Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag tror jag har en äkta Volvos RAC-lamell(asbest)215mm grovsplines M45 liggandes
den kan ni få om den är intressant!
Den RAC tryckplattan jag hade låg på nära 1000kg ny
och ca 800kg vid -3mm när den var gammal,
Sachs-nr 88 3082 999 565

/Fredde
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

fredde_vit_pv skrev:jag tror jag har en äkta Volvos RAC-lamell(asbest)215mm grovsplines M45 liggandes
den kan ni få om den är intressant!
Den RAC tryckplattan jag hade låg på nära 1000kg ny
och ca 800kg vid -3mm när den var gammal,
Sachs-nr 88 3082 999 565

/Fredde
Jaså var den så stark! Ska bli roligt och se vad denna ligger på. Lamellen kan va intressant, vi ska prata om det. Centrumet passar ju inte rätt av men det går ju alltid och lösa.
Jag pm:ar om det blir så, tack.
/Johan
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av robbz »

Herregud, hur har jag missat detta?
-kände dig inte, men som det verkar på alla komentarer så verkade du vara en kanonkille!
Vila i frid, och lycka till var du än är Stefan!

Jättekul att se er kämpa vidare med amazonen, tror verkligen att han hade velat det..
-Om ni mot förmodan skulle ge er på ett turbobygge i framtiden, så sponsrar jag mer än gärna med ett fint custom turbogrenrör!
/Lycka till.
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av PontusTorstensson »

tragiskt det som hänt, :(
men kul o se att ni är igång med bilen

ot: en sådan dekal Weber_power visat bild på skulle jag vara intresserad av om någon kan hjälpa mig med teckensnitt och mått?!

Mvh
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av josun »

Hejsan!
Idag var jag hos Björn (Stefans bror) för att hämta motorblocket som ska till Erland för lite fix.

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Stefan hade byggt en praktisk kärra att transportera B20 block på. Bakaxeln ska även den få lite nya delar.
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild
Bild
Topplocket till bilen.

Det fanns även ett par andra fina gamla Volvo under samma tak.
Bild
Björns fina Pv, notera den fint gjorda inredningen :)
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Björn lyfte på täcket så jag fick en sneakpaek på Nos-Johans Amazon kombi, den var riktigt fin kan jag lova.
Bild

Uploaded with ImageShack.us

//Johan
Johan Sundmar
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av fugazi »

Björn lyfte på täcket så jag fick en sneakpaek på Nos-Johans Amazon kombi, den var riktigt fin kan jag lova.
Sitter det gammskylt på den där?
Den ser otäckt fin ut....


Kommer det bli nåt test med den där toppen med resta kanaler?
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

fugazi skrev:
Björn lyfte på täcket så jag fick en sneakpaek på Nos-Johans Amazon kombi, den var riktigt fin kan jag lova.
Sitter det gammskylt på den där?
Den ser otäckt fin ut....


Kommer det bli nåt test med den där toppen med resta kanaler?
Ja gamla skyltar med samma nr som när den var ny, ska inte sno Lindqvists tråd men här finns lite bilder: http://www.bilsport.se/amazonsportkombi" onclick="window.open(this.href);return false;.

Angående toppen så kommer det läggas ut flödesdata och det blir även bromsning under våren.
/Johan
sonaxvax
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jan 08, 2012 10:25 am

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av sonaxvax »

Detta ska följas! ni gör helt rätt som bygger färdigt den!
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Oj va tiden går, snart sommar :? . Tidsplanen vi hade först blir svår att hålla. Det har gått sakta med Stefan bil, alla är hårt pressade med andra projekt både på jobb och sånt som har varit högre prioriterat än att bygga racebil :roll: tyvärr. Men med hjälp av många hjälpsamma runt oss så har det i alla fall framskridit lite :D .
Först och främst så ställde Reine på AGAP upp med nya rullyftare och kamlager :thumbright: . Dom skickades ner till Erland för att matchas med bussningarna.
Blocket fick vi ner till Erland med hjälp från forumet, Josun ställde upp och körde 40mil t&r, tack för det :thumbright: . Men det var inte helt lätt att få till bussningen av lyftarhålen. Erland sliter med det fortfarande och nya bussningar är på gång att tillverkas för det gick inte att köpa önskvärda mått.
Insuget hade Stefan redan lämnat till Thosan här på forumet, hans son Fritte hjälpte till och svetsa det, tack för det :thumbright: .
Och Axeln körde vi upp till Jerry på http://www.videbilservice.se" onclick="window.open(this.href);return false;, han brukar hjälpa till med våra axlar och så även denna gång :thumbright: . Vi köpte en bättre begagnad 4:88 av Martin H (MHR) här på forumet till ett mkt förmånligt pris :thumbright: . Och den schimsades in med minsta möjliga kuggflankspel för att bli så långvarig som möjligt i sammanhanget. Vi velade lite på vilken diff vi skulle använda med det fick bli det enklaste. Alltså sätta ihop en vanlig lamelldiff igen med nya diffdrev, det funkade länge för Stefan så vi håller tummarna på att det kan gå lika länge nu :roll: .
Axeln är i alla fall monterad igen och färdig att rulla.
Och sen provtryckte vi den förmodade RAC kopplingen, jag vet att Stefan hade köpt den som en RAC men det visade sig att så va det inte :( . Den gav bara 480kg som mest :?: , tack Janne för hjälpen med provtryckningen :thumbright: . Jag fattar inte hur Stefan har kunnat ha sådana bra 60fot tider med den svaga kopplingen men tydligen så har kombinationen, lätt bil och sinter lyckats hålla emot tillräckligt. Nu blir man istället rädd för att välja en koppling som blir för kraftig och slår loss hjulen istället :? . Om det är någon som har en 215mm tryckplatta med skapligt tryck hör gärna av er till mig.
Nya ringar och lager beställdes och blocket ska honas när Erland är klar och sen var det ju den resta toppen som skulle bli klar.
Stefan hade redan flödat den innan han blev sjuk men det var en del jobb kvar för att den skulle bli komplett. Det jobbet ställde Göran på GMT upp och gjorde klart :thumbright: Det var ju alltid dit Stefan vände sig när han skulle prova sina toppar både i flöde och bromsbänk så Göran visste hur resonemanget gått gällande den sista toppen. Jag lägger ut lite flödesdata och bilder på toppen.
Vi ska nu försöka få lite tid till att gå igenom och uppdatera tänd och gassystem, jag uppdaterar när det händer mer.
/Johan
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Amazonic »

borde inte en saab turbo tryckplatta med sinter funka fint?
sen angående flödet på nya toppen,har inte hans tidigare toppar flödat mer?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

fina bilder och vilka grejor :thumbright: fint flöde i toppen också! inte många fungerande B20 toppar som varit där. 200cfm vid 10mm 0ch 225 vid max lyft 8)
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Mattias J »

Kämpa på! Vill se denna bilen i sommar.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av MGP »

GRYMT
MG Performance
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Kadett4wd »

Gick ni ifrån mikunigrejerna?
Tänkte med dem kunde man juh haft rakare insug?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Kadett4wd skrev:Gick ni ifrån mikunigrejerna?
Tänkte med dem kunde man juh haft rakare insug?
Nej, det blir Mikuni men Stefan valde att använda den gamla 230 delningen 105-108-105mm, det var enklast då det fanns både flänsar och axel gjorda. Men dom är ganska breda så dom hade ändå inte gått att flytta ihop särskilt mkt.
/Johan
Skriv svar