BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jäkla jobbdator där man inte ser bilderna
Kollade du något på material i fälgen och lade på liknande?

Kollade du något på material i fälgen och lade på liknande?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Nej som jag skrev var tanken bara att kolla lite hur det verkade att svetsa i, men eftersom det gick ganska bra och denna ytterbanan var trottoarkantad hela varvet runt, så la jag på material hela varvet.
Jag la nog på 2st. 1m pinnar med 2,4mm TIG tillsats. AlSi5 (4043)
Får se hur det ser ut när man polerar sen, med färg mm. denna gången krävdes ju inte mycket hållfasthet.
Egentligen kanske man skulle ha Almg tillsats av något slag istället ?
Jag la nog på 2st. 1m pinnar med 2,4mm TIG tillsats. AlSi5 (4043)
Får se hur det ser ut när man polerar sen, med färg mm. denna gången krävdes ju inte mycket hållfasthet.
Egentligen kanske man skulle ha Almg tillsats av något slag istället ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jaha, ville bara meddela att 635an rullat sina första mil 2010.
Avgassystemet blev riktigt bra, OCH tätt. Fy fan va skönt, har irriterat mig på läckage och andra problem där i flera år
Och vad ska man säga, halkan är tillbaka, med minst 250 hästkrafter mer än i bruksbilen men med liknande "vanlig platt" motorkaraktär känns 635an heeelt sjuk att köra.
En notering jag gjorde var att den spikade till lite, på högre varv + tryck.
Kan hända faktiskt att de nya luftfiltren gör att det laddar mer, för jag såg att det snarare vart 0,9 Bar än 0,8 , jag får logga och jämföra mot 2009 loggarna.
Sen kanske det kan påverka att den stått med 10-15 liter bensin i tanken i 5 månader, vad det gäller spikningarna.
Har dessutom lagt på nya sommardäck på bruksbilen, dammsugat och tvättat den.
Allt detta samma helg som Whisky provningen (Fredag) , som också var intressant, även om höjdpunkten för mig var en Öl denna gången, (Brewdog Hardcore IPA)
Efter en trevlig och produktiv (nåja) helg, slänger jag mig i TV soffan och tar en Öl (till)
Avgassystemet blev riktigt bra, OCH tätt. Fy fan va skönt, har irriterat mig på läckage och andra problem där i flera år

Och vad ska man säga, halkan är tillbaka, med minst 250 hästkrafter mer än i bruksbilen men med liknande "vanlig platt" motorkaraktär känns 635an heeelt sjuk att köra.
En notering jag gjorde var att den spikade till lite, på högre varv + tryck.
Kan hända faktiskt att de nya luftfiltren gör att det laddar mer, för jag såg att det snarare vart 0,9 Bar än 0,8 , jag får logga och jämföra mot 2009 loggarna.
Sen kanske det kan påverka att den stått med 10-15 liter bensin i tanken i 5 månader, vad det gäller spikningarna.
Har dessutom lagt på nya sommardäck på bruksbilen, dammsugat och tvättat den.
Allt detta samma helg som Whisky provningen (Fredag) , som också var intressant, även om höjdpunkten för mig var en Öl denna gången, (Brewdog Hardcore IPA)
Efter en trevlig och produktiv (nåja) helg, slänger jag mig i TV soffan och tar en Öl (till)

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Sitter på jobbet lite mer solbränd på armen än vanligt eftersom jag precis svetsat min spricka i fälgen.
Fogberedning, 4mm hål för att förhindra eventuell vidare sprickbildning.
Jag förvärmde fälgbanan lite i våran pulverlacks ugn, men banan blev kanske ca. 70 grader bara, då jag inte vågade lägga in den djupare i ugnen. (hett om öronen)

Svetsad yttersida, jag har använt 4043 tillsats, och hoppas att det ska funka bra, det kändes bra när jag svetsade det iallafall.

Svetsad sida mot däck.

Vanlig morakniv för storleks jämförelse.

Slipad yttersida.

Tenderar visst att bli väldigt många bilder på detta
Men men,..
Fogberedning, 4mm hål för att förhindra eventuell vidare sprickbildning.
Jag förvärmde fälgbanan lite i våran pulverlacks ugn, men banan blev kanske ca. 70 grader bara, då jag inte vågade lägga in den djupare i ugnen. (hett om öronen)

Svetsad yttersida, jag har använt 4043 tillsats, och hoppas att det ska funka bra, det kändes bra när jag svetsade det iallafall.

Svetsad sida mot däck.

Vanlig morakniv för storleks jämförelse.

Slipad yttersida.

Tenderar visst att bli väldigt många bilder på detta

Men men,..
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Idag tankade jag 635an med färsk 95 oktan, och gav mig ut och trivdes lite bakom ratten.
Det ville fortfarande spika lite, och en titt på loggar visade att laddtrycket ligger något högre än förra året, så jag sänkte tändningen från 170kpa med 3 grader rätt över, utan vidare analys kan man säga att spikningarna försvann men avgastempen steg till 920 grader som mest.
Hanterbart kanske men mer än 920 vill jag inte steka de små sniglarna i.
Hur som helst när varvräknaren passerar 4500 Rpm. på 2an försvinner fästet, trots full tank.
Efter provturen, inspekterade jag lite och kunde konstatera att även denna m30 numera sölar olja vid pluggen för kamaxelsträckaren, och detta var oljeläckaget som jag trodde kom från främre turbon.
Sen började jag även med modifieringen till stålomspunnen slang till kopplingen, den gamla slangen kändes verkligen mjuk hoppas att det blir stummare med den nya.

Den lilla "plast pluppen" på slavcylinderns pinne pallar vist inte trycket från den
Sachs motorsport 765 Tryckplattan.
Får bli en i JM lager brons eller nått liknande i morrn på jobbet.
Det ville fortfarande spika lite, och en titt på loggar visade att laddtrycket ligger något högre än förra året, så jag sänkte tändningen från 170kpa med 3 grader rätt över, utan vidare analys kan man säga att spikningarna försvann men avgastempen steg till 920 grader som mest.
Hanterbart kanske men mer än 920 vill jag inte steka de små sniglarna i.
Hur som helst när varvräknaren passerar 4500 Rpm. på 2an försvinner fästet, trots full tank.

Efter provturen, inspekterade jag lite och kunde konstatera att även denna m30 numera sölar olja vid pluggen för kamaxelsträckaren, och detta var oljeläckaget som jag trodde kom från främre turbon.
Sen började jag även med modifieringen till stålomspunnen slang till kopplingen, den gamla slangen kändes verkligen mjuk hoppas att det blir stummare med den nya.

Den lilla "plast pluppen" på slavcylinderns pinne pallar vist inte trycket från den

Får bli en i JM lager brons eller nått liknande i morrn på jobbet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Nya slangen till slavcylindern är monterad, blev det bättre då
Tja snyggare iallafall
Dragläget verkar ligga nere vid golvet fortfarande, funderar lite om det beror på att jag till skillnad från många andra kör med standard lamell, som har fjädrar mellan lamellerna ?
Det har ju inte sinter lamellerna.
Har dock inte provkört ännu...
Arbetet med fälgarna fortsätter...
http://www.youtube.com/watch?v=XSYu-ut_uUA
Verkar som att det funkade kanon att slipa och polera det svetsade, inga färgskiftningar eller liknande
Jag har nu delat samtliga fälgar och även konstaterat att två av ytterbanorna egentligen skulle behöva riktas, den ena slår nog 3 mm, på en sträcka av kanske 70 mm, så den är ganska tillstukad.
Jag har kört med lika skeva fälgar innan utan att ha vibrationer.
Men jag ska fundera lite på hur man ska gå tillväga när man riktar en bana
Har man inte arbete så skaffar man sig

Tja snyggare iallafall

Dragläget verkar ligga nere vid golvet fortfarande, funderar lite om det beror på att jag till skillnad från många andra kör med standard lamell, som har fjädrar mellan lamellerna ?
Det har ju inte sinter lamellerna.
Har dock inte provkört ännu...
Arbetet med fälgarna fortsätter...
http://www.youtube.com/watch?v=XSYu-ut_uUA
Verkar som att det funkade kanon att slipa och polera det svetsade, inga färgskiftningar eller liknande

Jag har nu delat samtliga fälgar och även konstaterat att två av ytterbanorna egentligen skulle behöva riktas, den ena slår nog 3 mm, på en sträcka av kanske 70 mm, så den är ganska tillstukad.
Jag har kört med lika skeva fälgar innan utan att ha vibrationer.
Men jag ska fundera lite på hur man ska gå tillväga när man riktar en bana

Har man inte arbete så skaffar man sig

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 733
- Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
- Ort: Örebro
fasiken vad fint det gick att svetsa i fälgen!!
-ser kalasbra ut för övrigt!!
/mvh

-ser kalasbra ut för övrigt!!
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Snyggt jobb på fälgen!
Nu fick man inspiration att snygga till lite enklare detaljer, sånt där ska jag inte ge mig på tror jag..

Nu fick man inspiration att snygga till lite enklare detaljer, sånt där ska jag inte ge mig på tror jag..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tackar för fina kommentarer grabbar
robbz:
Svets gudarna var med mig denna gången, känns lite som lotteri varje gång man tänder upp TIGen i en ny bit alu
Penslat på lite färgborttagnings medel. (Alcro Delfin färgborttagning)

På burken stod det etsar ej på metaller, jag har liite annan åsikt än alcro om man kollar på fläckarna som kom av detta, dock är all färg nu borta.
Fick behandla skrapa behandla tvätta skrapa behandla tvätta skrapa......

Lite varierande skick på banorna, Den onde, gode, fula och skeva
(Sjukt svårt att fotografera dessa, fick ta fram systemkameran och extern blixt)
Totalt Ca. 15 timmar nedlagt so far.
Lite ytterligare fälg kuriosa, hittade en gammal Brorssons katalog från -98 (varför sparar man på sånt?)
En OZ-Racing Mito som är mycket lik dessa, bara navet som skiljer.

Kostade..

10´595*2+9045*2=39´280 + Moms = 49´100:- Nätt summa 1998.
Fyllde även mitt bakre slutväxelfäste med lite Loctite MS-Polymer gegga, återkommer med resultat om detta senare, egentligen skulle man nog ha en 2K Polyurethan men detta fanns inte tillgängligt i garaget.


robbz:
Svets gudarna var med mig denna gången, känns lite som lotteri varje gång man tänder upp TIGen i en ny bit alu

Penslat på lite färgborttagnings medel. (Alcro Delfin färgborttagning)

På burken stod det etsar ej på metaller, jag har liite annan åsikt än alcro om man kollar på fläckarna som kom av detta, dock är all färg nu borta.
Fick behandla skrapa behandla tvätta skrapa behandla tvätta skrapa......

Lite varierande skick på banorna, Den onde, gode, fula och skeva

(Sjukt svårt att fotografera dessa, fick ta fram systemkameran och extern blixt)
Totalt Ca. 15 timmar nedlagt so far.
Lite ytterligare fälg kuriosa, hittade en gammal Brorssons katalog från -98 (varför sparar man på sånt?)
En OZ-Racing Mito som är mycket lik dessa, bara navet som skiljer.

Kostade..

10´595*2+9045*2=39´280 + Moms = 49´100:- Nätt summa 1998.
Fyllde även mitt bakre slutväxelfäste med lite Loctite MS-Polymer gegga, återkommer med resultat om detta senare, egentligen skulle man nog ha en 2K Polyurethan men detta fanns inte tillgängligt i garaget.

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Vid det här laget måste du väl hunnit putsa mera
Intressant pris, jag tyckte mina bbs challenge var dyra.. ja om man köpt dem nya alltså

Intressant pris, jag tyckte mina bbs challenge var dyra.. ja om man köpt dem nya alltså

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Nej jag har inte hunnit att polera något vidare ännu
Jag bygger en rikt fixtur för att rikta den banan som vart värst skadad.
Får se hur jag lyckas med detta.
Jag vart även ute på lite långtur med 635an i helgen (1 maj), totalt blev det nog en bit över 40 mil, 635an ångar på som det lokomotiv den är.
Ett företag i Kungsbacka http://www.schmiedmann.se/ hade en litet arrangemang med liten mini utställning, och i samband med detta hade även BMW klubben en liten "Sektions körning" runt på lite småvägar i området.
Liten bild från (den lilla) utställningen, blev tvåa i People's choice.

"Billigaste BMW delarna i Norden" säger dom själva.
Och jag tycker att det verkar som att dom har rätt, även om det förstås rör sig om "Pirat delar". Dock hade dom en bra mix och kunde även erbjuda original delar, slit delar, styling och tuning.
Allt från Bromsbelägg till Kines turbo kit, och blinglampor.
Trevligt folk och fina lokaler !
EDIT:
Söndagen den 23/5 är det dags för utställning igen på Tjolöholmsslott, även detta vid Kungsbacka.
http://www.tjoloholmclassicmotor.se/

Jag bygger en rikt fixtur för att rikta den banan som vart värst skadad.
Får se hur jag lyckas med detta.
Jag vart även ute på lite långtur med 635an i helgen (1 maj), totalt blev det nog en bit över 40 mil, 635an ångar på som det lokomotiv den är.
Ett företag i Kungsbacka http://www.schmiedmann.se/ hade en litet arrangemang med liten mini utställning, och i samband med detta hade även BMW klubben en liten "Sektions körning" runt på lite småvägar i området.
Liten bild från (den lilla) utställningen, blev tvåa i People's choice.


"Billigaste BMW delarna i Norden" säger dom själva.
Och jag tycker att det verkar som att dom har rätt, även om det förstås rör sig om "Pirat delar". Dock hade dom en bra mix och kunde även erbjuda original delar, slit delar, styling och tuning.
Allt från Bromsbelägg till Kines turbo kit, och blinglampor.
Trevligt folk och fina lokaler !
EDIT:
Söndagen den 23/5 är det dags för utställning igen på Tjolöholmsslott, även detta vid Kungsbacka.
http://www.tjoloholmclassicmotor.se/
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo