Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Hej Robert.

Vill börja med att säga att jag är mycket imponerad av din kunskapsnivå!

Nu till saken, Ett par polare till mig bygger en rörchassie amazon, som dom stoppar en Evenrud tvåtakts V8 i, dom har hållt på ganska mycket med detta att göra avstämda pipor. Dom körde med vanligt vattentryck och bosade med vanlig Karosseriplåt. Det vart som du visade lite buligt och fult, efter många misslyckade försök så köpte dom "sträckplåt" då löste det sig. Dom har nu 8 st fin fina avstämda pipor till sitt bygge.

MVH PELLE//
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cykel_freak »

Amazon67 skrev:Hej Robert.
Vill börja med att säga att jag är mycket imponerad av din kunskapsnivå!
Nu till saken, Ett par polare till mig bygger en rörchassie amazon, som dom stoppar en Evenrud tvåtakts V8.
MVH PELLE//
Hej

Har du någon länk eller bilder på detta bygge??
Jag har en kompis som fantiserar om att sätta en evenrud 2t v8 i en saab 2t :)

Mvh Andreas
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det lät som ett fränt bygge jag vill också se bilder.

I dag har jag äntligen fått polyrutanskummet så jag har kunnat fortsätta, posten hade glömt att skickat ut en avi till mig så paketet har legat och väntat på att bli utlämnat sen i onsdag.
Skummet jag fick den här gången var precis som det polyretanskumm man brukar kunna se på ex mythbusters och liknande att man bara blandade ihop det och väntade 30 sekunder och sen blev det jätte mycket skum.
I kväll har jag lagt på väldigt mycket skum för att kunna slipa mycket i helgen.

Jag har inte hunnit fixat till datorn än så bilderna är lite dålig fortfarande, men jag har fått reda på att det går att använda XP på en ny dator, det blir att formatera den här och installera om allt. Ganska oroligt egentligen jag har haft Windows original två gånger och båda har jag blivit tvungna att ta bort för att dom funkar inte alls.

Bild

Förra helgen var jag på en liten roadtripp till Ronneby fram och tillbaka, blev 194 mil med släpvagn för att köpa en rörbock med mandrel och dragande. Nu måste jag bara tillverka lite bockverktyg till den. Och egentligen skulle jag behövt hittat ett nytt garage för jag blev tvungen att ställa den på jobbet för jag fick inte plats med den hemma.

Bild

Bild

Bild
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

En liten fråga.

Vad andvände du för mjukvara för att konventera filen av den scannade miniatyrbilen till nått användbart?

Hållt på att böka med .stl filer lite, men får inte tillräkligt bra ordning på konventeringen.
Roos
Lite mer laddtryck

Inlägg av Roos »

Smutt med "riktig" rörbock :)

Edit: Ser ut som att rören blir lite tillplattade eller är det en synvilla??
Du har ju det du gör med skummformning iaf...
-------------------------------------------------------
the greenies are now calling it "climate change". this way they can be right no mater what happens.
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck

Inlägg av Scrazher »

Ajden skrev:Det lät som ett fränt bygge jag vill också se bilder.

I dag har jag äntligen fått polyrutanskummet så jag har kunnat fortsätta, posten hade glömt att skickat ut en avi till mig så paketet har legat och väntat på att bli utlämnat sen i onsdag.
Skummet jag fick den här gången var precis som det polyretanskumm man brukar kunna se på ex mythbusters och liknande att man bara blandade ihop det och väntade 30 sekunder och sen blev det jätte mycket skum.
I kväll har jag lagt på väldigt mycket skum för att kunna slipa mycket i helgen.

Jag har inte hunnit fixat till datorn än så bilderna är lite dålig fortfarande, men jag har fått reda på att det går att använda XP på en ny dator, det blir att formatera den här och installera om allt. Ganska oroligt egentligen jag har haft Windows original två gånger och båda har jag blivit tvungna att ta bort för att dom funkar inte alls.

Förra helgen var jag på en liten roadtripp till Ronneby fram och tillbaka, blev 194 mil med släpvagn för att köpa en rörbock med mandrel och dragande. Nu måste jag bara tillverka lite bockverktyg till den. Och egentligen skulle jag behövt hittat ett nytt garage för jag blev tvungen att ställa den på jobbet för jag fick inte plats med den hemma.
Hejda dig innan du börjar installera-om!
Om du sätter "User Account Control Settings" till Never notify, så behöver du inte godkänna allt du gör...
Sen undrar jag vad du inte får att fungera?
Har kört Windows 7 Sedan Augusti och alla program jag har funkar...
Är det tex Photoshop du inte får att fungera så är det snarare programmet/versionens fel och inte operativsystemet.

Har du tid kan du ju ringa så kanske vi kan komma fram till något.

Finns risk att om du installerar Xp så kan det inte tillgodose all prestanda ur datorn, exempelvis om du börjar ha några Gb Ramminne...
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

stil filerna fick jag aldrig ritkigt till utan jag köppte en modell som en hade ritat. För små detaljer finns det ett program som heter mesh to solid som kan konvertera stl till användingsbart format, men klarar inte stora filer.

rören plattas ca 0.5mm efter jag justerat mandreln så det är bara en synvilla.

Det jag inte får till är att instalera Mastercam och NX5 de två programmen som gjorde att jag behövde köpa en ny datorn för att kunna göra mer koplexa saker i dom.

Jag ringer dig någon dag har framöver.

I helgen hann jag inte riktigt göra så mycket som jag hade hoppats på för jag åkte på att jobba hela dan i lördags.

Men jag har hunnit fått till sidorna att bli slät och lagt på ett lager väggspackel och halva förarutrymmet börjar bli rätt nu, sen får jag föra över den formen till andra sidan.

Bild
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck

Inlägg av Scrazher »

Ajden skrev:

Det jag inte får till är att instalera Mastercam och NX5 de två programmen som gjorde att jag behövde köpa en ny datorn för att kunna göra mer koplexa saker i dom.

Jag ringer dig någon dag har framöver.
Mastercam har jag ingen aning om men kan kolla upp det.
Kör själv NX 6 på min win7 installation, men det är väl lika bra att du lägger in NX 7 då du ska installera nytt?

Bara att ringa, jobbar nu så det går oftast rätt bra.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har varit ledig i går och idag för jag åkte på att jobba natt, det har gjort att jag hunnit med en hel del av karossformandet..
I går har jag format högra sidan och lagt på ett lager vägg spackel över den för att få en solid färg och att fylla ut små hålen i skummet. Har även lyckats få till en bra övergång mellan rutan och fronten. I dag hade jag tänkt slipat till sparklet, men det var för fuktigt i natt för att det skulle ha torkat det blir att avvakta tills i morn med att slipa till det om det nu slutar regna någon gång.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu börjar den se ut som en bil, har lagt på ett lager med sandspackel över hela nu och snart blir det glasfiber innan filspacklingen börjar.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det går lite långsamt med pluggen nu pga vädret och att det är ganska mycket jobb ex i dag har jag legat 12 timmar i en skak-ränna och svetsas, väldigt givande...

det jag hunnit gjort under veckan är att kontrollmäta en hel del att sidorna blir lika och satt dit takscoopet även kapat lite i bakskärmarna för att ge lite mer utrymme mellan förarutrymmet och hjulhuset, gjorde det av två anledningar ena var att det skulle se bättre ut och man kan bli lurad att förarutrymmet är lite mindre, det andra var att det blev alldeles för trångt att komma åt att slipa längst ned.

Övrigt har jag tillverkat lite bock segment till rörbocken.
25*2 är helt klar med mandrel och allt.
45*3 R3 är klar förutom mandreln, måste beställa lite burrör innan jag gör klart den.
45*1,5 R2 saknas det bara ett mothåll anars är det också klart.
Nu håller jag på med ett för 2" rostfritt är egentligen lite överkant vad bocken ska klara men det är bara 2mm gods så jag provar och ser om det funkar.

Scoopet och ombyggda bakskärmen.
Bild

45 och 25 mm bockdysor
Bild

Det är bra med 4 axlig fräs när man ska göra bockdysor, var första gången jag programerade kod för hand till fräsen och det gick facktiskt bra efter lite testande.

Bild

Klarfräst, blev ganska bra finish trotts att jag bara hade 0.5 grader i mellan varje steg.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det blev så mycket text i det förra så jag skriver ett nytt inlägg.

Är det någon som har tipps på en bra konturmall för att kolla att sidorna är lika?
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Ajden skrev:Det blev så mycket text i det förra så jag skriver ett nytt inlägg.

Är det någon som har tipps på en bra konturmall för att kolla att sidorna är lika?
Sist jeg bygde store ting (glassfiberkaross) i byggskum brukte jeg 2x15x1200mm's alustrips og krymp og strekk-maskinen... lagde endel maler, ble vel 20 eller noe. Greie å ha hvis man skal lage en til eller lappe skader. :)
-Bjørn
hox
Lite mer laddtryck

metodfråga

Inlägg av hox »

Tjena
Hur ser planen ut för gjutning/formning?
Kommer du skapa formar, eller lägger du ett par lager på det du har och sen river foamen?
Du spacklar med sandspackel nu, och se?

Klurade lite bara.
Håkan/ www.roxgt.se
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det blir riktiga gjutfromar sen för att jag ska kunna gjuta fler delar ifall något skulle gå sönder i framtiden eller någon fler vill ha en kaross.

Justnu använder jag sandspackel för att fylla i gropar och sånt i skummet på det ska jag sen lägga ett par lager glasfiber för att få en hård yta att spackla på.
Var och köpte en färg spruta i dag som hade upp till 8 mm munstycke för att kunna spruta tjockt hemgjort prutspackel för att enkelt kunna få en lättlsipad yta uppe på glasfibern.
Skriv svar