Sida 38 av 77
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: mån okt 01, 2012 3:03 pm
av Pro-Mille
Freewheel skrev:Vet inte om diskussionen varit uppe förut, men hur går det med BÄRSEN då?
Läskigt hög temp i skuffen, i dessa dagar när varenda biltillverkare har kylt handskfack...
M.v.h.
Nisse
Kadett4wd skrev:ja det där är ett allvarligt problem =)
Det problemet har jag en bra lösning på, har ju eftermaknads AC monterat i bilen.
Kan starta AC-pumpen utan att köra fläkten inne i bilen, då blir kylledningen kall.
Gör två rostfria plåtlådor som rymmer 5-10öl st. lägger dom på varsin sidan om tryckröret.
Och en kylslinga under lådorna, problemet löst
Måste isolera tryckröret lite med, blir rätt varmt vid pådrag...
Bygger även en konsoll som gömmer tryckröret i kupén mellan AC-paket och baksäte

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: mån okt 01, 2012 3:07 pm
av Kadett4wd
bra där!

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: mån okt 01, 2012 4:01 pm
av Freewheel
Åkej! Hade faktiskt en liite seriös fråga bakom där

har du keramiskt ryggstöd bak? värmeisolerad låda över snigeln? Eller kebabgrill i bakluckan?

m.v.h. Nisse
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: mån okt 01, 2012 4:14 pm
av Pro-Mille
Har ingen låda över turbon ännu men även det ska tillverkas

Kläs med värmeisoleringsmatta på insidan.
Plåten bakom ryggstödet ska kläs antingen med alu eller ståplåt.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: mån okt 01, 2012 4:18 pm
av Kadett4wd
Gör gärna nån slags luftcirkulation i lådan också, för att transportera bort värme.
Re:
Postat: mån okt 01, 2012 4:29 pm
av Freewheel
Hade det inte varit för att det var 'fel' bil, hade jag föreslagit naca-scoop på taket och kylluftslang ned genom hatthyllan, typ malteus '02a om nån sett den? Snuskigt sportigt

/Nisse
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: mån okt 01, 2012 4:57 pm
av Pro-Mille
Luftfiltret ska dock placeras i en luftfilterlåda som hamnar vid höger bakskärm.
Luft in tas genom hål som sågas upp under baksätet, frånlufthål ska sågas i luftfilterlådan med.
Har rostfri nät som ska användas vid hålen så ingen smådjur kryper in i luftfilterlådan.
Många ritningar och skisser finns i huvet

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: fre okt 05, 2012 7:18 pm
av Pro-Mille
Testade bilen en repa med slicks idag 9x29".
Bettade fint utan att värma dom, men iförsej så fegade jag rätt mycket

Går bra fett fortvarande efter 0.5bar i överladd.
Loggade även TCI boxen enligt den så gick bilen 0-100km/h 3.65sekunder och 0-154km/h på 6.4sekunder.
Då kollat på från att bilen står helt still och börjar röra på sej.

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: lör okt 06, 2012 8:31 pm
av Pro-Mille
Var på ett spontan race i det fina höstvädret idag.
Körde med Kurres 9x29 Hoosier slicks.
Semifinal repan mot Patrik Lembke, han körde tyvärr av en drivaxel på sin Audi s2.
Kolla tiden längst ner, 6.4sekunder på 201meter, måste väl vara helt ok för en raggarbil?

Vad kan det blir för tid på 402meter?

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: lör okt 06, 2012 11:29 pm
av David Herbertsson
Måste va riktigt kul att köra med nu?, jäkla fint jobb du har lagt ner! Hur mycket har du tänkt ladda?
/David
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: sön okt 07, 2012 9:21 am
av Linkansg1
SuperGas har ju 6.3 på 201m så....en låg 10:a!
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, mappad till 0.8bar
Postat: sön okt 07, 2012 11:40 am
av Pro-Mille
Tanken är och ladda till spridarna är i botten, måste magra av lite mer från 0.5bar uppåt.
Lambdan går ner på 0.72 lite för fet blandning, runt 0.80 är mer lagom.
Kör 3bar i grundtryck och 1260cc spridare, kan ju öka grundtrycket en aning med.
Kanske kan ladda 1bar som mest, det räcker nog gott o väl
Nu känns det rätt ok och börja med putsen på allt.
Först bygga konsoll över tryckröret i kupén med tillhörande öl-kyl

Trycklådan bygger jag om, smalnar av den och gör en böj ner till spjällhuset.
Nya Tial dumpen svetsas fast i IC-gaveln.
Låda över turbon ska snickras ihop oxå, likaså luftfilter låda.
Köra en låg tia eller hög nia på strippen vore fränt

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, provkörd med slicks...
Postat: sön okt 14, 2012 3:00 pm
av Pro-Mille
Var ut till Kjula och testade Chevan ett par repor.
En polare följde med som motståndare med sin Audi s2:a går runt 7.2sekunder på 201meter

Bilen fungerade fint, loggade både VEMS sprut och TCIboxen, hade även GPS med för att se sluthastighet.
0-185km/h på 8.3sekunder gör bilen, vann båda reporna.
Men har ett problem, konvertern håller inte i ordentligt på 3an. Höll 3ans växel i 2.7sekunder och fick slir på 22% i konvertern.
Ska maila till konverter tillverkaren och höra vad dom tycker.
Testade lite landsvägskörning på vägen hem, 2200rpm vid 120km/h med 4an och lockupen i
Loggfil på första repan mot Audin.
Lambdan ligger fint nu, spridarnas dutycycle är uppe runt 89%.

Re: Pro-Milles Turbo BelAir, provkörd med slicks...
Postat: mån okt 15, 2012 7:09 pm
av Pro-Mille
Fick mail från Jack på Presicion Indrustries.
Min konverter är designad för att köras med lockupen.
Skulle den göras tightare så orkar motorn inte stalla som den ska.
Får testa det nästa år, måste byte ingående axeln, hubben och spraggen i lådan först.
Kanske köra in lockupen när 2ans eller 3ans växel går i, går att programmera via TCIboxen
Har funderat lite på om man ska beställa BF Goodrich Dragradialer eller 10.5x29" slicks till bilen.
Vad tror ni, fungerar Dragradialer?
Re: Pro-Milles Turbo BelAir, Dragradialer eller 10.5x29 slic
Postat: mån okt 15, 2012 7:39 pm
av Mr Garrett
Nog verkar det fungera fett med Dragradialer
http://www.youtube.com/watch?v=uXxYDBUrzYU" onclick="window.open(this.href);return false;
Fint bygge !