Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Om man tittar på bilden av lyftaren så ser den bara sliten ut ovanför midjan.
Den ska ligga an nedanför midjan och midjan får aldrig komma i närheten av botten på lyftarhålet.
Gör den det måste man ha solida lyftare som finns att köpa eller lyftare för liten bascirkel med midjan högre upp.
Detta måste ni kolla upp. Hylsorna sitter så långt ner det går för kamlagren.
Kamlagren får aldrig vara utanför nosen på kamloben, då blir det problem.
Erland
Den ska ligga an nedanför midjan och midjan får aldrig komma i närheten av botten på lyftarhålet.
Gör den det måste man ha solida lyftare som finns att köpa eller lyftare för liten bascirkel med midjan högre upp.
Detta måste ni kolla upp. Hylsorna sitter så långt ner det går för kamlagren.
Kamlagren får aldrig vara utanför nosen på kamloben, då blir det problem.
Erland
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Grymt kul att se att ni tar tag Amazonen, kämpa på och lycka till! Vore kul att se den på startfältet igen.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Hur går det?
Erland
Erland
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Tyvärr har det inte hänt nåt sista månaden . Alldeles för mkt icke bilrelaterat som måste lösas innan vi fortsätter. Jag har inte ens tvättat av vinterdammet på min egen bil än och nu är det midsommar... . Dygnet har alldeles för få timmar mot vad som skulle behövas...
Blocket är i alla fall hos Göran för hening och bilen står på tur så fort det lättar i övrigt!
/Johan
Blocket är i alla fall hos Göran för hening och bilen står på tur så fort det lättar i övrigt!
/Johan
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Jag har inte heller hunnit med det som jag hade tänkt men sånt är livet.
Det är inte målet utan vägen dit som är det viktiga.
Kolla bara hur långt ner lyftarna hamnar när dom står på bascirkeln när ni kommer så långt.
Erland
Det är inte målet utan vägen dit som är det viktiga.
Kolla bara hur långt ner lyftarna hamnar när dom står på bascirkeln när ni kommer så långt.
Erland
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Javisst är det så, vägen dit är det viktiga och det roliga. Jag förstår din oro och helt klart hade den mått bäst av rullyftare utan midja. Jag ska mäta hur mkt stöd den får när den står på bascirkeln.Erland Cox skrev:Jag har inte heller hunnit med det som jag hade tänkt men sånt är livet.
Det är inte målet utan vägen dit som är det viktiga.
Kolla bara hur långt ner lyftarna hamnar när dom står på bascirkeln när ni kommer så långt.
Erland
/Johan
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Jaha och va hände med bilen då??????????? Ja jag är nog den som passar in bäst på det man brukar kalla tidsoptimist Även kallad Alfons Åberg av familjen bara för att dom är grymt trötta på att höra frasen, -Jag ska bara... Och visst så var det även denna gång när vi bestämde oss för att sätta ihop Stefans bil. -Inga problem det fixar vi lätt på lediga stunder, ska bara...
Som tur är så har vi fått forumhjälp från flera håll som vi skrivit förut. Det var en kanonhjälp förstås, har nog tackat dom flesta förutom Nova Jörgen som sedan sista uppdateringen fixade upp blocket från skåne till oss, TACK .
Sista försöket att få nåt gjort var för ett par veckor sedan. Det närmade sig Emmaboda motorfestival, sista tävlingen som Stefan körde förra året. Veckan efter sökte han för ont i foten......
Men hur som helst så blev det bara ett par mekkvällar och det räckte inte långt. Men lite har det blivit gjort, allt är färdigt till att skruva ihop och sättas i bilen.
lägger in lite bilder:
Här ser man dom nya bussningarna för lyftarna. Bara ett par hundringar i spel numera, känns riktigt bra. Som Stefan brukade säga -Undra hur det känns att göra nåt halvdant, eller hur Erland Och även den klassiska "oljekorken" syns. Blocket henades och nya ringar beställdes från Parner. Men vilka skitringar, hade väl i bästa fall kunnat användas till gräsklipparn, inte en racemotor Som tur var så visade sig dom gamla vara felfria så dom fick åka med en sväng till.
Björn plockade ihop underdelen och alla motortrimmare har olika teorier och så här ser Parners version på 90mm stålvev ut.
Jag gjorde förgasaruppsättningen och gasen färdig, den gamla B20toppen ser liten ut i förhållande. Men hela paketet ser ganska brutalt ut redan på bänk
Jag valde ett par lite modernare nozzlar denna gång med finare spridning. Och dom är monterade i vinkel så dom sprutar direkt in på kolvtoppen.
Skulle egentligen behövt en platta att gänga i så nozzlarna hade hamnat lite högre. Men nu fick det bli så här och jag är övertygad om att dom kommer ge mer effekt än flödestappet .
Det hade gått att skjuta ihop yttre förgasarna 10-15mm men Stefan tyckte det var enklast att använda den gamla 230 delningen och så fick det bli.
Samma utformning på avgas som sist så det blir samma grenrör.
Inga bilder på kopplingen men beslutade att köra med samma som funkat för Stefan. Förhållandevis lite tryck i tryckplattan men vi svarvar den plan och med ny lamell och anpassat svänghjulet för maxtryck så ska det nog funka.
Återkommer med bromsning under vintern.
Mvh Johan
Som tur är så har vi fått forumhjälp från flera håll som vi skrivit förut. Det var en kanonhjälp förstås, har nog tackat dom flesta förutom Nova Jörgen som sedan sista uppdateringen fixade upp blocket från skåne till oss, TACK .
Sista försöket att få nåt gjort var för ett par veckor sedan. Det närmade sig Emmaboda motorfestival, sista tävlingen som Stefan körde förra året. Veckan efter sökte han för ont i foten......
Men hur som helst så blev det bara ett par mekkvällar och det räckte inte långt. Men lite har det blivit gjort, allt är färdigt till att skruva ihop och sättas i bilen.
lägger in lite bilder:
Här ser man dom nya bussningarna för lyftarna. Bara ett par hundringar i spel numera, känns riktigt bra. Som Stefan brukade säga -Undra hur det känns att göra nåt halvdant, eller hur Erland Och även den klassiska "oljekorken" syns. Blocket henades och nya ringar beställdes från Parner. Men vilka skitringar, hade väl i bästa fall kunnat användas till gräsklipparn, inte en racemotor Som tur var så visade sig dom gamla vara felfria så dom fick åka med en sväng till.
Björn plockade ihop underdelen och alla motortrimmare har olika teorier och så här ser Parners version på 90mm stålvev ut.
Jag gjorde förgasaruppsättningen och gasen färdig, den gamla B20toppen ser liten ut i förhållande. Men hela paketet ser ganska brutalt ut redan på bänk
Jag valde ett par lite modernare nozzlar denna gång med finare spridning. Och dom är monterade i vinkel så dom sprutar direkt in på kolvtoppen.
Skulle egentligen behövt en platta att gänga i så nozzlarna hade hamnat lite högre. Men nu fick det bli så här och jag är övertygad om att dom kommer ge mer effekt än flödestappet .
Det hade gått att skjuta ihop yttre förgasarna 10-15mm men Stefan tyckte det var enklast att använda den gamla 230 delningen och så fick det bli.
Samma utformning på avgas som sist så det blir samma grenrör.
Inga bilder på kopplingen men beslutade att köra med samma som funkat för Stefan. Förhållandevis lite tryck i tryckplattan men vi svarvar den plan och med ny lamell och anpassat svänghjulet för maxtryck så ska det nog funka.
Återkommer med bromsning under vintern.
Mvh Johan
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Det ska bli väldigt kul att se fortsättningen.
Om det är Mahle VW kolvar så har Dalhems och KG ringar.
Jag lär nog få ihop min PV i höst så om ni ska köra nåt nästa år kan jag komma dit med en B20 bil till.
Blir nog inte lika brutal motor i min men jag får se vad jag hinner med.
Det hade verkligen varit kul att bygga en motor med rullkam.
Skulle komma mest för att se er köra men det hade varit kul att köra mot er.
Erland
Om det är Mahle VW kolvar så har Dalhems och KG ringar.
Jag lär nog få ihop min PV i höst så om ni ska köra nåt nästa år kan jag komma dit med en B20 bil till.
Blir nog inte lika brutal motor i min men jag får se vad jag hinner med.
Det hade verkligen varit kul att bygga en motor med rullkam.
Skulle komma mest för att se er köra men det hade varit kul att köra mot er.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
mycket bra start på dagen då man får se sådana häftiga grejor
ni behöver inte stressa det tar den tid det tar när man ska trimma B20.
på söndag morron speciellt på den kalla delen av året brukar jag försöka komma ut i värkstan rätt tidigt med lite fika och kaffe sen vill jag lystna på Bosse bildoktorns senaste avsnitt sen bara gå runt och kolla och fundera lite på hur man ska trimma/förbättra B20:n lite mer. det är kvalitets tid för mig kanske inte effektivaste arbets dagen alla gånger men det är inte det som det handlar om alla gånger heller..
det vore kul att mötas upp på ett race framöver alla vi B20 trimmare där vi både får gasa lite men framför allt träffas och snacka B18-B20
jag och norge B20 dragster teamet ska till tierp i september iallafall och jag fårstår att det blir svårt att hinna ta er dit med bilen men har ni inget bättre för er så kom och snacka lite iallafall. erland ska du dit? vore kul att snacka med dig med
mvh jens
ni behöver inte stressa det tar den tid det tar när man ska trimma B20.
på söndag morron speciellt på den kalla delen av året brukar jag försöka komma ut i värkstan rätt tidigt med lite fika och kaffe sen vill jag lystna på Bosse bildoktorns senaste avsnitt sen bara gå runt och kolla och fundera lite på hur man ska trimma/förbättra B20:n lite mer. det är kvalitets tid för mig kanske inte effektivaste arbets dagen alla gånger men det är inte det som det handlar om alla gånger heller..
det vore kul att mötas upp på ett race framöver alla vi B20 trimmare där vi både får gasa lite men framför allt träffas och snacka B18-B20
jag och norge B20 dragster teamet ska till tierp i september iallafall och jag fårstår att det blir svårt att hinna ta er dit med bilen men har ni inget bättre för er så kom och snacka lite iallafall. erland ska du dit? vore kul att snacka med dig med
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Jens, du och några kompisar skulle hängt på bästa 531 topp tävlingen som Tommy Luhr försöker dra igång.
Då kunde vi träffats nånstans mitt i Sverige och pratat.
B20 race hade varit skitkul. Nu är det slut med Pro Stock för i år så det blir inga långa utflykter så inget Tierp för mig.
Jag har varit borta väldigt mycket på sistone och har mycket att hinna ifatt med i verkstan.
Erland
Då kunde vi träffats nånstans mitt i Sverige och pratat.
B20 race hade varit skitkul. Nu är det slut med Pro Stock för i år så det blir inga långa utflykter så inget Tierp för mig.
Jag har varit borta väldigt mycket på sistone och har mycket att hinna ifatt med i verkstan.
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Så underbart med uppdatering . Tack
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Hur går det?
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Mer än ett år har gått. Tankarna går ibland till mannen bakom den här tråden.
Hur ser det ut med fortsättningen på Stefans kulturarbete i Blekinge?
Hur ser det ut med fortsättningen på Stefans kulturarbete i Blekinge?
Livet går vidare...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
jag har läst igenom hela tråden nu tills stefan blev sjuk iallafall och den kan jag rekommendera. mest troligt den bästa på vårt forum, väldigt detaljerade och välskrivna intressanta inlägg
har funderat på hur man ska logga lite också och kanske styra tändningen. det vore nog väldigt bra i framtiden.
bra för att hitta kraft iallafall att läsa om den fränaste B20:n och för att ta itu med sin egna B20 nu då säsongen närmar sig.
en fundering jag fick är att vi skulle fått spara alla bilder så de inte försvinner från fotobucket det vore katastrof. nån som har lite tid över och som kan spara alla stefans bilder på ett säkert ställe så vi kan återställa dem om de skulle försvinna?
mvh jens
jag har en minnes bild vid flödesbänken i sävar garaget.
har funderat på hur man ska logga lite också och kanske styra tändningen. det vore nog väldigt bra i framtiden.
bra för att hitta kraft iallafall att läsa om den fränaste B20:n och för att ta itu med sin egna B20 nu då säsongen närmar sig.
en fundering jag fick är att vi skulle fått spara alla bilder så de inte försvinner från fotobucket det vore katastrof. nån som har lite tid över och som kan spara alla stefans bilder på ett säkert ställe så vi kan återställa dem om de skulle försvinna?
mvh jens
jag har en minnes bild vid flödesbänken i sävar garaget.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Det är just därför jag har svårt att lägga upp bilder Jens.
Jag får ha nån som lägger upp dom på hemsidan och folk blir vuxna och försvinner så man får hitta nya.
Men de bilder jag lagt upp försvinner inte.
Erland
Jag får ha nån som lägger upp dom på hemsidan och folk blir vuxna och försvinner så man får hitta nya.
Men de bilder jag lagt upp försvinner inte.
Erland