Sida 38 av 97
Postat: lör apr 10, 2010 9:06 pm
av Ajden
Nu är det dax för e liten uppdatering.
Har börjat med det nya pedalstället, för det gamla blev för långt så att mina knän slog i röret under rutan.
Nu gör jag ett pedalställ där cylindrarna ligger ned mot golvet under fötterna det gör att det bara blir ca 5 cm långt från pedal till längstfram, mot det gamla som var nästan 2 dm.
Fräser pedalerna
Klara.

Postat: lör apr 10, 2010 9:43 pm
av Roos
Nice, ser riktigt fint ut

Postat: lör apr 10, 2010 10:29 pm
av Audi_danne
Fan va coolt

min lördagskväll gick åt till att läsa din tråd. Det kommer bli bra de här
Funderar över ditt pedalställ, har du kvar ditt gamla? det kanske hade passat i en av mina bilar
Mvh
Postat: sön apr 11, 2010 8:58 pm
av Ajden
Det gammla pedalstället sålde jag till en kompiss lillebrossa i fredags, därför jag har börjat med det här stället nu.
Ibland stämmer inte grejerna i datorn med verkligheten, stället jag ritade och som så ut att passa passade inte så bra sen när det var ute i bilen och jag skulle få platts med fötterna också. Men efter lite mätande och grejsande blev det ett nytt ställ och nu verkar det funka hyffsat, ev. blir jag tvungen att flytta rattstången någon cm, men det får jag se när jag provkör nästa gång.

Postat: ons apr 14, 2010 1:41 pm
av Sauce
snart är det tillräckligt varmt för att du ska kunna börja igen

Postat: sön apr 18, 2010 9:06 pm
av Ajden
Sauce skrev:snart är det tillräckligt varmt för att du ska kunna börja igen

jo jag vet, har ångest.
Inte hunnit gjort någon på bentleyn i helgen men däremot har jag köppt en glasfiberspruta för att ha till formtillverkningen senare i sommar. Som förhoppningsvis ska göra att det går snabbare att gjuta.
Tyvärr sprutar den inte polyester samtidigt så det får jag löasa på något sätt, eller så rolla på det.
Sen en liten bonusbild.
Jag har testat hydroformning för att på enkelt sätt kunna tillverka expantinskammare till 2-taktare.
Provade först med en provtrycksutrusning men den klarade bara upp till 50bar. För att få ut de sista knölarna byggde jag om en portopower att trycka det sissta med.

Postat: lör maj 08, 2010 11:12 pm
av exc
Du får ta och utveckla din ombyggda fräs till nåt liknande det här...
http://www.youtube.com/watch?v=RnIvhlKT ... r_embedded
Postat: sön maj 09, 2010 1:09 pm
av Audi_danne
coolt

Postat: sön maj 09, 2010 3:23 pm
av The
Audi_danne skrev:
coolt

Vi har några DMU:er här på jobbet

Postat: tis maj 11, 2010 12:45 pm
av Silander
suttit här på jobbet och läst genom din tråd nu! Gillar det skarpt!
Lycka till med resten av bygget!
mvh, silander
Postat: tis maj 11, 2010 7:07 pm
av David L
Undrar hur många timmar som ligger bakom det programmet? Jädrar va snyggt!
Postat: tis maj 11, 2010 9:04 pm
av Ajden
Byggandet är nog inga problem, problemet är bara hitta program som stöder 5-axlar, justnu har jag 4 axlar och det är mer än tillräckligt att hålla reda på.
I helgen ska jag börja göra i ordning för att sätta ihop pluggen, bara det blir lite varmare kommer det börja handa grejer i den här tråden igen.
sen lite smygreklam:
Jag har börjat sälja grenrörsmaterial nu också. Vill ni beställa är det bara att skicka Pm eller mail ajden83[at]gmail.com
Rör och böjar av tryckkärlskvalitet, sömlösa.
42,4*2,6 kort: 25 kr
42,4*2,6 lång 70 kr
42,4*2,6 rör 65kr/0.5 m
48,3*2,6 kort 30kr
48,3*2,6 lång 75kr
48,3*2,6 rör 70 kr/0.5m

Postat: tis maj 11, 2010 9:39 pm
av Johan Lindberg
Apropå hydroforming du har ingen fin information på hur "utbredning" blir ? om du tar en två plåtar som är säg 400x150 å smälter ihop dom med tiggen å sen pressar ut, vad får du för diameter då? stämmer det skapligt om man bara räknar ut omkretsen med pi å drar av för matrialtjockleken? värmen börjar ju komma så man borde montera ihop mopeden men behöver en pipa också

Postat: ons maj 12, 2010 9:36 pm
av Ajden
Johan Lindberg skrev:Apropå hydroforming du har ingen fin information på hur "utbredning" blir ? om du tar en två plåtar som är säg 400x150 å smälter ihop dom med tiggen å sen pressar ut, vad får du för diameter då? stämmer det skapligt om man bara räknar ut omkretsen med pi å drar av för matrialtjockleken? värmen börjar ju komma så man borde montera ihop mopeden men behöver en pipa också

Har ingen grej för att få fram någon plåtberedning, men det borde bara vara att ta diametern gånger pi och sen dela i två för att få ut hur ena plåthalvan ska se ut.
Sen innan man svetsar ihop den rundar man kanterna så att plåten kommer i mot varandra vilket gör att svetsen inte behöver röra sig så mycket när man blåser.
Postat: fre maj 21, 2010 7:47 pm
av Ajden
Nu äntligen det alla har väntat på och jag har haft ångest över!
Jag har börjat med pluggen, limmade ihop alla bitar i veckan här och i dag har jag fält in bak skärmarna och grov kapat resten.
Tanken är nu första steget att fälla in alla frästa detaljer och ute från dom slipa till resten av karossen, sen blir det nästa steg men det tar vi när det är dax.
