Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6995
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.

Erland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

de talar om luftmängden. inte trycket..

men här måste vi genast börja tänka efter.
för att få genom denna stora luftmängd som är nedkyld måste vi juh kunna förbruka den.
annars byggs juh tryck upp igen och värme skapas än en gång....
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Inlägg av maghen »

Erland Cox skrev:Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.

Erland.
Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/Magnus
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har förstått det rätt magnus.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

maghen skrev:
Erland Cox skrev:Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.

Erland.
Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/Magnus
ja det sättet funkar.
delvis på samma vis en AC anläggning funkar.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

maghen skrev:Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/Magnus
Vore intressant om detta resulterade i en effektvinst på veven jämfört med 2bar "vanligt" tryck...
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

fugazi skrev:Vore intressant om detta resulterade i en effektvinst på veven jämfört med 2bar "vanligt" tryck...
Jag funderade på det jag med, var vinner man arbete om man ökar trycket till 4 bar kyler det med en IC och sen sänker trycket till 2 bar jämfört med att bara öka trycket till 2 bar och kyla med samma IC?

Är det att temperaturskillnaden över mellan insugsluften och kyllyften i ICn är större vilket gör den relativa kylningen effektivare?

Har man en riktigt effektiv IC som oavsett temperaturen på luften in klarar av att kyla den till 50 grader så får man ju naturligtvis en vinst. Kanske en vattenkyld IC skulle göra det hela effektivt?

Intressant koncept.

/Karl
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Inlägg av maghen »

Med högre temperatur i intercoolern blir den effektivare. Att göra som i mitt exempel är dock knappast lämpligt i praktiken. Det kostar som sagt i form av avgasmottryck att höja trycket i onödan.
Jag har dock lekt med tanken på om det skulle kunna ge någon vinst i praktiken på en lågtrycksanläggning. Speciellt om intercoolerutrymmet är begränsat.

Säg att man vill ha 0,5 bars laddtryck på en stor grundmotor. Den turbostorlek som behövs för flödet har då ofta låg verkningsgrad vid så låga tryck.
Genom att införa en strypning efter intercoolern uppnås:
1. Arbete i område med högre verkningsgrad i kompressormappen (kanske 0,8 bar)
2. Effektivare laddluftkylning

Frågan är om detta kan uppväga det höjda avgasmottrycket? Vad tror ni?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Om det är effektivt på en dragrace-bil låter jag va osagt, men det fungerar på stora elverk, det är det inget snack om.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Inlägg av Linkansg1 »

Vilka teorier!Imponerande men, kolla här istället,V8,singelturbo,tvåstegslåda,10.5 slicks :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=gnBD3gBZ ... r_embedded
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 14, 2009 10:49 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av Elffors »

Zander skriver att med supercool (han kalla det för det) så kan man ligga på lambda 1 genom hela registret samt sänka laddtrycket på testmotorn från 1.9 till 1.6 för att nå samma effekt.

Det låter i mina öron som att spikningsgränsen är ordentligt uppflyttad och därmed högre effekter möjliga :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6995
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det skulle vara kul att få reda på varför inte han eller någon annan gjort det om det nu fungerar så bra. Som man säger: snacka det går ju men snacka så det går går inte. Det är bara att läsa på energilagarna, ingenting är gratis och energin måste komma någonstans ifrån.

Erland.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

her er litt mer info jeg kom over...
Bild

http://www.gtisoft.com/archive/confarch ... ooling.pdf
Daniel Krüger
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar