Sida 38 av 51

Postat: tis jul 21, 2009 11:46 pm
av Roger Berglund
Tror fortfarande på luft i systemet :roll: , nu då ja väl tänker efter så tror ja den storm kokade just innan ja ställde bort bilen ( hade vart på taket på en mini utställning ). och det har hänt innan att den har kokat för exat ingenting tex köra från industri området till preem sen hem till brånet där man bor för att gå och hämta en plånbok då var det vatten underbilen ?.

Måste väl vara min expansionskärl som är för lågt placerad som gör att jag inte får bort exat all luft ?.

ännu ett konstigt fenomen är att vatten tempen sunker väldigt hastigt om man ligger och köra i 70 på 2an-3an på höga varv cirka 4500 då sjunger tempen väldigt snabbt från 100 till 90.. men då man kör riktigt lugnt vi säg 30 km i timmen och fläkten på slagen och puttrar riktigt lugnt på 2an så blir tempen mot 110 grader :S.

Det måste väl vara luft eller ?. börjar som bli halv less på leta fel på bilen ,kan ingen göra det åt en ? :hihi:

aja får forska vidare på det här imorgon bitti sen får ja återkomma med vad det var för något som spökade :).
vill ju som kunna börja bruks köra med volvon nu då den är besiktad och klar i 2 års tid :lol:

Postat: tis jul 21, 2009 11:51 pm
av JonasW
Ja, vi får hoppas på nått så enkelt som luft :)

Jag får hem en Racelogic Performance Box i veckan. Läser av mot satelliter (GPS) 10 gånger per sekund för exakta accelerationstider och bankörning. Är du intresserad av att få lite tider på Volvon i skicket den är i nu?

Kan vara skoj att få lite tider i år & jämföra mot nästa kanske? :)

Postat: ons jul 22, 2009 11:17 am
av Roger Berglund
JonasW skrev:Ja, vi får hoppas på nått så enkelt som luft :)

Jag får hem en Racelogic Performance Box i veckan. Läser av mot satelliter (GPS) 10 gånger per sekund för exakta accelerationstider och bankörning. Är du intresserad av att få lite tider på Volvon i skicket den är i nu?

Kan vara skoj att få lite tider i år & jämföra mot nästa kanske? :)
jao man får hoppas på det :) .

Vore klart intressant och veta,för har inte kört något mot nån klocka eller sådär förut :thumbright: ,
tror nog tommy skulle va intresserad också se hur hans mustang går gämfört mot min 142a :hihi: .

jo men precis :),då har man ju nånting att sträva efter men, när har du tid isaf ? torsdag - fredag ? :)..sticker nämnligen till lycksele på lördagen

Postat: ons jul 22, 2009 11:30 am
av Richard
Det är inte så enkelt att du har en termostat som öppnar försent så du småkokar bort vatten hela tiden ?

Postat: ons jul 22, 2009 11:35 am
av Roger Berglund
Richard skrev:Det är inte så enkelt att du har en termostat som öppnar försent så du småkokar bort vatten hela tiden ?
har den där så kallade vinter termostaten?,fick låna den av simon men han hade inga problem då han körde med den :roll: ..

tippar på att mitt expansions kärl ligger just på gränsen då det gäller att vara högsta läget?.

Bild

Bild

Om man kollar slangen från toppen mot expansions kärlet,så då ser det ut som dom är ungefär lika höjd om inte slangen från toppen är högsta punkten och det är därför jag inte får bort all luft och får diverse problem?

Postat: ons jul 22, 2009 12:12 pm
av Richard
Roger Berglund skrev:har den där så kallade vinter termostaten?,fick låna den av simon men han hade inga problem då han körde med den :roll: ..
Är det inte den som öppnar vid 92C ?

Den funkade riktigt dåligt för mig när jag hade B20 och 142-kylare i min amazon,
men efter att ha bytt till en som öppnade redan vid 84 (tror jag det var) så funkade allt
finemangs.

Jag hade också problem med att den tryckte vatten ur expansionskärlet innan jag bytte.

Postat: ons jul 22, 2009 12:29 pm
av T-27
Vet inte om det är lösningen på dina problem men vad har du för kylarlock ?
Det är en grej som många förbiser och ofta ställer till problem
Sätter man dit ett nytt lock med högre öppnings tryck så försvinner mycke kylarproblem
Tror det står öppningstrycket på Volvos kylarlock men det trycket är när det är nytt :roll:
Högre tryck i kylsystemet = högre kokpunkt = mindre bekymmer

MVH Mats

Postat: ons jul 22, 2009 1:18 pm
av JonasW
Roger Berglund skrev:
JonasW skrev:Ja, vi får hoppas på nått så enkelt som luft :)

Jag får hem en Racelogic Performance Box i veckan. Läser av mot satelliter (GPS) 10 gånger per sekund för exakta accelerationstider och bankörning. Är du intresserad av att få lite tider på Volvon i skicket den är i nu?

Kan vara skoj att få lite tider i år & jämföra mot nästa kanske? :)
jao man får hoppas på det :) .

Vore klart intressant och veta,för har inte kört något mot nån klocka eller sådär förut :thumbright: ,
tror nog tommy skulle va intresserad också se hur hans mustang går gämfört mot min 142a :hihi: .

jo men precis :),då har man ju nånting att sträva efter men, när har du tid isaf ? torsdag - fredag ? :)..sticker nämnligen till lycksele på lördagen
Jag borde få den imorgon, så fredag kanske? Då har jag hunnit pilla lite på den & lärt mig "the basics".

Postat: ons jul 22, 2009 11:59 pm
av Roger Berglund
T-27 skrev:Vet inte om det är lösningen på dina problem men vad har du för kylarlock ?
Det är en grej som många förbiser och ofta ställer till problem
Sätter man dit ett nytt lock med högre öppnings tryck så försvinner mycke kylarproblem
Tror det står öppningstrycket på Volvos kylarlock men det trycket är när det är nytt :roll:
Högre tryck i kylsystemet = högre kokpunkt = mindre bekymmer

MVH Mats
okej det är ju värt att prova iaf :) har ett på 75 kpa ? om ja läste rätt

sen har jag 82* gradig termostat,sen en 14" elfläkt som blåser/suger 850 Cfm på Golf kylarn.. men ska ut och prova mer imorgon och se om det löser sig någongång,börjar bli halv less nu faktiskt :(

Postat: tor jul 23, 2009 9:53 am
av T-27
Okej 75 kpa = ca 11 Psi (När det var nytt !) Jag kör med ett 25 Psi lock = 170 Kpa men så tuffa (Högt tryck) Kylarlock finns nog inte till Volvo burken
Men försök få tag i ett Nytt med så högt tryck som möjligt
Det sitter samma typ av lock på Traktorer och Lastbilar och dom har förmodligen högre tryck ?

MVH Mats

Postat: tor jul 23, 2009 3:41 pm
av JonasW
Har fått boxen nu, vilken tid & plats ska vi säga imorgon då, hemma hos er eller har ni garage vid sågen? Skulle tommy kika förbi också?

Postat: tor jul 23, 2009 3:46 pm
av Roger Berglund
JonasW skrev:Har fått boxen nu, vilken tid & plats ska vi säga imorgon då, hemma hos er eller har ni garage vid sågen? Skulle tommy kika förbi också?

ah men kanoners 8) , vi har garage vid Storsågen ( Lube-tools ).
för mig spelar det som ingen roll igentligen, men ska vi säga 19:00 vid storsågen ?.

Ska ta och snacka med bror lite senare idag och se om man är sugen,han håller nämnligen på med sitt hus så tror han har tight om tid men ska höra efter iaf :)

Postat: tor jul 23, 2009 3:59 pm
av Babs
T-27 skrev:Okej 75 kpa = ca 11 Psi (När det var nytt !) Jag kör med ett 25 Psi lock = 170 Kpa men så tuffa (Högt tryck) Kylarlock finns nog inte till Volvo burken
Men försök få tag i ett Nytt med så högt tryck som möjligt
Det sitter samma typ av lock på Traktorer och Lastbilar och dom har förmodligen högre tryck ?

MVH Mats
volvos "gråa" ligger på 150kpa

Postat: tor jul 23, 2009 4:22 pm
av JonasW
Roger Berglund skrev:
JonasW skrev:Har fått boxen nu, vilken tid & plats ska vi säga imorgon då, hemma hos er eller har ni garage vid sågen? Skulle tommy kika förbi också?

ah men kanoners 8) , vi har garage vid Storsågen ( Lube-tools ).
för mig spelar det som ingen roll igentligen, men ska vi säga 19:00 vid storsågen ?.

Ska ta och snacka med bror lite senare idag och se om man är sugen,han håller nämnligen på med sitt hus så tror han har tight om tid men ska höra efter iaf :)
Vi säger så!

Postat: tor jul 30, 2009 5:50 pm
av Roger Berglund
Nu vet jag vad det har varit för problem med "luft i systemet" , sköt Topplockspackningen i vintras då en frostplugg for ( misstänker att det hände då )..


dagen innan regbes så körde ja till en polare sen efter vi hade kört en repa och kollat så att den var besiktnings vänlig så på pekade han att det var vitt moln bakan för bilen.. gick givetvis ut och kollade och visst var det så. men har ändå kört och hoppats på att det var något annat men..
nu verkar det dessvärre vara topplocks packningen som har flugit :( .