volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jonas landin
Forumsberoende

Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt

Inlägg av jonas landin »

Fan va nice de blir! brukar inte gilla "skrapade" instrument men i den färgkombon blev det riktigt bra!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Inlägg av johan johansson »

I helgen var vi hos glasmästaren och fick rutan tillkapad. Den passade dåligt för han som sänkt taket och lutat stolparna hade inte lutat hela ramen så det blev lite fel vinkel på allt men det ordnade till sig till slut. nu är det lite blinkers fram spärra lådan sätta i bakruta sen kan dottern börja köra lite. Hon längtar ganska mkt till att ta den till plugget.

Rutan på plats bara kromet kvar
Bild

Panelen klar och monterad.

Bild
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nice!!
Alex0512
För mycket laddtryck

Inlägg av Alex0512 »

Blir ju riktigt fint! :D
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
turbonisse1
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbonisse1 »

Vart riktigt bra
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr2

Nu har dottern kört med epan ett tag och den har funkat hyffsat bra, lite småfel. Det som är lite drygt är att bakaxeln tar i flaket när det fjädrar så det blev lite buckligt så vi fick såga bort lite plåt, sen när vi monterade skärmarna så tog dom också i plus att skärmarna vibrerar en del pga att dom sitter i bakaxeln det skulle behövas ett fäste till men det är lite ont om plats. Så det har blivit lite skavt här och där ( tur att den inte var lackad ) bara penslad.
Sen har vi lackerat sommarfälgarna dom blev rödflake på vinröd bas. syns ganska dåligt men dom glittrar på ganska bra i solen
Bild

Det som behöver fixas är crome listen runt rutan och på dörren sen lite annat smått.

Bild
/Johan
volvo pv 53 16v
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Helrätt stuk på den är det iallafall :thumbright: :thumbright:
Tommy Landholm
matti78
För lite laddtryck

Inlägg av matti78 »

Såg dig i västerås idag, med en 940?? Det måste du berätta mera om, vad sitter det för smaskin iden??
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Jens Gustavsson skrev:B18 med stående gasaren är en bra epa motor då den brukar gå ganska billigt och trivs med lite rpm.

vill man optimera den så hyvla av toppen 1.5-2mm och se till att ventilerna är tät sen kolla upp tändsystemet och tänd kurvan och styr in ett BB lamda rör i avgasröret och kolla att den ligger runt lamda 0.95-1.5 vid bruks fart.

kul med epa men jag hadde alldrig tid att ha en sån höll på att trimma 142 redan då för fullt så jag skulle kunna åka ifrån min polare jonas sanström när jag skulle fylla 18 :hihi: tog ändå typ 3 år efter körkortet kommit innan bilen va klar och ca 8år till innan jag knäckt han :) men nu hotar han med comback :thumbright:
"kul med epa men jag hadde alldrig tid att ha en sån höll på att trimma 142 redan då för fullt så jag skulle kunna åka ifrån min polare jonas sanström när jag skulle fylla 18 :hihi: tog ändå typ 3 år efter körkortet kommit innan bilen va klar och ca 8år till innan jag knäckt han :) men nu hotar han med comback :thumbright:"

Så härligt med motivation!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Det var polaren Freddies bil. Var reserv i landskampen och fick köra några repor. Det var svårt att köra med zf när man bara kört bilen c:a 2km innan man raceade med bilen missade 2an första repan och 3an andra, sen tjuvade jag enormt 3 lite dåliga nerver hahaha.

Motorn är en b230 med 16v topp KL steg3 kammar pt62/62 sm4 sprut bromsad runt 500whp på 1,6-1,7 bar
ZF låda ombyggd bakvagn med en stege istället för orinalpisset.

Man blev ju skapligt sugen på att åka pv igen :hihi: Blir att försöka bygga om chassiet på den i vinter och åka lite nästa år
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

jonas landin skrev:Det "tråkiga" med A-traktorer är ju att det känns "onödigt" att lägga ner massa energi på nått som ändå ska säljas när lappen kommit!

Den gula va feeet, hade inte tvekat en sekund å regga om den till LLB!
Nu är jag inte ute efter att såga just dig, men det är märkligt hur ofta man får höra den där åsikten från folk som inte behåller sina personbilar i två år heller. :P

Schysst epan blev.
jonas landin
Forumsberoende

Inlägg av jonas landin »

Helt sant! Ser verkligen inte ner på dom som gör i ordning en traktor ordentligt, tvärtom beundrar jag drivkraften!

Epan blev riktigt najs!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Lite kul Amandas Epa kommer att vara med på några bilder i nya numret av Gasoline i deras volvo tävling. Hon hade mailat in några bilder och lite info ,och den föll dom i smaken så den fick vara med i tävlingen :thumbright:

Skälv har jag börjat med min soltaks bubbla, bestämde i sensomras att pv´n skulle få stå ett tag till. Hade ändå sålt växellådan och tyckte att det skulle bli bra dyrt att fixa allt som jag ville ha till pv´n. Sen kom suget på en sommar bil också

Jag har ju börjat renovera den ett par tre ggr, men nu tänkte jag att nu är det fanimej dax att ta tag i saken. Så sagt och gjort så rullades den in i garaget igen och revs ner.

Och sen är man ju som man är så orginal går ju inte :hihi:. Började iaf med att lämna plattan på blästring och korta framvagnen 5tum. Har sammlat på mig lite delar så jag har sänkspinlar och nya bromsar ligger, köpte en renoveringssats till länkpinnarna och nya styrstag och en ny styrdämpare, uhretane bussningar till svärden och lite mer smått och gott.

Nu är tanken att ha bilen ganska låg och jag gillar inte att det blir så jäkla mkt camber på vw så jag bestämde att jag ska flytta upp hela bakvagnen 50mm , vilket merför att jag måste flytta allt där bak 50mm. Men men ska man vara fin får man lida pin.

Framvagnen fick kapa bort stötdämpartornen annars får inte framvagnen plats, blir att göra nya fästen i karossen ist
Bild

Sen var det ju en del rost som fick lagas
Bild

Täkte för att få det rakt och starkt så ska jag lägga i en bakvagn i den andra så sagt och gjort så blev det
Bild

Bild

Här hade jag plattjärns bitar som höll ihop gafflarna med varandra
Bild

Sen byggdes dom i hop med överblivna delar från den bakvagnen som satt i bilen
Bild

På undersidan fick jag bygga en ny plåt för att täcka igen. här kommer även sopparören att komma ut
Bild

Blev ett litet pussel för att få ihop det så "orginal" som möjligt
Bild

För att få en dräglig körställning så flyttade jag växelspaken 50mm bakåt
Bild

Blev ju givetvis att korta handbromsspaken lika mkt
Bild

Här blir det AN8 svetsat rakt i plattan tur och retur
Bild

Passade på att svetsa fästen och sätta fast sopparören ordäntligt när jag ändå hade sågat isär plattan
Bild
Bild

Sen har karossen förlorat i stort sett all färg, drygt jobb som jag hoppas lönarsig
Bild

Så det är vw mekande i garaget som gäller i vinter

/ Johan
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck

Inlägg av larsat »

Kul med ytterligare ett projekt att följa, karossen såg ju ut att vara i fint skick!
Skriv svar