Volvo C30 Rallycross
-
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Fram med borrmaskinen och perforera pedalstället! 

mkt fint jobb per!! bra mkt roligare än att jobba på tunis-sågen eller hur?

Exakt min tanke!hfo skrev:Fram med borrmaskinen och perforera pedalstället!
Och....
Alla skruvarna ska borras ur (axiellt) och muttrarna svarvas/slipas ner.... Insexskallen är väldigt mkt större än den behöver vara!
Både i (ytter-) diameter och längd!
Borra en vanlig sexkantsskalle med ett dubbhålsborr och väg gentemot en insex...
En mutter behöver inte vara så "lång"... och ALLT överflödigt som sticker ut av skruven bakom en dragen mutter är ÖVERFLÖDIGT!!!
Tippar på att en mutter inte behöver vara mer än 0,75*dia i det här fallet, vilket innebär under 4,5mm för en M6 och 6mm för en M8.Wikipedia skrev:Hållfasthet
Muttrar för speciella krav kan vara märkta med standardiserad angivelse så att hållfasthetsklass kan identifieras.
Om höjden på muttern är densamma som skruvens diameter, så som är fallet med UNI 5587 och EN 14399-10 HRD muttern, blir ett eventuellt brott segt, då det sker genom att skruven först töjs och sedan går av. Inte sprött som det blir om det sker genom den gängstrippning som inträffar om muttern är lägre. Jfr BSKs krav på jämnstarka förband.
I vissa sammanhang vill man att brott skall ske genom gängstrippning, så som då tyska stålbyggnadsnormer tillämpas. Då skall muttern vara lägre än skruvens diameter, 0.8*d för den för tyska normer tänkta stålbyggnadsmuttern, EN 14399-4 HRV muttern, f.d. DIN 6915.
En mutter enligt ISO 4032 och EN 14399-3 HR har en höjd som är 0.9*d vilket anses vara bra nog för det mesta. En mutter enligt tidigare och ännu vanliga mutterstandarden DIN 934 är 0.8*d hög, vilket för det mesta inte ger ett önskvärt brottbeteende.
Lågprofilmuttrar används när hållfastheten i gängan är helt underordnad kraven angående bygghöjd och andra designhänsyn, exempelvis för montering av elektriska komponenter.
Eftersom muttrar vanligen är starkare än skruven händer vid demontering av fastnat förband, att skruven skadas och förstörande avlägsnande är påkallat...
*f-låt*
Det här är ju på nivån... "flera gram".
Några gram här, några gram där, kilogram när allt läggs ihop.
-
- Forumsberoende
hfo!
Jo, jag tänker precis som du! Gick lös med borren lite ikväll...
smokke!
Tack!
Har suttit på barken i nio veckor och gjort ett skolarbete om logistiken vid råvarumottagningen. Imorgon ska jag köra råsorteringen så att det trillar in lite deg.
fugazi!
Intressant inlägg!
Är lite sugen på aluminiumbultar och muttrar, för dom är ju väldigt lätta. Tyvärr brukar jag få dom att skära på gängorna.
Det finns ju annars såna där muttrar med tolvkantskalle också. Dom är väl lättare än vanliga?
bop!
Du har helt rätt!
Det vill till att man går "all in", för annars blir det en tung bil i slutändan.

Har kört slut på alla borrar nu, så jag måste försöka stjäla en kassett någonstans. Körde lite hålsåg och även vanliga borrar, men det finns mer material att borra i. Har i alla fall fått bort något hekto, men det känns inte tillräckligt.
Det som är lite oroväckande är att bromspedalen väger 550 gram, medan kopplingspedalen bara väger 270 gram. Det verkar vara själva bromsvågen som väger mest, men jag har inte plockat isär den och vägt delarna lösa.
Det känns som att pedalstället kan bli lite sladdrigt nu. Skulle kanske ha försökt smälta ihop plåtarna lite med en Tigsvets, för då behöver man inte tillföra något material....
Jo, jag tänker precis som du! Gick lös med borren lite ikväll...
smokke!
Tack!
Har suttit på barken i nio veckor och gjort ett skolarbete om logistiken vid råvarumottagningen. Imorgon ska jag köra råsorteringen så att det trillar in lite deg.
fugazi!
Intressant inlägg!
Är lite sugen på aluminiumbultar och muttrar, för dom är ju väldigt lätta. Tyvärr brukar jag få dom att skära på gängorna.
Det finns ju annars såna där muttrar med tolvkantskalle också. Dom är väl lättare än vanliga?
bop!
Du har helt rätt!
Det vill till att man går "all in", för annars blir det en tung bil i slutändan.

Har kört slut på alla borrar nu, så jag måste försöka stjäla en kassett någonstans. Körde lite hålsåg och även vanliga borrar, men det finns mer material att borra i. Har i alla fall fått bort något hekto, men det känns inte tillräckligt.
Det som är lite oroväckande är att bromspedalen väger 550 gram, medan kopplingspedalen bara väger 270 gram. Det verkar vara själva bromsvågen som väger mest, men jag har inte plockat isär den och vägt delarna lösa.
Det känns som att pedalstället kan bli lite sladdrigt nu. Skulle kanske ha försökt smälta ihop plåtarna lite med en Tigsvets, för då behöver man inte tillföra något material....
Där du har seglat, där har jag rott!
Plast är ännu lättare!per olsson skrev: fugazi!
Intressant inlägg!

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jag tycker att broms/kopplings-cylindrarna sitter monterade på fel sida plåten i pedalstälet...
OM det (praktist/fysiskt) går att trycka in dom från andra sidan hållet och man gängar i godset så sparar man ju in muttern (och godset man gängar bort). Om "knölarna" till anslutningarna blir för stora för hålet borde det väl gå att göra "nyckelhål"?
Dessutom behöver man inte en speciellt hållfast skruv (alu/nylon?) då ju huset på cylindern tar upp all kraft...

OM det (praktist/fysiskt) går att trycka in dom från andra sidan hållet och man gängar i godset så sparar man ju in muttern (och godset man gängar bort). Om "knölarna" till anslutningarna blir för stora för hålet borde det väl gå att göra "nyckelhål"?
Dessutom behöver man inte en speciellt hållfast skruv (alu/nylon?) då ju huset på cylindern tar upp all kraft...

- johan johansson
- Forumsberoende
Eller så kanske du ska lätta på saker som som inte har med säkerhet att göra. Ett par gram på det stället spelar väll ingen roll.
I
I
volvo pv 53 16v
OTD har billiga borr i fyndhörnan nu:
http://shop.otdtools.se/fyndhornan/1655
http://shop.otdtools.se/fyndhornan/1655
-
- Forumsberoende
Nisse!
Sant, men såna bultar får man nog ha till rutor och annat... Har du tillgång till såna bultar?
fugazi!
Jag håller med om att det borde vara någon annan fastsättning på cylindrarna. Tyvärr medger inte konstruktionen att man gör nyckelhål, så jag får försöka göra det bästa av situationen.
Ska kolla på OTD om dom har alla dimensioner.
johan johansson!
Håller med dig! Man ska inte fuska genom att ha för tunna rör i bågen etc. Många fuskar genom att borra isär hela bilen och demontera dubbelplåtar.

Borrade lite till idag. Inser att jag inte kommer att nå ner till min målvikt, så nu överväger jag att låta göra en skärfil på pedalstället och vattenskära ett nytt i titan.

Totalvikten blev på tok för hög.
Sant, men såna bultar får man nog ha till rutor och annat... Har du tillgång till såna bultar?
fugazi!
Jag håller med om att det borde vara någon annan fastsättning på cylindrarna. Tyvärr medger inte konstruktionen att man gör nyckelhål, så jag får försöka göra det bästa av situationen.
Ska kolla på OTD om dom har alla dimensioner.
johan johansson!
Håller med dig! Man ska inte fuska genom att ha för tunna rör i bågen etc. Många fuskar genom att borra isär hela bilen och demontera dubbelplåtar.

Borrade lite till idag. Inser att jag inte kommer att nå ner till min målvikt, så nu överväger jag att låta göra en skärfil på pedalstället och vattenskära ett nytt i titan.

Totalvikten blev på tok för hög.
-
- Forumsberoende
Perfekt färginspiration till bilen.
Eller ska du lätta föraren?
Eller ska du lätta föraren?
VW & Volvo.
Stl.36 är lättare än 42.....
Du skall ju orka köra också så det är säkert en braPer Ohlsson skrev:Det här är väl att gå för långt?

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
Lillen!
Tanken var att föraren skulle lättas, men inser rätt omgående att det förmodligen vore bättre att hitta en annan förare....gärna en tjej!
fugazi!
Storlek 40...och det går inte att dra några paralleller till annat baserat på skostorlek!
Nisse!
Orka?
Så många varv ska man väl inte köra va?

Har i alla fall testat dom nu. Fick så ont i fötterna att jag inte kände hur mycket resten av kroppen skrek åt mig att sluta upp med dumheterna. Tveksam till att dom åker på fler gånger. Hade ett par innan också som inhandlades 1995. Dom ligger fortfarande oanvända i någon låda...

Åkte och borrade lite i gaspedalen istället...
Tanken var att föraren skulle lättas, men inser rätt omgående att det förmodligen vore bättre att hitta en annan förare....gärna en tjej!

fugazi!
Storlek 40...och det går inte att dra några paralleller till annat baserat på skostorlek!

Nisse!
Orka?
Så många varv ska man väl inte köra va?

Har i alla fall testat dom nu. Fick så ont i fötterna att jag inte kände hur mycket resten av kroppen skrek åt mig att sluta upp med dumheterna. Tveksam till att dom åker på fler gånger. Hade ett par innan också som inhandlades 1995. Dom ligger fortfarande oanvända i någon låda...

Åkte och borrade lite i gaspedalen istället...