volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck
-
- Forumsberoende
Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt
Fan va nice de blir! brukar inte gilla "skrapade" instrument men i den färgkombon blev det riktigt bra!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
+Nåra T!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- johan johansson
- Forumsberoende
I helgen var vi hos glasmästaren och fick rutan tillkapad. Den passade dåligt för han som sänkt taket och lutat stolparna hade inte lutat hela ramen så det blev lite fel vinkel på allt men det ordnade till sig till slut. nu är det lite blinkers fram spärra lådan sätta i bakruta sen kan dottern börja köra lite. Hon längtar ganska mkt till att ta den till plugget.
Rutan på plats bara kromet kvar

Panelen klar och monterad.

Rutan på plats bara kromet kvar

Panelen klar och monterad.

volvo pv 53 16v
-
- Lite mer laddtryck
Vart riktigt bra
- johan johansson
- Forumsberoende
Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr2
Nu har dottern kört med epan ett tag och den har funkat hyffsat bra, lite småfel. Det som är lite drygt är att bakaxeln tar i flaket när det fjädrar så det blev lite buckligt så vi fick såga bort lite plåt, sen när vi monterade skärmarna så tog dom också i plus att skärmarna vibrerar en del pga att dom sitter i bakaxeln det skulle behövas ett fäste till men det är lite ont om plats. Så det har blivit lite skavt här och där ( tur att den inte var lackad ) bara penslad.
Sen har vi lackerat sommarfälgarna dom blev rödflake på vinröd bas. syns ganska dåligt men dom glittrar på ganska bra i solen

Det som behöver fixas är crome listen runt rutan och på dörren sen lite annat smått.

/Johan
Sen har vi lackerat sommarfälgarna dom blev rödflake på vinröd bas. syns ganska dåligt men dom glittrar på ganska bra i solen

Det som behöver fixas är crome listen runt rutan och på dörren sen lite annat smått.

/Johan
volvo pv 53 16v
-
- Forumsberoende
Såg dig i västerås idag, med en 940?? Det måste du berätta mera om, vad sitter det för smaskin iden??
"kul med epa men jag hadde alldrig tid att ha en sån höll på att trimma 142 redan då för fullt så jag skulle kunna åka ifrån min polare jonas sanström när jag skulle fylla 18Jens Gustavsson skrev:B18 med stående gasaren är en bra epa motor då den brukar gå ganska billigt och trivs med lite rpm.
vill man optimera den så hyvla av toppen 1.5-2mm och se till att ventilerna är tät sen kolla upp tändsystemet och tänd kurvan och styr in ett BB lamda rör i avgasröret och kolla att den ligger runt lamda 0.95-1.5 vid bruks fart.
kul med epa men jag hadde alldrig tid att ha en sån höll på att trimma 142 redan då för fullt så jag skulle kunna åka ifrån min polare jonas sanström när jag skulle fylla 18tog ändå typ 3 år efter körkortet kommit innan bilen va klar och ca 8år till innan jag knäckt han
men nu hotar han med comback

Så härligt med motivation!
- johan johansson
- Forumsberoende
Det var polaren Freddies bil. Var reserv i landskampen och fick köra några repor. Det var svårt att köra med zf när man bara kört bilen c:a 2km innan man raceade med bilen missade 2an första repan och 3an andra, sen tjuvade jag enormt 3 lite dåliga nerver hahaha.
Motorn är en b230 med 16v topp KL steg3 kammar pt62/62 sm4 sprut bromsad runt 500whp på 1,6-1,7 bar
ZF låda ombyggd bakvagn med en stege istället för orinalpisset.
Man blev ju skapligt sugen på att åka pv igen
Blir att försöka bygga om chassiet på den i vinter och åka lite nästa år
Motorn är en b230 med 16v topp KL steg3 kammar pt62/62 sm4 sprut bromsad runt 500whp på 1,6-1,7 bar
ZF låda ombyggd bakvagn med en stege istället för orinalpisset.
Man blev ju skapligt sugen på att åka pv igen

volvo pv 53 16v
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Kontakt:
Nu är jag inte ute efter att såga just dig, men det är märkligt hur ofta man får höra den där åsikten från folk som inte behåller sina personbilar i två år heller.jonas landin skrev:Det "tråkiga" med A-traktorer är ju att det känns "onödigt" att lägga ner massa energi på nått som ändå ska säljas när lappen kommit!
Den gula va feeet, hade inte tvekat en sekund å regga om den till LLB!

Schysst epan blev.
-
- Forumsberoende
Helt sant! Ser verkligen inte ner på dom som gör i ordning en traktor ordentligt, tvärtom beundrar jag drivkraften!
Epan blev riktigt najs!
Epan blev riktigt najs!
Garagetråden
+Nåra T!
+Nåra T!
- johan johansson
- Forumsberoende
Lite kul Amandas Epa kommer att vara med på några bilder i nya numret av Gasoline i deras volvo tävling. Hon hade mailat in några bilder och lite info ,och den föll dom i smaken så den fick vara med i tävlingen
Skälv har jag börjat med min soltaks bubbla, bestämde i sensomras att pv´n skulle få stå ett tag till. Hade ändå sålt växellådan och tyckte att det skulle bli bra dyrt att fixa allt som jag ville ha till pv´n. Sen kom suget på en sommar bil också
Jag har ju börjat renovera den ett par tre ggr, men nu tänkte jag att nu är det fanimej dax att ta tag i saken. Så sagt och gjort så rullades den in i garaget igen och revs ner.
Och sen är man ju som man är så orginal går ju inte
. Började iaf med att lämna plattan på blästring och korta framvagnen 5tum. Har sammlat på mig lite delar så jag har sänkspinlar och nya bromsar ligger, köpte en renoveringssats till länkpinnarna och nya styrstag och en ny styrdämpare, uhretane bussningar till svärden och lite mer smått och gott.
Nu är tanken att ha bilen ganska låg och jag gillar inte att det blir så jäkla mkt camber på vw så jag bestämde att jag ska flytta upp hela bakvagnen 50mm , vilket merför att jag måste flytta allt där bak 50mm. Men men ska man vara fin får man lida pin.
Framvagnen fick kapa bort stötdämpartornen annars får inte framvagnen plats, blir att göra nya fästen i karossen ist

Sen var det ju en del rost som fick lagas

Täkte för att få det rakt och starkt så ska jag lägga i en bakvagn i den andra så sagt och gjort så blev det

Här hade jag plattjärns bitar som höll ihop gafflarna med varandra

Sen byggdes dom i hop med överblivna delar från den bakvagnen som satt i bilen

På undersidan fick jag bygga en ny plåt för att täcka igen. här kommer även sopparören att komma ut

Blev ett litet pussel för att få ihop det så "orginal" som möjligt

För att få en dräglig körställning så flyttade jag växelspaken 50mm bakåt

Blev ju givetvis att korta handbromsspaken lika mkt

Här blir det AN8 svetsat rakt i plattan tur och retur

Passade på att svetsa fästen och sätta fast sopparören ordäntligt när jag ändå hade sågat isär plattan

Sen har karossen förlorat i stort sett all färg, drygt jobb som jag hoppas lönarsig

Så det är vw mekande i garaget som gäller i vinter
/ Johan

Skälv har jag börjat med min soltaks bubbla, bestämde i sensomras att pv´n skulle få stå ett tag till. Hade ändå sålt växellådan och tyckte att det skulle bli bra dyrt att fixa allt som jag ville ha till pv´n. Sen kom suget på en sommar bil också
Jag har ju börjat renovera den ett par tre ggr, men nu tänkte jag att nu är det fanimej dax att ta tag i saken. Så sagt och gjort så rullades den in i garaget igen och revs ner.
Och sen är man ju som man är så orginal går ju inte

Nu är tanken att ha bilen ganska låg och jag gillar inte att det blir så jäkla mkt camber på vw så jag bestämde att jag ska flytta upp hela bakvagnen 50mm , vilket merför att jag måste flytta allt där bak 50mm. Men men ska man vara fin får man lida pin.
Framvagnen fick kapa bort stötdämpartornen annars får inte framvagnen plats, blir att göra nya fästen i karossen ist

Sen var det ju en del rost som fick lagas

Täkte för att få det rakt och starkt så ska jag lägga i en bakvagn i den andra så sagt och gjort så blev det

Här hade jag plattjärns bitar som höll ihop gafflarna med varandra

Sen byggdes dom i hop med överblivna delar från den bakvagnen som satt i bilen

På undersidan fick jag bygga en ny plåt för att täcka igen. här kommer även sopparören att komma ut

Blev ett litet pussel för att få ihop det så "orginal" som möjligt

För att få en dräglig körställning så flyttade jag växelspaken 50mm bakåt

Blev ju givetvis att korta handbromsspaken lika mkt

Här blir det AN8 svetsat rakt i plattan tur och retur

Passade på att svetsa fästen och sätta fast sopparören ordäntligt när jag ändå hade sågat isär plattan

Sen har karossen förlorat i stort sett all färg, drygt jobb som jag hoppas lönarsig

Så det är vw mekande i garaget som gäller i vinter
/ Johan
volvo pv 53 16v
Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck
Kul med ytterligare ett projekt att följa, karossen såg ju ut att vara i fint skick!