Sida 38 av 57
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 12:11 pm
av G.Nauta
Angående bakaxel gördeln. Bultas i diffkåpan och sen överfall runt axelrören? Om jag har fattat rätt!
Riktigt roligt att följa ditt arbete!

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 2:06 pm
av Tommy Luhr
så här ser det ut på bilen

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 2:11 pm
av strandberg
Passar det på 740 tro? Till drifting? eller är den mer anpassad på drag?
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 2:15 pm
av Tommy Luhr
Jag vet inte om det kan vara nått ivägen på 740?
Axlarna är annars lika.
Den håller i axeln åt alla håll så det är lämpligt för alla som har problem med axlarna
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 2:20 pm
av strandberg
Hmm kollar du på bilden på länken så tror jag nog inte det funkar tyvärr!
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... age=810473" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut att ta i panhardstaget samt infästningen för moment bryggan!

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 3:35 pm
av Tommy Luhr
Jag är ganska säker på att det går fritt.
Tittar man på bilderna sitter det lika på 240 axeln och 740.
Det är ju 1031 på båda men om det är flyttat lite mot centrum på 740 kan det bli tight.
Skall titta på detta.
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 4:48 pm
av Kadett4wd
Hur långt är cc mellan plåten och bakaxelrören?
Om det bara är nån ynka cm hjälper väl inte en tunn plåt speciellt möe?
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 4:55 pm
av Tommy Luhr
Det är 8mm rostrfri plåt så den är bra hård.
Sen har jag kört med detta själv på en bil som förut knäckt axlar och med denna så höll dem.
Det tycker jag talar om hur dess funktion är.
Det var en klenare modell än den som finns nu.
Praktiska test tycker du ju är bra själv Patrik har jag förstått
Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 6:59 pm
av Ante Karlsson
Jag tror det kan göra endel för styrkan på axeln. För att få en krökning på axeln med gördeln så krävs det ju att det blir flex mellan bultförbanden. Bäst effekt får man ju om man skruvar ihop grejerna. Och sedan kan man ju faktiskt lägga lite svets. MEN med försiktighet så inte axelrören drar sig.
Ja huvudsaken är ju att inte axlarna går
Så lätt. När det är krökning av axeln som är problemet för drivaxlarna.
Kadett du får göra en FEM på konstruktionen så ser du vad det gör
Mvh Ante
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: lör dec 10, 2011 7:18 pm
av Kadett4wd
Tommy Luhr skrev:Det är 8mm rostrfri plåt så den är bra hård.
Sen har jag kört med detta själv på en bil som förut knäckt axlar och med denna så höll dem.
Det tycker jag talar om hur dess funktion är.
Det var en klenare modell än den som finns nu.
Praktiska test tycker du ju är bra själv Patrik har jag förstått
jo givetvis.. men jag såg inte framför mig hur det blev en 'balkfunktion' om plåten ligger typ dikt emot rören.
Men funkar det så funkar det

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: sön dec 11, 2011 12:42 am
av Tommy Luhr
Den sitter i övre ovh undre överfall som klämmer fast axeln.
Blir en avsevärd skillnad faktiskt!
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: sön dec 11, 2011 8:29 pm
av Finnsebbe
Med en dylik konstruktion så ökar faktiskt bakaxeln tröghet avsevärt. Plåten sitter nog en bit ifrån röret, inte är ju bakaxelkåpan helt fast i rören, utan ungefär 10 mm ifrån (ur minnet, kan skilja). Jag tycker att en sådan back brace verkar vettig. Men klossarna som håller i plåten borde nog vara rejälare, jag tror att de flexar först. Annars är det inte lönt att bygga i rostfritt, dess elasticitetsmodul är inte bättre än vanligt bondjärns.
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: sön dec 11, 2011 10:20 pm
av Tommy Luhr
Överfallen är i 15mm material solid stål så jag har svårt att tro att dom kan vara ett problem.
Däremot tror jag att större bult skulle vara bättre att ha.
Sitter M8 på bilden ovan.
Utveckla gärna så skall jag se om det går att göra en version två
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: mån dec 12, 2011 5:09 pm
av Tommy Luhr
Audi 20v topp som fått sig en ordentlig "make over"
Flödar: insug avgas
63 46
127 91
178 128
207 143
221 159
228 164
238 167
Jag struntade i decimalerna.
Original flödar insug som bäst 215cfm och avgas 130cfm.
Nu flödar insug samma som std toppen gjorde på 8mm i lyft och avgas är i kapp redan vid 6mm.
Så här ser skapelsen ut med lite halvrisiga bilder

Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Postat: mån dec 12, 2011 5:11 pm
av Tommy Luhr
Det ser snett och vint ut i insugskanalen men det är en synvilla. Man måste fota långt ifrån med zoom för att skärpan skall hamna över ett vidare spann i kanalen och den vinkeln jag stod i vid detta fototillfället gjorde inte toppen rättvisa.
Det ser 20ggr bättre ut i verkligheten