Ragge's 142 :: Säljes.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tror fortfarande på luft i systemet :roll: , nu då ja väl tänker efter så tror ja den storm kokade just innan ja ställde bort bilen ( hade vart på taket på en mini utställning ). och det har hänt innan att den har kokat för exat ingenting tex köra från industri området till preem sen hem till brånet där man bor för att gå och hämta en plånbok då var det vatten underbilen ?.

Måste väl vara min expansionskärl som är för lågt placerad som gör att jag inte får bort exat all luft ?.

ännu ett konstigt fenomen är att vatten tempen sunker väldigt hastigt om man ligger och köra i 70 på 2an-3an på höga varv cirka 4500 då sjunger tempen väldigt snabbt från 100 till 90.. men då man kör riktigt lugnt vi säg 30 km i timmen och fläkten på slagen och puttrar riktigt lugnt på 2an så blir tempen mot 110 grader :S.

Det måste väl vara luft eller ?. börjar som bli halv less på leta fel på bilen ,kan ingen göra det åt en ? :hihi:

aja får forska vidare på det här imorgon bitti sen får ja återkomma med vad det var för något som spökade :).
vill ju som kunna börja bruks köra med volvon nu då den är besiktad och klar i 2 års tid :lol:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!

För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Ja, vi får hoppas på nått så enkelt som luft :)

Jag får hem en Racelogic Performance Box i veckan. Läser av mot satelliter (GPS) 10 gånger per sekund för exakta accelerationstider och bankörning. Är du intresserad av att få lite tider på Volvon i skicket den är i nu?

Kan vara skoj att få lite tider i år & jämföra mot nästa kanske? :)
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

JonasW skrev:Ja, vi får hoppas på nått så enkelt som luft :)

Jag får hem en Racelogic Performance Box i veckan. Läser av mot satelliter (GPS) 10 gånger per sekund för exakta accelerationstider och bankörning. Är du intresserad av att få lite tider på Volvon i skicket den är i nu?

jao man får hoppas på det :) .

Vore klart intressant och veta,för har inte kört något mot nån klocka eller sådär förut :thumbright: ,
tror nog tommy skulle va intresserad också se hur hans mustang går gämfört mot min 142a :hihi: .

jo men precis :),då har man ju nånting att sträva efter men, när har du tid isaf ? torsdag - fredag ? :)..sticker nämnligen till lycksele på lördagen

Tel 090-52178
Rak 40,50 helsyntet olja

Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Det är inte så enkelt att du har en termostat som öppnar försent så du småkokar bort vatten hela tiden ?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Richard skrev:Det är inte så enkelt att du har en termostat som öppnar försent så du småkokar bort vatten hela tiden ?
har den där så kallade vinter termostaten?,fick låna den av simon men han hade inga problem då han körde med den :roll: ..

tippar på att mitt expansions kärl ligger just på gränsen då det gäller att vara högsta läget?.

Bild

Bild

Om man kollar slangen från toppen mot expansions kärlet,så då ser det ut som dom är ungefär lika höjd om inte slangen från toppen är högsta punkten och det är därför jag inte får bort all luft och får diverse problem?

Tel 090-52178
Rak 40,50 helsyntet olja

Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Roger Berglund skrev:har den där så kallade vinter termostaten?,fick låna den av simon men han hade inga problem då han körde med den :roll: ..
Är det inte den som öppnar vid 92C ?

Den funkade riktigt dåligt för mig när jag hade B20 och 142-kylare i min amazon,
men efter att ha bytt till en som öppnade redan vid 84 (tror jag det var) så funkade allt
finemangs.

Jag hade också problem med att den tryckte vatten ur expansionskärlet innan jag bytte.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Vet inte om det är lösningen på dina problem men vad har du för kylarlock ?
Det är en grej som många förbiser och ofta ställer till problem
Sätter man dit ett nytt lock med högre öppnings tryck så försvinner mycke kylarproblem
Tror det står öppningstrycket på Volvos kylarlock men det trycket är när det är nytt :roll:
Högre tryck i kylsystemet = högre kokpunkt = mindre bekymmer

MVH Mats
Bild
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Roger Berglund skrev:
JonasW skrev:Ja, vi får hoppas på nått så enkelt som luft :)

jao man får hoppas på det :) .

Vore klart intressant och veta,för har inte kört något mot nån klocka eller sådär förut :thumbright: ,
tror nog tommy skulle va intresserad också se hur hans mustang går gämfört mot min 142a :hihi: .

jo men precis :),då har man ju nånting att sträva efter men, när har du tid isaf ? torsdag - fredag ? :)..sticker nämnligen till lycksele på lördagen
Jag borde få den imorgon, så fredag kanske? Då har jag hunnit pilla lite på den & lärt mig "the basics".
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

T-27 skrev:Vet inte om det är lösningen på dina problem men vad har du för kylarlock ?
Det är en grej som många förbiser och ofta ställer till problem
Sätter man dit ett nytt lock med högre öppnings tryck så försvinner mycke kylarproblem
Tror det står öppningstrycket på Volvos kylarlock men det trycket är när det är nytt :roll:
Högre tryck i kylsystemet = högre kokpunkt = mindre bekymmer

MVH Mats
okej det är ju värt att prova iaf :) har ett på 75 kpa ? om ja läste rätt

sen har jag 82* gradig termostat,sen en 14" elfläkt som blåser/suger 850 Cfm på Golf kylarn.. men ska ut och prova mer imorgon och se om det löser sig någongång,börjar bli halv less nu faktiskt :(

Tel 090-52178
Rak 40,50 helsyntet olja

Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Okej 75 kpa = ca 11 Psi (När det var nytt !) Jag kör med ett 25 Psi lock = 170 Kpa men så tuffa (Högt tryck) Kylarlock finns nog inte till Volvo burken
Men försök få tag i ett Nytt med så högt tryck som möjligt
Det sitter samma typ av lock på Traktorer och Lastbilar och dom har förmodligen högre tryck ?

MVH Mats
Bild
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Har fått boxen nu, vilken tid & plats ska vi säga imorgon då, hemma hos er eller har ni garage vid sågen? Skulle tommy kika förbi också?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

JonasW skrev:Har fått boxen nu, vilken tid & plats ska vi säga imorgon då, hemma hos er eller har ni garage vid sågen? Skulle tommy kika förbi också?

ah men kanoners 8) , vi har garage vid Storsågen ( Lube-tools ).
för mig spelar det som ingen roll igentligen, men ska vi säga 19:00 vid storsågen ?.

Ska ta och snacka med bror lite senare idag och se om man är sugen,han håller nämnligen på med sitt hus så tror han har tight om tid men ska höra efter iaf :)

Tel 090-52178
Rak 40,50 helsyntet olja

Babs
För mycket laddtryck

Inlägg av Babs »

T-27 skrev:Okej 75 kpa = ca 11 Psi (När det var nytt !) Jag kör med ett 25 Psi lock = 170 Kpa men så tuffa (Högt tryck) Kylarlock finns nog inte till Volvo burken
Men försök få tag i ett Nytt med så högt tryck som möjligt
Det sitter samma typ av lock på Traktorer och Lastbilar och dom har förmodligen högre tryck ?

MVH Mats
volvos "gråa" ligger på 150kpa
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Roger Berglund skrev:
JonasW skrev:Har fått boxen nu, vilken tid & plats ska vi säga imorgon då, hemma hos er eller har ni garage vid sågen? Skulle tommy kika förbi också?

ah men kanoners 8) , vi har garage vid Storsågen ( Lube-tools ).
för mig spelar det som ingen roll igentligen, men ska vi säga 19:00 vid storsågen ?.

Ska ta och snacka med bror lite senare idag och se om man är sugen,han håller nämnligen på med sitt hus så tror han har tight om tid men ska höra efter iaf :)
Vi säger så!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Nu vet jag vad det har varit för problem med "luft i systemet" , sköt Topplockspackningen i vintras då en frostplugg for ( misstänker att det hände då )..

dagen innan regbes så körde ja till en polare sen efter vi hade kört en repa och kollat så att den var besiktnings vänlig så på pekade han att det var vitt moln bakan för bilen.. gick givetvis ut och kollade och visst var det så. men har ändå kört och hoppats på att det var något annat men..
nu verkar det dessvärre vara topplocks packningen som har flugit :( .

Tel 090-52178
Rak 40,50 helsyntet olja

Skriv svar