Roligt att ni sparar Stefans gamla inlägg, säkert många som har haft och kommer att ha nytta av has kunskap i ämnet B20

.
Hög tid för uppdatering! Det har väl inte blivit så mkt gjort som man hoppats, men huvudsaken är att det blivit några små framsteg. Förra gången jag uppdaterade så lovade jag att återkomma med bromsning under vintern

. Fan, nu är vintern snart slut och motorn inte startad än... men nu är det nära i alla fall. Var slutade vi sist då? Jo toppen va färdig att skruva dit, så det gjorde Björn. Och sen var vi ju tvungna och fixa kopplingen innan vi satte motorn i bilen. Den gamla tryckplattan gav ju bara 480kg? Och den har ju faktiskt funkat förvånansvärt bra men vi ville ha lite bättre. Men det fick ju inte kosta så mkt så Janne Håkansson alias "Low budget" här på forumet letade fram en lämplig Saabtryckplatta. Han vet precis hur man kombinerar Saab och Volvo på rätt sätt

. Det blev ev fräsch från 9000 2.3t och den gav ungefär 70 kg mer än den gamla, tack för det Janne

. Svänghjulet hade fått lite stryk av tidigare slir, så jag svarvade av det och anpassade svarvningen efter nya lammellen för högsta tryck:
Och sen stiftades tryckplattan om, dom sitter lite förskjutna på Saaben plus att dom är 6mm istället för 1/4":
Och sen dit på motorn, solfjädern gick in precis till maxtryck så det blev bra
Och sen stoppade Björn i motorn samtidigt som jag började fundera lite på tändningen. Stefan pratade tidigare att han skulle köra vevgivare och jag har lite förkärlek för MSD så jag inventerade i förrådet. Hittade en triggerskiva till v8, givare och en timingcontrol. Tanken var att göra ett justerbart givarfäste, stumma fördelaren och använda timingcontrolerns 20gr tändkurva. Och sen kör vi det tillsammans med Stefans tidigare 6AL box.
Sagt och gjort, en remskiveadapter svarvades till, triggerskivan anpassades och två magneter togs bort:
Sen började jag snida på givarfästet:
Klart:
Monterat inkl. tändmark:
Efter det så var det bränslesystem på tur. Så jag byggde en fuelrail till Mikunisarna:
Och det är väl ungefär så det ser ut för stunden. Bränsleslangar har pressats och ska monteras, Björn håller på med en luffarturbobox och jag ska göra ett värme/droppskydd under gasarna. Sen är det bara lite olja och vatten sen vrider vi på nyckeln igen

.
Vi hoppas på att tiden ska räcka till för att få den bromsad under våren, ska försöka uppdatera efter start.
Mvh Johan