Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6995
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock

Inlägg av Erland Cox »

Det är kul med utmaningar och så lär man av varandra om man kör det öppet.
Först var det 318fps mätt med pitot rör men sen glömde jag mäta.
Med 285fps motsvarar det ungefär 40mm runt hål och med 260 fps 41.8mm runt hål
så det är där nånstans som jag måste hamna. Inte helt lätt med plastat golv.
Jag ska försöka mäta upp arean och återkomma, satt med detta imorse innan jag körde hem.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock

Inlägg av Tommy Luhr »

Vi får lyfta kanalerna med va?
Svetsen måste tala om jag skall kunna komma ikapp och gå om detta.
Men ventiler av 52mm modell fixade och planering av en ny topp redan utförd:)

Ingen som har en billig 531?
Jag har en rätt brutal 531 till övers med ifall någon är sugen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6995
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock

Inlägg av Erland Cox »

Tänk på att om du svetsar ovanför kanalerna så slår sig hela kamgången.
Det är bättre att plasta upp och bulta på en ny fläns ovanpå plasten.
Jag har redan förstört en topp genom att svetsa där och efter det har jag plastat.
Inga regler för toppen, allt är tillåtet bara det är ett original Volvo ämne och fungerar att köra med.
Dom ska ju gärna lämna effekt också och inte bara flöda mycket.
Jag ska få ihop en motor som jag kan testa min topp på så jag ser om det blir nåt bra.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Audi 20 vent topplock

Inlägg av Tommy Luhr »

Det kommer bli intressanta test detta tror jag Erland, håller på att titta lite på vevaxel där som du vet Erland samt kikar jag lite på grenrör som verkar vara bra att köra med.
Med mina simuleringar så hamnar både min motor och en klassisk grp-h motor på ett ungefär samma avstämt rör.
Skal bygga rören i verkligheten och se hur det blir.
Har möjlighet att testa lite modeller.

Har nu en uppdatering av webshopen att tillge er.
Ventiler till 16v volvo
Std storlekar och sen så har jag 36 och 33mm rostfria kvalitéts ventiler med riktigt kromat skaft som verkligen fungerar i std styrningar

Bild

Priserna kommer hamna på 240kr/st för dom stora ventilerna samt 220kr/st för std storlekarna.
Även std ventilerna är rostfria med riktigt krom
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage på /Rostfria ventiler volvo 16V i lager

Inlägg av Tommy Luhr »

Gör några riktigt bra klipp nu i juletider och buda hem toppar som kan bli riktigt billiga.
Utropspris 1kr på folkracetoppen

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... gnr=840107" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort auktion på sugmotor/turbo toppen med "köp nu"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av thedriftking »

En liten kostands fråga, va tar du för bygge av grenrör,insug och en topp med kam osv?
Är en b234f, effektmål runt 260hk (sug)
och även va en b230 med 531 skulle kosta (grenrör, topp, insug) effektmål då 230hk (sug)
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av Tommy Luhr »

Oj det är svår fråga.
Det är tyvärr inte billigt.
Men flera borde överlåta insug-topp-grenrör åt den som bygger toppen.
Eftersom toppens kanaler forsätter ut i grenrör och insug så skall dom också vara lika uträknade och planerade som topparna är för att få ut max körbarhet och effekt.

Absolut billigast blir det att plocka ihop 230hk 8v.
Där har jag redan enormt fina insug och grenrör som behöver lätt justering för olika koncept bara.
16v har jag grenrör till men inget insug så där behövs det tillverkas ett.
Antatar att vi pratar om spjällhus eller förgasare på weber insug.

16v har jag inget pris på så här på rak arm men 8v bör ligga någonstans runt 20 000:- för komplett system som klarar 230-240hk. går att få det billigare med omslipade original kam osv.
16v blir fort dyrt då det inte finns möjlighet att slipa några direkt vassa profiler med hydraultryckare.
Så man behöver stumma tryckaren, då kan man kanske hitta på några profiler på original ämne som hänger med längre.
Faktum är att det är inge dyrare att bygga 270-280hk med 16v än det är att bygga 250-260hk.
Man behöver kammarna och ombyggning till mekaniska tryckare och hårdare fjädrar i båda fallen. så när man är igång kan man lika gärna göra det så bra man kan.
Men man kan räkna på om en topp till 16v är nästan dubbelt så dyr som en 8v.
Men man behöver även tillverka insug till dom.
Fast jag har ju sett nygjutningar på 16v insug på nått ställe?!?!
Tyvärr är det inte många insug på marknaden som jag gillar direkt.
Man får vara nöjd om man har samma flöde i toppen med insug som utan.
Dock har mina 8v insug en förmåga att öka flödet med nästan 19cfm på en redan portad 531.
Från 223cfm till 228-229cfm. Dock tar ju förgasare ner det igen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av thedriftking »

Ja tänkte att det är lika bra att få allt byggt av samma företag,
8v verkar då bättre, även fast det lite mindre hk så blir ju priset bättre

Så priset hamnar runt 20.000 för en topp, kam, grenrör, insug ?
Ja, det ska på dubbla weber om man hittar några vettiga/bra pris.
Om man fortfarande ska köra på insprut, bör man bygga nytt insug då med?
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av Tommy Luhr »

Det finns inget bra std insug nog för 230 hk som sug.
Det närmaste man kommer så är det ju E-insuget som sitter på glt motorerna och gle motorerna.
Men det blir nog en utmaning att få det att räcka till 230hk.
Sen är det inte rätt diameter ökning på det röret mot vad som anses vara den rätta.
Sen är det heller ingen möjlighet till att byta trattar och där igenom kunna laborera med insugningslängder (som jag hävdar skall göras på alla sugmotorer oavsett hur räknat det än är).

Grenrörslängder är med någonting som man gärna laborerar med, dock är det oftast krångligt på plats i bilen och det är få kollektorere som tillåter ett enkelt ingrepp vid sekundärrörs kortning/förlängning. Då pratar vi 4-2-1.
Det går att göra fjädermonterade kollektorer och så kapar man sekundärerna bit för bit i bänken för att se vart registret hamnar.
Även insugningslängderna kan man stämma av så att dom träffar precis när grenröret "tunar"
En motor som inte går med avstämda rör lämnar dåligt med vrid och effekt.
Finns enormt mycket att hämta på att laborerea med insug och grenrör.
Erland kan ju skriva några rader om det om han är här inne och spanar nu runt juletider:)
Han har ju testat mycket finurliga trattar och även olika grenrör om jag inte missminner mig.

Det är ju snart så tomten kommer :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av thedriftking »

Verkar iaf vettigt med nytt insug osv när man ändå håller på :)
Planerna är ju iaf att få en vass sug motor och kanske till och med lära sig lite mera om "principerna" med en vettigt byggd sugmotor,

man bör varva över 7500 för dom effekterna va?
Så vad behövs förtom topp, grenrör och insug?
Lättare kolvar/stakar? Andra lager?
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det brukar hamna runt 7000 ungefär toppeffekt, fast det kan jag inte säga på rak arm, måste se vad som kan göras där.
Men risken är stor att det blir lite varv för att få ut effekt.
Angående kolvar, lager osv så är det klart bättre med lätta fina saker. Kolvar och stakar som är riktigt lätta samt kolvar med bra ringar och framförallt tunna ringar.
Använder du 230 underdel så har du en rätt bra botten med tanke på lagren.
B23 är aningens större och tar mer effekt.

Håller faktiskt på att att ta fram kolvar och stakar för 97mm borr till riktigt bra pris.
Tanken är att blocket bara behöver deckas några tiondelar och borras sen passar allt med std lager och kolvbult osv..
Men det blir inte förrän nästa år. Kan nog lova att det blir både bättre och billigare än vad som kan köpas i kitt redan;)
Dock är det ju ingen hi-tech underdel det blir, men kolvarna har 1,2mm kolvringar osv..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av Kirre »

Såg inte för än nu att du hade skrivit i min tråd i oktober men ja har svarat nu iaf :)
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av MGP »

Kul timelaps film :)

men fan gjör en film på volvo topp då, en tung pustad audi 20v e inget kul haha :)
MG Performance
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage har riktigt bra julklappserbjudande

Inlägg av Tommy Luhr »

Det kommer film på Volvo, måste bara försöka få till bättre vinklar så man ser att nått verkligen händer :)

Gott nytt år på er alla där ute.
Finns lite ny utveckling här i overboostracings verkstad inför 2012 :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage Overboostracing/ Gott nytt år

Inlägg av MGP »

Gott nytt år :)
MG Performance
Skriv svar