Oj va tiden går, snart sommar

. Tidsplanen vi hade först blir svår att hålla. Det har gått sakta med Stefan bil, alla är hårt pressade med andra projekt både på jobb och sånt som har varit högre prioriterat än att bygga racebil

tyvärr. Men med hjälp av många hjälpsamma runt oss så har det i alla fall framskridit lite

.
Först och främst så ställde Reine på AGAP upp med nya rullyftare och kamlager

. Dom skickades ner till Erland för att matchas med bussningarna.
Blocket fick vi ner till Erland med hjälp från forumet, Josun ställde upp och körde 40mil t&r, tack för det

. Men det var inte helt lätt att få till bussningen av lyftarhålen. Erland sliter med det fortfarande och nya bussningar är på gång att tillverkas för det gick inte att köpa önskvärda mått.
Insuget hade Stefan redan lämnat till Thosan här på forumet, hans son Fritte hjälpte till och svetsa det, tack för det

.
Och Axeln körde vi upp till Jerry på
http://www.videbilservice.se" onclick="window.open(this.href);return false;, han brukar hjälpa till med våra axlar och så även denna gång

. Vi köpte en bättre begagnad 4:88 av Martin H (MHR) här på forumet till ett mkt förmånligt pris

. Och den schimsades in med minsta möjliga kuggflankspel för att bli så långvarig som möjligt i sammanhanget. Vi velade lite på vilken diff vi skulle använda med det fick bli det enklaste. Alltså sätta ihop en vanlig lamelldiff igen med nya diffdrev, det funkade länge för Stefan så vi håller tummarna på att det kan gå lika länge nu

.
Axeln är i alla fall monterad igen och färdig att rulla.
Och sen provtryckte vi den förmodade RAC kopplingen, jag vet att Stefan hade köpt den som en RAC men det visade sig att så va det inte

. Den gav bara 480kg som mest

, tack Janne för hjälpen med provtryckningen

. Jag fattar inte hur Stefan har kunnat ha sådana bra 60fot tider med den svaga kopplingen men tydligen så har kombinationen, lätt bil och sinter lyckats hålla emot tillräckligt. Nu blir man istället rädd för att välja en koppling som blir för kraftig och slår loss hjulen istället

.
Om det är någon som har en 215mm tryckplatta med skapligt tryck hör gärna av er till mig.
Nya ringar och lager beställdes och blocket ska honas när Erland är klar och sen var det ju den resta toppen som skulle bli klar.
Stefan hade redan flödat den innan han blev sjuk men det var en del jobb kvar för att den skulle bli komplett. Det jobbet ställde Göran på GMT upp och gjorde klart

Det var ju alltid dit Stefan vände sig när han skulle prova sina toppar både i flöde och bromsbänk så Göran visste hur resonemanget gått gällande den sista toppen. Jag lägger ut lite flödesdata och bilder på toppen.
Vi ska nu försöka få lite tid till att gå igenom och uppdatera tänd och gassystem, jag uppdaterar när det händer mer.
/Johan
