Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Ser fint ut!
En fråga bara, vad för fördelar/ nackdelar är det med "grytan" in i porten? Är den på någotsätt matchad med insuget?
Du vill inte lägga upp bild på dina maskiner och slipstift du använder när du utför ett sånt här arbete?
Uppskattar väldigt mycket att ni med lite mer kunskaper en andra delar med er så öppet som ni gör!
Med vänlig hälsning, Joni
En fråga bara, vad för fördelar/ nackdelar är det med "grytan" in i porten? Är den på någotsätt matchad med insuget?
Du vill inte lägga upp bild på dina maskiner och slipstift du använder när du utför ett sånt här arbete?
Uppskattar väldigt mycket att ni med lite mer kunskaper en andra delar med er så öppet som ni gör!
Med vänlig hälsning, Joni
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Om du tänker på den lilla tappen audi toppen har in i kanalen så sitter den där för att spridaren sitter på så vis i insuget att det hade sprutat rakti in i toppen annars om inte urgröpningen varit.
Och varför gör man så då?
Jo man vill ha dimman sprutande rakt på ventiltallriken där man vill att det skall förångas.
Kolla min hemsida och titta under dokument har jag talat om lite vad jag använder och hur jag gör.
Lycka till
Och varför gör man så då?
Jo man vill ha dimman sprutande rakt på ventiltallriken där man vill att det skall förångas.
Kolla min hemsida och titta under dokument har jag talat om lite vad jag använder och hur jag gör.
Lycka till

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage på /Nyhet, bakaxelgördel
Ser mycket bra ut Tommy!
Får tacka för detta!
Ska bli riktigt spännande att se vad bilen kommer prestera med denna toppen framåt våren!

Får tacka för detta!
Ska bli riktigt spännande att se vad bilen kommer prestera med denna toppen framåt våren!
Tommy Luhr skrev:Audi 20v topp som fått sig en ordentlig "make over"
Flödar: insug avgas
63 46
127 91
178 128
207 143
221 159
228 164
238 167
Jag struntade i decimalerna.
Original flödar insug som bäst 215cfm och avgas 130cfm.
Nu flödar insug samma som std toppen gjorde på 8mm i lyft och avgas är i kapp redan vid 6mm.
Så här ser skapelsen ut med lite halvrisiga bilder
http://www.garaget.org/Niklas_S2" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6995
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Rekord flöde volvo 531
Jag har micklat lite mer med min specialtopp, 3mm flyttad och 50mm insugningsventil,svetsat förbränningsrum och plastad.
Jag skriver flödessiffrorna bredvid Tommys.
2mm steg på 28"
52,1 - 57.8
91,7 - 113.3
140,9 - 163.7
171,2 - 203.5
212,6 - 230.5
225,5 - 246.4
238,2 - 257.5
250,6 - 266.7
253,1
255,0
50mm ventilen gör att man får mer flöde tidigare men det blir samma problem på höga lyft att bibehålla flödet.
Jag hade 233.6- 253.4- 263.5- 264.0 med högre golv men gashastigheten lev alldeles för hög i kanalen och toppen
började backa i flöde över 15mm. Det gör den inte nu men ventilen bottnar på 16mm så jag fick testa utan knaster.
Den här toppen med 16mm lyft, 15,7mm på ventilen bör kunna räcka till 270 hästar och kräver då:
Required Intake Flow between 230.0 CFM and 242.9 CFM at 28 Inches
Flödet går ner ca 16cfm med Weber 50:or, vet inte hur det blir med 55:or men dom drar säkert ner 10 cfm.
Sen krävs flödet vid max kolvhastighet och då är lyftet runt 14mm, ca 240cfm med förgasare.
Fan vet hur man får mer flöde utan att paja toppen. Denna är inte tunn mot vattenkanalerna.
Nu får du sätta igång och slå detta Tommy, I med 48:or i din topp.
Erland
Jag skriver flödessiffrorna bredvid Tommys.
2mm steg på 28"
52,1 - 57.8
91,7 - 113.3
140,9 - 163.7
171,2 - 203.5
212,6 - 230.5
225,5 - 246.4
238,2 - 257.5
250,6 - 266.7
253,1
255,0
50mm ventilen gör att man får mer flöde tidigare men det blir samma problem på höga lyft att bibehålla flödet.
Jag hade 233.6- 253.4- 263.5- 264.0 med högre golv men gashastigheten lev alldeles för hög i kanalen och toppen
började backa i flöde över 15mm. Det gör den inte nu men ventilen bottnar på 16mm så jag fick testa utan knaster.
Den här toppen med 16mm lyft, 15,7mm på ventilen bör kunna räcka till 270 hästar och kräver då:
Required Intake Flow between 230.0 CFM and 242.9 CFM at 28 Inches
Flödet går ner ca 16cfm med Weber 50:or, vet inte hur det blir med 55:or men dom drar säkert ner 10 cfm.
Sen krävs flödet vid max kolvhastighet och då är lyftet runt 14mm, ca 240cfm med förgasare.
Fan vet hur man får mer flöde utan att paja toppen. Denna är inte tunn mot vattenkanalerna.
Nu får du sätta igång och slå detta Tommy, I med 48:or i din topp.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Utmaningar Gillar vi 
Men du har ju fuskat med 50mm ventiler
Har några ess i rockärmen som kan vara läge att dra fram nu då!
Erland du som har lite koll på Evo locken, vad långt är det kvar innan man är ikapp och förbi dom locken (i std utförande)?
Jag måste hålla min topp i drift så jag kan inte sätta mig och råslipa idag tyvärr.
Måste fixa hem ventilsäten och ett nytt stål till miran för ventilsäten då mitt gick av
Sen antar jag utmaningen
Vilken hastighet låg du på i din kanal nu på slutet Erland?

Men du har ju fuskat med 50mm ventiler

Har några ess i rockärmen som kan vara läge att dra fram nu då!
Erland du som har lite koll på Evo locken, vad långt är det kvar innan man är ikapp och förbi dom locken (i std utförande)?
Jag måste hålla min topp i drift så jag kan inte sätta mig och råslipa idag tyvärr.
Måste fixa hem ventilsäten och ett nytt stål till miran för ventilsäten då mitt gick av

Sen antar jag utmaningen

Vilken hastighet låg du på i din kanal nu på slutet Erland?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Btw, en milt portad 16v topp med std ventiler flödar 270cfm ganska lätt och med en helt annan mantelarea.
Men 8v är fan så roligare, ju svårare det är ju roligare blir det:)
Men 8v är fan så roligare, ju svårare det är ju roligare blir det:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Jag skulle kunna donera en 8v SOHC 4g63-topp.... om du vill ha en "rolig utmaning"?Tommy Luhr skrev:Utmaningar Gillar vi
...ju svårare det är ju roligare blir det:)

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
såg ut att vara en fin topp det:) Är det några kända missöden med dom topparna?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Njae... bara lite dåligt med material att ta av och små kanaler från början.
Jämför med 16V:

Ska se om jag kan få fram en bild på kanalerna, som sitter "ihop". 1:an och 2an, 3an och 4:an på insug. Och 2:an och 3:an på avgas...
Jämför med 16V:

Ska se om jag kan få fram en bild på kanalerna, som sitter "ihop". 1:an och 2an, 3an och 4:an på insug. Och 2:an och 3:an på avgas...
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Jaha den bilderna google fick fram så såg det fint ut men är det siames toppar så är det inge vidare, eller så menar du materialet sitter ihop så det inte finns möjlighet att porta.
Fast man kan få bra flöde på liten area dock blir hastigheten hög.
Efterlysning:
Hemmagjutare som hållt på med aluminium kan gärna höra av sig då jag har en del frågor.
Fast man kan få bra flöde på liten area dock blir hastigheten hög.
Efterlysning:
Hemmagjutare som hållt på med aluminium kan gärna höra av sig då jag har en del frågor.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Tänkte fel där. Inte alls 2:an och 3:an som sitter tillsammans på avgas, utan lika som på insug...
Inte siames...
Insug Ø 36mm cc=43mm, ventil Ø 43mm skaft 8mm

Avgas Ø 36mm cc=54mm, ventil Ø 35mm skaft 8mm

Avgaskanalen är rakare än insug...
Dock så är golvet högre i insugskanalen...
Skåran (kylvatten) över insug skulle man kanske kunna fylla igen och räta upp/höja kanalen?
Intressant?
Inte siames...
Insug Ø 36mm cc=43mm, ventil Ø 43mm skaft 8mm

Avgas Ø 36mm cc=54mm, ventil Ø 35mm skaft 8mm

Avgaskanalen är rakare än insug...
Dock så är golvet högre i insugskanalen...
Skåran (kylvatten) över insug skulle man kanske kunna fylla igen och räta upp/höja kanalen?
Intressant?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Sitter med telefon och kollar nu, men det ser ut som en swirl topp. Dessa satans swirltoppar. Det kan säkerligen bli n svettig utmaning:-)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
det finns böcker på biblioteket om sånt som är skrivet så man förstår.Tommy Luhr skrev: Efterlysning:
Hemmagjutare som hållt på med aluminium kan gärna höra av sig då jag har en del frågor.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock
Tänkte jag sulle gjuta lite smådelar:)
Bra tips där Jens, har varit inne på bilioteket själv.
Får knalla dit under veckan.
Bra tips där Jens, har varit inne på bilioteket själv.
Får knalla dit under veckan.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169