
Man kan väl inte ställa nivåerna på graferna och / eller lägga loggar på varandra ?
Edward
Tackar.
Jag skulle egentligen bara provsvetsa lite i en trottoarkantad ytterbana för att se hur fälgen var att svetsa i, men "went bananas" (

) och drog hela varvet.
Jag provade även att polera lite, och ja det vart blankare, men någon typ av färgborttagning ska inhandlas med.
Avgassystemet är färdigt för montage
Och sist men inte minst, bilen är uppstartad för första gången sen November.
http://www.youtube.com/watch?v=MxHQdQ8m3ZI*
Här har jag inget avgassystem på, bara "downpipes" därav det smått överdrivna turbo vinet
I Helgen blir det inte mycket gjort, en Whisky festival i Växjö sätter effektivt stopp för detta

eller kanske snarare

Postat: tor apr 08, 2010 9:07 pm
av David_B
Daniel-635 skrev:Whisky festival i Växjö
Härligt slut på jobbeveckan
