Sida 39 av 87
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: sön dec 18, 2011 4:04 pm
av JonasH88
Sjukt imponerande arbetsinsats du gör!
Detta projekt är så läckert att man behöver ha haklapp varje gång man tittar in i din tråd!
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: sön dec 18, 2011 7:41 pm
av Roger Persson
Kör ni 4 axligt eller med skivfräs..? Sånt där skulle ju gillas att köras simultant i en 5axlig maskin...

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: sön dec 18, 2011 8:06 pm
av Tegheim
Kör varken 4-axligt eller skivfräs...?
Det räcker ju med 3axlar

Eller hur menar du?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: sön dec 18, 2011 8:37 pm
av Robin Olivi
De tar sig
Kan tänka mig att programmeringen tar sin lilla tid. Man vill ju gärna inte att de blir fel heller så ni är väl noggranna.
Ni kör något Cam program misstänker jag?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: mån dec 19, 2011 6:57 am
av Tegheim
Jag kör MasterCam X5.
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: mån dec 19, 2011 5:33 pm
av Roger Persson
Så ni får vrida biten 3 gånger för att köra hela yttermanteln..?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: mån dec 19, 2011 6:31 pm
av Tegheim
Jupp! Men det tar ca 1min att vrida den i fixturen som består utav 3st stift med h7-passning
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tis dec 20, 2011 9:12 pm
av Tegheim
Testade att köra lite finare på en av ytorna. Jag tycker det blir coolt såhär.
Vad säger ni om kompressions-siffran på rotorn? Bra eller Anus?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tis dec 20, 2011 9:13 pm
av Kadett4wd
Kör man inte högre komp på en sugwankel?
nyfiken,, tycker det låter lågt om det ska bli möe effekt.
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tis dec 20, 2011 10:37 pm
av Tegheim
Rx8an, som är mazdas senaste wankelbil har 10.0:1 i sin sugmotor på 255hk.
När vi kör turbo på wankel så ligger det mellan 8.5-9.0:1
Jag har valt 9.7:1 i komp i samråd av Jörgen på RotaryPerformance. Det är den kompressionen som han anser vara bäst på det mesta.
Fördelen med mina egna rotorer är att det "bara" är att göra nya med helt annan kompression

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tis dec 20, 2011 10:49 pm
av takjens
Så jäääävla snyggt
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 22, 2011 12:19 pm
av Kadett4wd
men vad ligger den där lemansgrunkan på i komp?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 22, 2011 4:26 pm
av Tegheim
Original 787B'ns 26B ligger på 10.0:1 i komp.
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 22, 2011 6:58 pm
av Robin Olivi
För en som inte kan något om Wankel. Vad är det som bestämmer kompressionen i en sån här motor? Är det fickan där du skrivit 9.7 eller det hela utvändiga radien på de 3 ytorna? Eller kanske inte något av dom

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 22, 2011 7:52 pm
av Xyron
http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man läsa lite om hur wankel motorn fungerar