Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av G.Nauta »

Angående bakaxel gördeln. Bultas i diffkåpan och sen överfall runt axelrören? Om jag har fattat rätt!

Riktigt roligt att följa ditt arbete! :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

så här ser det ut på bilen
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
strandberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: lör dec 11, 2010 7:19 pm
Ort: Västra ämtervik

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av strandberg »

Passar det på 740 tro? Till drifting? eller är den mer anpassad på drag?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag vet inte om det kan vara nått ivägen på 740?
Axlarna är annars lika.

Den håller i axeln åt alla håll så det är lämpligt för alla som har problem med axlarna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
strandberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: lör dec 11, 2010 7:19 pm
Ort: Västra ämtervik

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av strandberg »

Hmm kollar du på bilden på länken så tror jag nog inte det funkar tyvärr!

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... age=810473" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ut att ta i panhardstaget samt infästningen för moment bryggan! :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag är ganska säker på att det går fritt.
Tittar man på bilderna sitter det lika på 240 axeln och 740.
Det är ju 1031 på båda men om det är flyttat lite mot centrum på 740 kan det bli tight.
Skall titta på detta.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Kadett4wd »

Hur långt är cc mellan plåten och bakaxelrören?
Om det bara är nån ynka cm hjälper väl inte en tunn plåt speciellt möe?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är 8mm rostrfri plåt så den är bra hård.
Sen har jag kört med detta själv på en bil som förut knäckt axlar och med denna så höll dem.
Det tycker jag talar om hur dess funktion är.
Det var en klenare modell än den som finns nu.

Praktiska test tycker du ju är bra själv Patrik har jag förstått
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Ante Karlsson »

Jag tror det kan göra endel för styrkan på axeln. För att få en krökning på axeln med gördeln så krävs det ju att det blir flex mellan bultförbanden. Bäst effekt får man ju om man skruvar ihop grejerna. Och sedan kan man ju faktiskt lägga lite svets. MEN med försiktighet så inte axelrören drar sig.

Ja huvudsaken är ju att inte axlarna går
Så lätt. När det är krökning av axeln som är problemet för drivaxlarna.

Kadett du får göra en FEM på konstruktionen så ser du vad det gör ;)

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Kadett4wd »

Tommy Luhr skrev:Det är 8mm rostrfri plåt så den är bra hård.
Sen har jag kört med detta själv på en bil som förut knäckt axlar och med denna så höll dem.
Det tycker jag talar om hur dess funktion är.
Det var en klenare modell än den som finns nu.

Praktiska test tycker du ju är bra själv Patrik har jag förstått
jo givetvis.. men jag såg inte framför mig hur det blev en 'balkfunktion' om plåten ligger typ dikt emot rören.
Men funkar det så funkar det ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

Den sitter i övre ovh undre överfall som klämmer fast axeln.
Blir en avsevärd skillnad faktiskt!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Finnsebbe »

Med en dylik konstruktion så ökar faktiskt bakaxeln tröghet avsevärt. Plåten sitter nog en bit ifrån röret, inte är ju bakaxelkåpan helt fast i rören, utan ungefär 10 mm ifrån (ur minnet, kan skilja). Jag tycker att en sådan back brace verkar vettig. Men klossarna som håller i plåten borde nog vara rejälare, jag tror att de flexar först. Annars är det inte lönt att bygga i rostfritt, dess elasticitetsmodul är inte bättre än vanligt bondjärns.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

Överfallen är i 15mm material solid stål så jag har svårt att tro att dom kan vara ett problem.
Däremot tror jag att större bult skulle vara bättre att ha.
Sitter M8 på bilden ovan.

Utveckla gärna så skall jag se om det går att göra en version två
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

Audi 20v topp som fått sig en ordentlig "make over"

Flödar: insug avgas

63 46
127 91
178 128
207 143
221 159
228 164
238 167

Jag struntade i decimalerna.
Original flödar insug som bäst 215cfm och avgas 130cfm.
Nu flödar insug samma som std toppen gjorde på 8mm i lyft och avgas är i kapp redan vid 6mm.

Så här ser skapelsen ut med lite halvrisiga bilder
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel

Inlägg av Tommy Luhr »

Det ser snett och vint ut i insugskanalen men det är en synvilla. Man måste fota långt ifrån med zoom för att skärpan skall hamna över ett vidare spann i kanalen och den vinkeln jag stod i vid detta fototillfället gjorde inte toppen rättvisa.
Det ser 20ggr bättre ut i verkligheten
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar