Sida 40 av 83

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: fre dec 27, 2013 7:03 pm
av Se88e_K
Gjorde färdigt det sista på avgassystemet idag. Downpipen är färdig lindad med bandage.
Blir nog att riva ner lådan imorgon och montera svänghjul etc. Så nu börjar man se ljuset i tunneln.
Inte mkt kvar nu.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 04, 2014 7:48 pm
av Se88e_K
tänkte montera dit lådan igår men stötte på lite patrull. 765 tryck plattan tog i svepet. Så slipade lite i volvosvepet som var dit svetsat på bmw lådan men det gick ej ändå.
Mätte godstjocklen innan idag på svepet och jag vågar inte slipa något spec mer då jag tycker det blir för tunt gods. Så jag få ser hur det här ska lösas.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 04, 2014 10:12 pm
av Klabbe Persson
Hur långt är Volvo svepet som är dit svetsat?

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 04, 2014 10:19 pm
av Se88e_K
7-8cm. Är inte jag som gjort det här utan ett företag så jag väntar på svar där ifrån.
Det är ungfär 5cm in som tryckplattan tar i kåpan, sen ska växellådan in ca 2cm till mot motorn och där konar kåpan in ännu mer

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 04, 2014 10:31 pm
av Klabbe Persson
Då lär jag få samma problem. En kompis hade också så, han svetsade om med en m90 kåpa. Skriv gärna lösningen.

Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 04, 2014 10:49 pm
av Ante Karlsson
Blir trångt mot 765 tryckplatta om man inte använder m90 svep. Kanske det som är problemet?
Kan gå att ta lite på tryckplattan om det inte är några mängder som ska bort.

/Ante

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 04, 2014 11:08 pm
av Grusbusen
Det kan såklart skilja mycket på var man lägger skarven.
Jag fick på ett bygge med liknande setup fått slipa/runda av kanten på tryckplattan samt slipat rejält i kåpan.
Sedan några varv med svets och ev. förstärkningar på utsidan.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 04, 2014 11:29 pm
av Stlpmk
Vanligtvis så slipar man ner på tryckplattan å balansera om när man åker 765 på M47/46 svep, finns mkt gods i tryckplattan så den försvagas inte

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: mån jan 06, 2014 5:46 pm
av Se88e_K
så nu har jag fixat problemet med tryckplattan. Hade gjort en hub sen tidigare när jag svarvade om mitt gamla svänghjul. Så jag satta upp svänghjulet med tryckplattan i svarven och svarvade ner tryckplattan, så nu går det fritt.

Bild

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: ons jan 08, 2014 5:26 pm
av Se88e_K
Så där var en snabbis i garaget efter jobbet och monterade lådan, nu går det fritt :)
Nu ska bara grenrör, turbo, avgas monteras och bygga ett tryckrör, oljeretur samt löda dit kontakterna för dom nya spridarna sen kan den startas.
Kardanen måste kortas 10-15cm.

Det är väll allt i stora drag.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: ons jan 08, 2014 6:37 pm
av 7aan
Det ska bli jävligt kul och se vad den här maskinen kommer leverera. hur långt är tanken att bromsa? tills nått bottnar eller?

fint jobb hela vägen. ångrar grovt att jag vart av med min 940.
skulle gärna se en bild på när tryckplattan är av svarvad, vad körde du för svep för om svetsningen?

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: ons jan 08, 2014 6:43 pm
av Se88e_K
Ang effekten så vet jag inte riktigt. Spridarna lär inte bottnas och inte turbon heller tro jag.

det är m46/47 svep. Har svarvat tryckplattan lite på bilden, nertagen ca 2mm till. Men man ser på dom tre utåtstickande grejerna på plattan det är där jag svarvat ner lite.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: ons jan 08, 2014 7:15 pm
av 7aan
ah nu såg jag när jag kolla närmare.
vad är målet då? 600whp?

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: ons jan 08, 2014 7:29 pm
av Se88e_K
Har inget direkt mål, Vi får se var effekten bli men skulle tro det bli i dom svängarna.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *HX52*

Postat: lör jan 11, 2014 4:45 pm
av Se88e_K
Så nu har jag funderande koppling :)
Trodde kopplingen skulle bli väldigt tung trampad med en 765 tryckplatta. Men den var som en helt vanlig koppling.
Men var ett jäkla bök att få ut luften men tillslut gick det. Men då frikopplade den ej så fick förlånga pinnen på slavcylindern 15mm då blev det bättre.
Sen har jag nog svetsat om kopplingspedalen 5 gånger idag innan det blev bra. Men den tar rätt långt ner men det borde fungera nu, återstår att se på en testrunda.
Har fortsatt att montera tillbaka lite grejer idag. Byggt färdigt tryckröret med.

Bild

Bild

Bild