
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v




Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: mån sep 28, 2009 11:01 pm
- Ort: kronoberg
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Äh....
Du är ju bara en sjuk man som behöver en seriös diagnos...
Och jag är "bara" avund-sjuk...
Ammenvaffaan....?
Har hört att det finns nåt som heter superlativ, men jag hittar inte riktigt rätt...



Du är ju bara en sjuk man som behöver en seriös diagnos...
Och jag är "bara" avund-sjuk...
Ammenvaffaan....?
Har hört att det finns nåt som heter superlativ, men jag hittar inte riktigt rätt...



Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Snyggt!
Är det en jämn radie utvändigt eller en ellips och behövs det slipas utvändigt och isf. hur gör man det?
Är det en jämn radie utvändigt eller en ellips och behövs det slipas utvändigt och isf. hur gör man det?
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
har du gått upp i komp med dom nya rotorerna?
hur mycket vikt skilljer de mot orginal?
ska du köra sug eller turbo sen när allt är klart?
hur mycket vikt skilljer de mot orginal?
ska du köra sug eller turbo sen när allt är klart?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Inte för att vara negativ på något sätt men uppsök en psykläkare!
Grymt snyggt!
Grymt snyggt!
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ytterkonturen är varken radie eller elipse. Det är en kontur som består av massa underliga mått, typ 
Den behöver inte slipas, bara köras lite finare. Det är 1mm arbetsmån kvar på bilden.
Kompet kommer bli 9.7:1 och det ska bli en sugis

Den behöver inte slipas, bara köras lite finare. Det är 1mm arbetsmån kvar på bilden.
Kompet kommer bli 9.7:1 och det ska bli en sugis

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Nu har jag städat upp efter mig och tar helg.
Det här tog vääldigt mycket längre tid än jag gissat. Sen är det väl alltid så med första oxå, men hade nog hoppats på smidigare beredning
Hann iaf testa att köra ett finskär på konturen idag. Är väl inte riktigt nöjd, ändå spelar det ingen större roll för funktionen. Har lämnat 0.5mm för ytterligare test
Fortsättning följer i juletiden!


Det här tog vääldigt mycket längre tid än jag gissat. Sen är det väl alltid så med första oxå, men hade nog hoppats på smidigare beredning

Hann iaf testa att köra ett finskär på konturen idag. Är väl inte riktigt nöjd, ändå spelar det ingen större roll för funktionen. Har lämnat 0.5mm för ytterligare test

Fortsättning följer i juletiden!


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
du borde kanske köra en solid hårdmetallfräs som tar hela sidan i ett svep?
Hur bred är rotorn?
Imponerande jobb du gör, har väntat på slutresultatet innan jag kommenterade, och som sagt.. imponerande.
Chefen din måste bli nöjd som attan då du antagligen växer enormt som 'programmerare' =)
Hur bred är rotorn?
Imponerande jobb du gör, har väntat på slutresultatet innan jag kommenterade, och som sagt.. imponerande.
Chefen din måste bli nöjd som attan då du antagligen växer enormt som 'programmerare' =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Den är 80mm tjock. Jag har lite ideer, dock inte kring att valsa hela ytan. Blir säkert fint, men vill ha samma utseende på både ytan och fickan 

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
tänkte att fickan polerar du 

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Väldigt imponerande det här! Så kul att se hur grejerna blir till, måste va väldigt kul när programeringen är klar och man kan stoppa i biten och köra? Kanske känns mest nervöst?
/David

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Svårt att förklara om man aldrig kört själv.
Men i fredags och lördags så gick det till ungefär såhär:
Jag och Gustav sätter oss vid datorn, vrider vänder och gör ett förslag på fräsning, ändrar parametrar, testar i datorn, ändrar parametrar, testar i datorn. En timme senare, kaffe...
Sen kör vi ett program på ca 5-10minuter, puh, det gick ju bra! Tillbaka till datorn...
osv osv...
Om allt rullar på till 100% så TROR jag att en rotor tar ca 2timmar att fräsa utan en sekunds avbrott.
Men det programmet är säkert inte klart förrens det är dags för Rotor Nr4
En-stycks tillverkningen är inte som de verkstäder som spottar ut 1000-tals detaljer som ser likadana ut.
Frästiden är det lilla, beredningen är det stora.
Men i fredags och lördags så gick det till ungefär såhär:
Jag och Gustav sätter oss vid datorn, vrider vänder och gör ett förslag på fräsning, ändrar parametrar, testar i datorn, ändrar parametrar, testar i datorn. En timme senare, kaffe...
Sen kör vi ett program på ca 5-10minuter, puh, det gick ju bra! Tillbaka till datorn...
osv osv...
Om allt rullar på till 100% så TROR jag att en rotor tar ca 2timmar att fräsa utan en sekunds avbrott.
Men det programmet är säkert inte klart förrens det är dags för Rotor Nr4

En-stycks tillverkningen är inte som de verkstäder som spottar ut 1000-tals detaljer som ser likadana ut.
Frästiden är det lilla, beredningen är det stora.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
