Sida 40 av 87
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 22, 2011 9:55 pm
av Tegheim
Kompressionen är precis samma som en kolvmotor. Alltså minsta vs största volymen.
Fräser man djupare badkar så får man lägre kompression. Självklart spelar hela ytan roll oxå. Jag har tex kört enligt samma modell som senaste Rx8an, men med min egna badtunna

24cc badtunna ger 9.7, och 33cc ger 9.0, så det är inte mycket skillnad!
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: ons dec 28, 2011 9:01 pm
av Tegheim
Nu har äntligen serieproduktionen börjat på allvar... Jag hade aldrig gissat att det skulle bli så mycket beredningsjobb på dessa. Tycker de ser enkla ut, men har fått klia mig i huvudet både en och tre gånger...
Till råga på allt så kan en omarbetning i CAM-programmet ta 5-15minuter på de tyngsta bitarna.
3st grovfräsning 3D-fickor från ena hållet är ca 1500kb stort program. Gånger 3. Gånger 2...
Frästiden ska vi inte ens gå in på. Det tar tid

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: ons dec 28, 2011 9:08 pm
av Johan Lindberg
tänk vad dom skulle kosta å köpa för betalad arbetstid

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: ons dec 28, 2011 10:29 pm
av freddan302
Kommer det funka då?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: ons dec 28, 2011 11:00 pm
av Tegheim
Man vet aldrig om det kommer funka

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 2:58 pm
av Tegheim
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 3:20 pm
av Kadett4wd
Har funderat ett,, måste fråga.. är det 'stål' i std rotorerna?
Jag tänker på självsmörjande egenskaper.
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 4:23 pm
av Tegheim
Det är gjutet original. Men Rotor-kroppen ska inte gno sig emot något.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 6:37 pm
av Tegheim
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 7:30 pm
av Tegheim
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 8:16 pm
av stene
hur mycket lättare blir dina rotorer än mazdas?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 8:39 pm
av larsat
dom kolvringsliknande delarna, kan du ta dom från nån nyare motor som är bättre kvalitet eller om det finns eftermarknads delar?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 9:00 pm
av Tegheim
Med hjälp av Solidworks så har jag kommit fram till att mina rotorer kommer väga omkring 3700gram. Original väger ~4200gram.
Alla tätningar och liknande kommer vara Mazda eller eftermaknads dito. Den är konstruerad så allt original passar.
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 9:12 pm
av larsat
Vad är det för livslängd på sådana grejer då? Kan man köra en gammal Mazda wankel 40k mil utan att de blir allt för dåliga?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Postat: tor dec 29, 2011 10:26 pm
av Tegheim
Har faktiskt ingen aning om livslängd på originalmotorer.