Sida 39 av 83

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Sörre turbo nu*

Postat: mån dec 09, 2013 6:08 am
av Se88e_K
11,7mm lyft, 280gr. Har inte dom exakta uppgifterna nu. Kör med mekaniska tryckare.
Specialslipade av primoto i Skövde.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: fre dec 13, 2013 4:33 pm
av Se88e_K
Så nu har jag fått hem delar till avgassystemet. Men givetvis så är gasen slut till svetsen så det blir inte gjort denna helgen.
När det här är färdigt så är det inte så jäkla mkt kvar. fixa slang till kopplingen, oljeretur, tryckrör + lite annat smått.

Här är specen på mina kammar.

280gr 0,20 (vid ventilspel)
256gr 1mm öppen
11,7mm
112gr nock
Inställning vid ÖD:
Insug: 2,7mm
Avgas: 3,4mm

Fungerar fint att köra med dom på gatan, kan ligga på 1500rpm utan att den hackar något. Dock så är den rätt död under 3000rpm.
Max effekten låg vid 6600rpm men då hade jag lägre ladd där för turbon var i botten. Så med bättre turbo är effekten lite högre upp.
Körde med varvstoppen på 7500rpm och där hade inte effekten sjunkit något alls även med något lägre ladd där.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: fre dec 13, 2013 4:38 pm
av philleee
Härligt projekt, kollat in många gånger, mycket fint!

Något speciellt effektmål med den lite mer manliga turbon? :-)

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: fre dec 13, 2013 4:42 pm
av Se88e_K
Har ingen direkt effektmål, det får tiden utvisa. Men en 600whp+ borde det bli :)

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: fre dec 13, 2013 4:44 pm
av philleee
Gött, ja det låter som lagom effekt med den turbon, så utnyttjar du den bra ;-)

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: sön dec 15, 2013 6:09 pm
av Se88e_K
Idag har jag plan slipat grenröret så nu är det rakt o fint. fick göra det med vinkelslip och fil för det gick ej att komma åt att slipa med en bandslip, så det vart lite jobb med det.
Plockat ner det gamla avgassystemet och börjat kolla på hur jag ska göra det nya. Fick modda fästet föra handbromswiren lite för annars kom ljuddämparen för långt ner. Blir att dra ut avgaset på höger sida precis innan bakhjulet.

Börjar snida lite på ett spakställ men kunde inte göra så jätte mkt då jag inte har nån gas till svetsen än.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: tis dec 17, 2013 9:08 am
av Jens Gustavsson
med de kamaxlarna blir max vridet kring 7000+rpm och max effekt runt 8300-8800rpm skulle jag tro om allt lirar. montera avgastryck mätare opå grenröret så du ser att turbon orkar med. boström hadde liknade kamaxlar den gav 708hk vid 1.5bar om jag mins rätt. effekten ökade tills vi slogg av. läs tråden om svänghjuls bultar i min test B230 tråd bara :)

mvh jens

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: tis dec 17, 2013 6:29 pm
av Se88e_K
Jens Gustavsson: Sen vet jag inte hur mkt portningen avgör var topp effekten hamnar. Har inte portat min så jäkla grovt.
Original storlek på avgas och 36mm insug ventiler.

Men en liten jämförelse.
Min gamla 8v maskin gav 404whp på 1,7bar med en tillsnyggad 405 topp.
16v maskinen gav 485whp på 1,3bar, turbon var i botten där orkade inte med mer effekt. Troligtvis skenade nog avgastrycket iväg där.
Detta med samma turbo h1e 54in/65ut 14avg och mätt i samma bänk.

Så flödet i toppen borde vara rätt bra ändå.
Men ska svetsa dit nån nippel för avgastryck på grenröret. Ska den sitt så nära turbo flänsen som möjligt?

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: ons dec 18, 2013 7:43 pm
av Se88e_K
Var ikväll på farsans jobb och svarvade en växelspak samt plansvarvade utblåset då det var lite rost där, så att det tätar hundra sen.
Till helgen tänkte jag bygga färdigt spakstället så kan man få ner lådan igen och montera svänghjul etc samt lacka växellådsbalken.
Näst på tur är avgas systemet. Sen är det inte spec mkt kvar.
Tänkte att försöka starta upp den nu under jul/nyår ledigheten.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *Större turbo nu*

Postat: fre dec 20, 2013 5:54 pm
av Se88e_K
Då var man ledig ifrån jobbet idag, så det fick bli lite garage tid istället.
Gjorde färdigt spakstället. Blev riktigt tajta och fasta lägen, skillnad mot det andra rasslet jag hade på gamla lådan som det glappade överallt.

Bild
Sitter en nylonbussning i bakkant så det kan röra sig lite.

Bild
Spaken gjord av ett rosfritt rör som är lättrat (stavning?) i änden för bättre grepp med handen.

Bild
På plats i bilen, Ska sitta en knapp för launchen högst upp på spaken sen.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör dec 21, 2013 2:02 pm
av Sundstrom
Snyggt! Tänkte ha ett liknande själv. Fint med ett rejält växellänkage :)

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör dec 21, 2013 2:07 pm
av aliwin
Var köpte du den plattan nånstans?

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör dec 21, 2013 2:24 pm
av jonas landin
Ser fint ut, har samma grej på min, men bara satt flänslagret rätt i karossen.

Dom finns förövrigt på jula för 99:-

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör dec 21, 2013 4:51 pm
av Se88e_K
Japp det stämmer, ledlagret är köpt på jula.

Har byggt en downpipe idag, ska fortsätta med resten av avgasröret imorgon tänkte jag.

Bild
Fick kona ner ifrån 4"-3,5" ifrån turbon då det hade blivit rätt trångt med 4" downpipe.

Bild
Börjar likna något nu.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: sön dec 22, 2013 5:08 pm
av Se88e_K
Då har jag fått till ett avgasrör idag. Skulle byggt röret ifrån wastegaten till downpipen men hade inget 2" rör så det får bli nån annan dag.
Ska bara bygga upphängning för avgaset med sen är det helt färdigt. Har bara inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra avslutet på det.
Men tror det får bli som bilderna nedan.
Som det underlättar när man har en riktig kapsåg och slippa använda vinkelslipen. Blir ju nästan aldrig rakt annars, sen spar man rätt mkt tid med.

Bild

Bild

Bild