Sida 40 av 85

Postat: fre sep 03, 2010 12:43 am
av Erland Cox
Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.

Erland.

Postat: fre sep 03, 2010 7:41 am
av Kadett4wd
de talar om luftmängden. inte trycket..

men här måste vi genast börja tänka efter.
för att få genom denna stora luftmängd som är nedkyld måste vi juh kunna förbruka den.
annars byggs juh tryck upp igen och värme skapas än en gång....

Postat: fre sep 03, 2010 8:17 am
av maghen
Erland Cox skrev:Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.

Erland.
Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/Magnus

Postat: fre sep 03, 2010 8:48 am
av Jens Gustavsson
du har förstått det rätt magnus.

Postat: fre sep 03, 2010 9:14 am
av Kadett4wd
maghen skrev:
Erland Cox skrev:Det är omöjligt att få både ett högre tryck och en lägre temperatur än atmosfärens.
Antingen eller är möjligt men inte båda samtidigt. Det går inte att få 2 bars laddtryck med 0 grader om yttertemperaturen är 20 grader. Det är emot fysikens lagar.
Om man börjar med kall laddluftkylare så värms den ganska snabbt upp och sen krävs det ett rejält luftflöde genom den för att hålla ner temperaturen.

Erland.
Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/Magnus
ja det sättet funkar.
delvis på samma vis en AC anläggning funkar.

Postat: fre sep 03, 2010 10:07 am
av fugazi
maghen skrev:Visst kan man väl det? Tex. 4 bars totaltryck med temp säg 450 K före intercooler som kyler luften till säg 300 K, därefter trycksänkning till 3 bars totaltryck (mha strypning, turbin etc.) borde bli nära 225 K (-48 grader C) med 2 bars övertryck.
Man får ju betala tempsänkningen med att aggregatet (eller aggregaten) måste ladda 3 bar för att få 2 bars laddtryck med allt vad det innebär i t.ex. avgasmottryck.
Eftersom man tillför energi från motorn (bensinen) och kan kyla bort värme i intercooler bestrids inga fysiklagar.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/Magnus
Vore intressant om detta resulterade i en effektvinst på veven jämfört med 2bar "vanligt" tryck...

Postat: fre sep 03, 2010 10:21 am
av Karl V
fugazi skrev:Vore intressant om detta resulterade i en effektvinst på veven jämfört med 2bar "vanligt" tryck...
Jag funderade på det jag med, var vinner man arbete om man ökar trycket till 4 bar kyler det med en IC och sen sänker trycket till 2 bar jämfört med att bara öka trycket till 2 bar och kyla med samma IC?

Är det att temperaturskillnaden över mellan insugsluften och kyllyften i ICn är större vilket gör den relativa kylningen effektivare?

Har man en riktigt effektiv IC som oavsett temperaturen på luften in klarar av att kyla den till 50 grader så får man ju naturligtvis en vinst. Kanske en vattenkyld IC skulle göra det hela effektivt?

Intressant koncept.

/Karl

Postat: fre sep 03, 2010 10:46 am
av maghen
Med högre temperatur i intercoolern blir den effektivare. Att göra som i mitt exempel är dock knappast lämpligt i praktiken. Det kostar som sagt i form av avgasmottryck att höja trycket i onödan.
Jag har dock lekt med tanken på om det skulle kunna ge någon vinst i praktiken på en lågtrycksanläggning. Speciellt om intercoolerutrymmet är begränsat.

Säg att man vill ha 0,5 bars laddtryck på en stor grundmotor. Den turbostorlek som behövs för flödet har då ofta låg verkningsgrad vid så låga tryck.
Genom att införa en strypning efter intercoolern uppnås:
1. Arbete i område med högre verkningsgrad i kompressormappen (kanske 0,8 bar)
2. Effektivare laddluftkylning

Frågan är om detta kan uppväga det höjda avgasmottrycket? Vad tror ni?

Postat: fre sep 03, 2010 11:13 am
av Big Al
-

Postat: fre sep 03, 2010 12:06 pm
av Jens Gustavsson
Om det är effektivt på en dragrace-bil låter jag va osagt, men det fungerar på stora elverk, det är det inget snack om.

Postat: fre sep 03, 2010 3:56 pm
av Linkansg1
Vilka teorier!Imponerande men, kolla här istället,V8,singelturbo,tvåstegslåda,10.5 slicks :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=gnBD3gBZ ... r_embedded

Postat: fre sep 03, 2010 4:46 pm
av Elffors
Zander skriver att med supercool (han kalla det för det) så kan man ligga på lambda 1 genom hela registret samt sänka laddtrycket på testmotorn från 1.9 till 1.6 för att nå samma effekt.

Det låter i mina öron som att spikningsgränsen är ordentligt uppflyttad och därmed högre effekter möjliga :lol:

Postat: fre sep 03, 2010 6:44 pm
av Erland Cox
Det skulle vara kul att få reda på varför inte han eller någon annan gjort det om det nu fungerar så bra. Som man säger: snacka det går ju men snacka så det går går inte. Det är bara att läsa på energilagarna, ingenting är gratis och energin måste komma någonstans ifrån.

Erland.

Postat: sön sep 19, 2010 8:30 am
av turbodart
her er litt mer info jeg kom over...
Bild

http://www.gtisoft.com/archive/confarch ... ooling.pdf

Postat: sön sep 19, 2010 2:04 pm
av Big Al
-