Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Erland Cox »

Om man tittar på bilden av lyftaren så ser den bara sliten ut ovanför midjan.
Den ska ligga an nedanför midjan och midjan får aldrig komma i närheten av botten på lyftarhålet.
Gör den det måste man ha solida lyftare som finns att köpa eller lyftare för liten bascirkel med midjan högre upp.
Detta måste ni kolla upp. Hylsorna sitter så långt ner det går för kamlagren.
Kamlagren får aldrig vara utanför nosen på kamloben, då blir det problem.

Erland
saxberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 6:42 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av saxberg »

Grymt kul att se att ni tar tag Amazonen, kämpa på och lycka till! Vore kul att se den på startfältet igen. :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Erland Cox »

Hur går det?

Erland
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Tyvärr har det inte hänt nåt sista månaden :( . Alldeles för mkt icke bilrelaterat som måste lösas innan vi fortsätter. Jag har inte ens tvättat av vinterdammet på min egen bil än och nu är det midsommar... :? . Dygnet har alldeles för få timmar mot vad som skulle behövas...
Blocket är i alla fall hos Göran för hening och bilen står på tur så fort det lättar i övrigt!
/Johan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Erland Cox »

Jag har inte heller hunnit med det som jag hade tänkt men sånt är livet.
Det är inte målet utan vägen dit som är det viktiga.
Kolla bara hur långt ner lyftarna hamnar när dom står på bascirkeln när ni kommer så långt.

Erland
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Erland Cox skrev:Jag har inte heller hunnit med det som jag hade tänkt men sånt är livet.
Det är inte målet utan vägen dit som är det viktiga.
Kolla bara hur långt ner lyftarna hamnar när dom står på bascirkeln när ni kommer så långt.

Erland
Javisst är det så, vägen dit är det viktiga och det roliga. Jag förstår din oro och helt klart hade den mått bäst av rullyftare utan midja. Jag ska mäta hur mkt stöd den får när den står på bascirkeln.
/Johan
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Jaha och va hände med bilen då??????????? Ja jag är nog den som passar in bäst på det man brukar kalla tidsoptimist :? Även kallad Alfons Åberg av familjen bara för att dom är grymt trötta på att höra frasen, -Jag ska bara... :wink: Och visst så var det även denna gång när vi bestämde oss för att sätta ihop Stefans bil. -Inga problem det fixar vi lätt på lediga stunder, ska bara... :roll:
Som tur är så har vi fått forumhjälp från flera håll som vi skrivit förut. Det var en kanonhjälp förstås, har nog tackat dom flesta förutom Nova Jörgen som sedan sista uppdateringen fixade upp blocket från skåne till oss, TACK :thumbright: .
Sista försöket att få nåt gjort var för ett par veckor sedan. Det närmade sig Emmaboda motorfestival, sista tävlingen som Stefan körde förra året. Veckan efter sökte han för ont i foten...... :(
Men hur som helst så blev det bara ett par mekkvällar och det räckte inte långt. Men lite har det blivit gjort, allt är färdigt till att skruva ihop och sättas i bilen.
lägger in lite bilder:

Här ser man dom nya bussningarna för lyftarna. Bara ett par hundringar i spel numera, känns riktigt bra. Som Stefan brukade säga -Undra hur det känns att göra nåt halvdant, eller hur Erland :thumbright: Och även den klassiska "oljekorken" syns. Blocket henades och nya ringar beställdes från Parner. Men vilka skitringar, hade väl i bästa fall kunnat användas till gräsklipparn, inte en racemotor :angryfire: Som tur var så visade sig dom gamla vara felfria så dom fick åka med en sväng till.
Bild

Björn plockade ihop underdelen och alla motortrimmare har olika teorier och så här ser Parners version på 90mm stålvev ut.
Bild

Jag gjorde förgasaruppsättningen och gasen färdig, den gamla B20toppen ser liten ut i förhållande. Men hela paketet ser ganska brutalt ut redan på bänk :lol:
Bild

Jag valde ett par lite modernare nozzlar denna gång med finare spridning. Och dom är monterade i vinkel så dom sprutar direkt in på kolvtoppen.
Bild

Skulle egentligen behövt en platta att gänga i så nozzlarna hade hamnat lite högre. Men nu fick det bli så här och jag är övertygad om att dom kommer ge mer effekt än flödestappet :wink: .
Bild

Det hade gått att skjuta ihop yttre förgasarna 10-15mm men Stefan tyckte det var enklast att använda den gamla 230 delningen och så fick det bli.
Bild

Samma utformning på avgas som sist så det blir samma grenrör.
Bild

Inga bilder på kopplingen men beslutade att köra med samma som funkat för Stefan. Förhållandevis lite tryck i tryckplattan men vi svarvar den plan och med ny lamell och anpassat svänghjulet för maxtryck så ska det nog funka.

Återkommer med bromsning under vintern.
Mvh Johan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Erland Cox »

Det ska bli väldigt kul att se fortsättningen.
Om det är Mahle VW kolvar så har Dalhems och KG ringar.
Jag lär nog få ihop min PV i höst så om ni ska köra nåt nästa år kan jag komma dit med en B20 bil till.
Blir nog inte lika brutal motor i min men jag får se vad jag hinner med.
Det hade verkligen varit kul att bygga en motor med rullkam.
Skulle komma mest för att se er köra men det hade varit kul att köra mot er.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket bra start på dagen då man får se sådana häftiga grejor :thumbright:

ni behöver inte stressa det tar den tid det tar när man ska trimma B20.


på söndag morron speciellt på den kalla delen av året brukar jag försöka komma ut i värkstan rätt tidigt med lite fika och kaffe sen vill jag lystna på Bosse bildoktorns senaste avsnitt sen bara gå runt och kolla och fundera lite på hur man ska trimma/förbättra B20:n lite mer. det är kvalitets tid för mig :) kanske inte effektivaste arbets dagen alla gånger men det är inte det som det handlar om alla gånger heller..

det vore kul att mötas upp på ett race framöver alla vi B20 trimmare där vi både får gasa lite men framför allt träffas och snacka B18-B20 :lol:

jag och norge B20 dragster teamet ska till tierp i september iallafall och jag fårstår att det blir svårt att hinna ta er dit med bilen men har ni inget bättre för er så kom och snacka lite iallafall. erland ska du dit? vore kul att snacka med dig med :thumbright:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Erland Cox »

Jens, du och några kompisar skulle hängt på bästa 531 topp tävlingen som Tommy Luhr försöker dra igång.
Då kunde vi träffats nånstans mitt i Sverige och pratat.
B20 race hade varit skitkul. Nu är det slut med Pro Stock för i år så det blir inga långa utflykter så inget Tierp för mig.
Jag har varit borta väldigt mycket på sistone och har mycket att hinna ifatt med i verkstan.

Erland
projekttrads_njutare
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av projekttrads_njutare »

Så underbart med uppdatering . Tack
RICKARD B
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons aug 10, 2011 10:26 pm
Ort: vimmerby

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av RICKARD B »

Hur går det?
old volvo`s never dies they only goes faster

RICKE88_@hotmail.com
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Gunnar S »

Mer än ett år har gått. Tankarna går ibland till mannen bakom den här tråden.
Hur ser det ut med fortsättningen på Stefans kulturarbete i Blekinge?
Livet går vidare...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har läst igenom hela tråden nu tills stefan blev sjuk iallafall och den kan jag rekommendera. mest troligt den bästa på vårt forum, väldigt detaljerade och välskrivna intressanta inlägg :thumbright:

har funderat på hur man ska logga lite också och kanske styra tändningen. det vore nog väldigt bra i framtiden.

bra för att hitta kraft iallafall att läsa om den fränaste B20:n och för att ta itu med sin egna B20 nu då säsongen närmar sig.

en fundering jag fick är att vi skulle fått spara alla bilder så de inte försvinner från fotobucket det vore katastrof. nån som har lite tid över och som kan spara alla stefans bilder på ett säkert ställe så vi kan återställa dem om de skulle försvinna?

mvh jens

jag har en minnes bild vid flödesbänken i sävar garaget.
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Erland Cox »

Det är just därför jag har svårt att lägga upp bilder Jens.
Jag får ha nån som lägger upp dom på hemsidan och folk blir vuxna och försvinner så man får hitta nya.
Men de bilder jag lagt upp försvinner inte.

Erland
Skriv svar