Jaha och va hände med bilen då??????????? Ja jag är nog den som passar in bäst på det man brukar kalla tidsoptimist

Även kallad Alfons Åberg av familjen bara för att dom är grymt trötta på att höra frasen, -Jag ska bara...

Och visst så var det även denna gång när vi bestämde oss för att sätta ihop Stefans bil. -Inga problem det fixar vi lätt på lediga stunder, ska bara...
Som tur är så har vi fått forumhjälp från flera håll som vi skrivit förut. Det var en kanonhjälp förstås, har nog tackat dom flesta förutom Nova Jörgen som sedan sista uppdateringen fixade upp blocket från skåne till oss, TACK

.
Sista försöket att få nåt gjort var för ett par veckor sedan. Det närmade sig Emmaboda motorfestival, sista tävlingen som Stefan körde förra året. Veckan efter sökte han för ont i foten......
Men hur som helst så blev det bara ett par mekkvällar och det räckte inte långt. Men lite har det blivit gjort, allt är färdigt till att skruva ihop och sättas i bilen.
lägger in lite bilder:
Här ser man dom nya bussningarna för lyftarna. Bara ett par hundringar i spel numera, känns riktigt bra. Som Stefan brukade säga -Undra hur det känns att göra nåt halvdant, eller hur Erland

Och även den klassiska "oljekorken" syns. Blocket henades och nya ringar beställdes från Parner. Men vilka skitringar, hade väl i bästa fall kunnat användas till gräsklipparn, inte en racemotor

Som tur var så visade sig dom gamla vara felfria så dom fick åka med en sväng till.
Björn plockade ihop underdelen och alla motortrimmare har olika teorier och så här ser Parners version på 90mm stålvev ut.
Jag gjorde förgasaruppsättningen och gasen färdig, den gamla B20toppen ser liten ut i förhållande. Men hela paketet ser ganska brutalt ut redan på bänk
Jag valde ett par lite modernare nozzlar denna gång med finare spridning. Och dom är monterade i vinkel så dom sprutar direkt in på kolvtoppen.
Skulle egentligen behövt en platta att gänga i så nozzlarna hade hamnat lite högre. Men nu fick det bli så här och jag är övertygad om att dom kommer ge mer effekt än flödestappet

.
Det hade gått att skjuta ihop yttre förgasarna 10-15mm men Stefan tyckte det var enklast att använda den gamla 230 delningen och så fick det bli.
Samma utformning på avgas som sist så det blir samma grenrör.
Inga bilder på kopplingen men beslutade att köra med samma som funkat för Stefan. Förhållandevis lite tryck i tryckplattan men vi svarvar den plan och med ny lamell och anpassat svänghjulet för maxtryck så ska det nog funka.
Återkommer med bromsning under vintern.
Mvh Johan