Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.
Erland.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.
Erland.
Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.Erland Cox skrev:Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Erland.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.
Rätta mig gärna om jag har fel!
/Magnus
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
du har förstått det rätt magnus.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
ja det sättet funkar.maghen skrev:Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.Erland Cox skrev:Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Erland.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.
/Magnus
delvis på samma vis en AC anläggning funkar.
Vore intressant om detta resulterade i en effektvinst på veven jämfört med 2bar "vanligt" tryck...maghen skrev:Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.
/Magnus
Jag funderade på det jag med, var vinner man arbete om man ökar trycket till 4 bar kyler det med en IC och sen sänker trycket till 2 bar jämfört med att bara öka trycket till 2 bar och kyla med samma IC?fugazi skrev:Vore intressant om detta resulterade i en effektvinst på veven jämfört med 2bar "vanligt" tryck...
Är det att temperaturskillnaden över mellan insugsluften och kyllyften i ICn är större vilket gör den relativa kylningen effektivare?
Har man en riktigt effektiv IC som oavsett temperaturen på luften in klarar av att kyla den till 50 grader så får man ju naturligtvis en vinst. Kanske en vattenkyld IC skulle göra det hela effektivt?
Intressant koncept.
/Karl
Med högre temperatur i intercoolern blir den effektivare. Att göra som i mitt exempel är dock knappast lämpligt i praktiken. Det kostar som sagt i form av avgasmottryck att höja trycket i onödan.
Jag har dock lekt med tanken på om det skulle kunna ge någon vinst i praktiken på en lågtrycksanläggning. Speciellt om intercoolerutrymmet är begränsat.
Säg att man vill ha 0,5 bars laddtryck på en stor grundmotor. Den turbostorlek som behövs för flödet har då ofta låg verkningsgrad vid så låga tryck.
Genom att införa en strypning efter intercoolern uppnås:
1. Arbete i område med högre verkningsgrad i kompressormappen (kanske 0,8 bar)
2. Effektivare laddluftkylning
Frågan är om detta kan uppväga det höjda avgasmottrycket? Vad tror ni?
Jag har dock lekt med tanken på om det skulle kunna ge någon vinst i praktiken på en lågtrycksanläggning. Speciellt om intercoolerutrymmet är begränsat.
Säg att man vill ha 0,5 bars laddtryck på en stor grundmotor. Den turbostorlek som behövs för flödet har då ofta låg verkningsgrad vid så låga tryck.
Genom att införa en strypning efter intercoolern uppnås:
1. Arbete i område med högre verkningsgrad i kompressormappen (kanske 0,8 bar)
2. Effektivare laddluftkylning
Frågan är om detta kan uppväga det höjda avgasmottrycket? Vad tror ni?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Om det är effektivt på en dragrace-bil låter jag va osagt, men det fungerar på stora elverk, det är det inget snack om.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
Vilka teorier!Imponerande men, kolla här istället,V8,singelturbo,tvåstegslåda,10.5 slicks
http://www.youtube.com/watch?v=gnBD3gBZ ... r_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=gnBD3gBZ ... r_embedded
-
- Topplocks-guru
- Kontakt: