Sida 38 av 82

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: fre okt 30, 2015 1:02 pm
av super7
Det är väl för kallt för att äta GLASS :hihi:
skruva lite och svetsa kanske :thumbright:

Luftutsläpp kanske är ett bättre ord.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: lör okt 31, 2015 8:25 pm
av Love
Per har ingen temperatur gräns för glassätning,det går i åretrunt! ;)

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor nov 05, 2015 10:50 pm
av Per Ohlsson
Nisse!
Det är för kallt att äta glass först då helvetet frusit till is!

Love!
Du är inne på rätt spår.


Bild

Friserade till skenorna som pedalfästet ska sitta i. Det var lite pyssel, för golvet lutade åt alla håll, men det blev skapligt. Passade på att punkta fast skenorna också. Nu återstår att skruva loss pedalstället och svetsa så det sitter, även då jag sitter där och sprattlar med småfötterna...

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: lör nov 07, 2015 12:08 am
av Per Ohlsson
Bild
Så här ser det ut innanför baklysena på en C30, men jag tror att det blir svårt att komma åt att måla där....eller nåt, så jag gjorde så här:

Bild
Nu borde det gå lättare att komma åt med färgsprutan !!

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån nov 09, 2015 1:50 pm
av Wikimoe
Steg för steg så uppfyller du snart mångas pojkdrömmar!

Kallas det förresten vuxendrömmar om man har dem idag? Det kanske kan missuppfattas.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån nov 09, 2015 6:34 pm
av x6rs
Är lite nyfiken på ett par grejjor...
Hur gjorde du för att mäta in fram och bakvagn? Både i höjdled och i hjulbas och sen kontrollera så det blev rätt, vad utgick du ifrån?

Sen vad säger reglementet om torpedvägg och kardantunnel, är det samma reglemente om man kör tvärställd motor?

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån nov 09, 2015 10:52 pm
av Per Ohlsson
Wikimoe!
Jag har alltid drömt om en sån här bil. Hoppas att jag en gång får möjlighet att köra en! ;)
Vuxendröm?
Tja, såna kan vara allt från torra till våta. Om man har våta, måste man ha regndäck...

x6rs!
Jag började med att mäta var bakhjulen skulle sitta. Sedan gjorde jag ett sträck på golvet där hjulcentrum skulle vara. Efter det skar Peter och jag ur allt där bak och brände dit det grova (60x40) fyrkantsröret. Vi lade ner tid på att verkligen se till att röret hamnade rakt.
Höjden på bakvagnen bestäms av reglementet, så det var bara att mäta in höjden och loda mot strecket i golvet. Då både höjden och placeringen i längd var bra, tillverkades ramben. I dessa svetsades fästen för bakvagnen, som senare bara var att bulta fast.
Bild

Framvagnen monterades på samma sätt. Började med att mäta ut var hjulcentrum skulle vara och sedan hade jag fått monteringshöjden av IGMAB, så det var bara att montera den.

Samma reglemente på tvärställd motor, men då behöver man sällan kapa i torpeden annat än för avgasrör och sånt. Man får flytta torpeden och även montera komponenter genom den. I mitt fall utnyttjas den regeln till att få en mjuk böj på downpipen.

http://www.fia.com/sport/regulations?f% ... ategory:79

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån nov 09, 2015 10:54 pm
av subw000fer
Intressant tråd. Sträckläst hela nu, tog en stund...
Tack för att du delar med dig :thumbright: Alltid lär man sig något när man läser projekttrådar. Kan nu lite mer om rallycross!
Det verkar vara ett skapligt jobbigt reglemente att hålla sig efter.

Snyggt byggt rakt igenom med intressanta lösningar. Fortsätt gärna dela med dig så att man får se den färdig i framtiden :)

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: mån nov 09, 2015 11:09 pm
av Per Ohlsson
subw000fer!
Kul att du gillar det jag gör!
Det svåraste är att hela tiden se till att det inte monteras några saker som väger mer än nödvändigt på bilen. Vikten är en röd tråd i allt jag gör, så det ska bli kul att ställa den på vågen då den är klar.

Bild
Svetsade ihop plåtarna för att få lite styvelse, om nu någon skulle banka där bak ;)

Bild
Demonterade pedalstället och svetsade fästena.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis nov 10, 2015 2:06 pm
av Love
Det tar sig! Blir det inte för vekt där bak utan förstyvningar?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis nov 10, 2015 4:59 pm
av super7
Per Ohlsson skrev:Vikten är en röd tråd i allt jag gör, så det ska bli kul att ställa den på vågen då den är klar.
Bara du blir nöjd också :thumbright:
Hur mycket viktning blir det det sen för att ligga på minvikten?

//Nisse

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tis nov 10, 2015 11:23 pm
av Per Ohlsson
Love!
Det ska ju dit en sån här balk där bak också:
Bild

Nisse!
De C30or som IGMAB byggt har landat exakt på minimivikten. Nu är jag inte lika professionell som dom, varför jag misstänker att den här bilen kan bli tyngre. Nu har jag valt ett lättare motoralternativ och en lättare styrinrättning än de andra C30orna, så jag vet inte alls var vikten kommer landa. En Citroen som finns i vårt västra grannland har en växellådstunnel i 6 mm plåt. Bilen byggdes så lätt att man tvingades vikta på den.
Jag vill hellre att min bil blir lite för lätt, då det i så fall går att vikta på den lite och framförallt placera vikten så att en gynnsam viktfördelning uppnås. Sedan måste maskinisten lättas en del också, om inte han byts ut förstås...

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: lör nov 14, 2015 11:02 am
av Amders
De lättaste delarna på bilen är de som man inte monterar......

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: lör nov 14, 2015 11:52 pm
av Per Ohlsson
Amders!
Du har en poäng i det du säger!
Helt klart ska man inte hänga en massa onödiga saker på bilen. De väger ju en del, men det är även saker som kan gå sönder eller vara i vägen då annat ska lagas.
Det finns ett regelverk som styr vad som måste finnas på bilen, så tyvärr måste vissa saker finnas. Brandsläckningsutrustning är en sån sak som jag gärna hade sluppit. Sedan är det ju såna saker som man måste ha för funktionen. Den torrsumptank jag köpte var rätt liten. Detta för att spara vikt. Oljan kommer inte stanna i tanken länge, så jag har insett att en torrsumppump med separator är ett måste.

Re: Volvo C30 Rallycross

Postat: tor nov 19, 2015 9:10 pm
av Per Ohlsson
:hey: Bild

Muttrade ihop pedalstället idag. Till min stora förtret väger skiten 3,5 kg...


Bild

Bultarna till cylindrarna och pedalerna väger 2 hg... Således skulle titanbultar väga ungefär 1 hg och aluminium ca 0,7 hg.
Det hade varit bra om det gick att komma under 3 kg!


Bild

Så här ser en originaltopp ut!


Bild

Den vi ska använda i Argentina har större hål för att kunna klara den tunnare luften och ändå leverera effekt! :hey:
Den toppen ska ner till Fräsarn här på forumet och få ett insug.