Sida 5 av 8

Postat: sön aug 19, 2007 10:42 am
av Russian Tuning
Nåjoo.. Plockade ihop alla grejjerna igår för en provstart.. Hade inte mycket tid på mejj eftersom vi skulle ha förlovningskalas kl 4 så en del blev "ihop-hafsat" bara för provstart".. Tex downpipen e ennu inte finslipad utvärtes osv..
När allt var ihopplockat så var ju då batteriet så gott som tomt.. Brorsan körde fram sin Nissan Vanette å satte i startkablar å så provade jag dra runt den.. Inte ett liv.. Kollade gnistan å den var nog bra, men den hade inte blött ner stiftet.. provade både med och utan choke men den puffade inte ens till.. Tydligen får den inte bränsle.. Tändningen e i stora drag rätt inställd för den har startat med samma tändinställning innan jag plockade isär den i höstas.. Satte batteriet på laddning, å ska ennu göra ett försök imårrån.. Blir vel att ta upp å putsa förgasarna å kolla så att allt e som de ska med dom annars..

Bild
Här e iaf en bild av spektaklet...

Som bilden avslöjar så blev det ingen IC ennu.. Den lilla gamla fick inte plats inne i motorrummet som tidigare, men jag har en på kommande som ska svetsas om med engna gavlar å placeras i grillen... Men de blir senare...

Postat: sön aug 19, 2007 9:21 pm
av Mikael S
vilket bygge :)

Postat: sön aug 19, 2007 11:06 pm
av Perkele70
Perkele lujaa laatua LADA! :thumbright:

Postat: mån aug 20, 2007 12:40 am
av Jonas Ohlsson
det måste va något av de längsta insugen jag sett :king: som vanligt ser jag framemot nån filmsnutt på räsern

Postat: mån aug 20, 2007 12:03 pm
av Kronjocke
Enligt min polares farsa så är Lada motorn en förminskad mercedes konstruktion.Som russarna helt enkelt stal.Vilken merca motor som blev plagierad mins jag inte.Men gubben drev bilvärkstad under ca 30 år.Och va en ständig gäst/kaffe drickare i vårat gemensamma garage som pansionär.

Postat: tis aug 21, 2007 4:05 pm
av stoffehansson
Det där med att det är en merca motor har jag också hört, men vet ej om det är sant! det var säkert någon merca åkare som blev avunsjuk och ifrånkörd! hehe...

Postat: ons aug 22, 2007 7:45 pm
av Russian Tuning
Nåjoo, nu har bilen äntligen provstartats.. Fick igång den igårkväll.. Tomgången tycks vara bra, men däremot går den inte alls när man ger gas.. Lambda-mätaren visar att den blir utan soppa när man gasar.. Efter att jag lyckats få den att svara någorlunda på gas vid stillastående varvande så skulle jag ut på en provtur.. Men nehepp.. den går inte alls när man ska dra iväg.. blir helt utan bränsle å stannar vid gaspådrag när man samtidigt släpper upp kopplingen.. Sen om man lyckas få den behjälpligt att röra på sejj så om man trycker full gas så segnar den SAAAAKTA SAKTA upp i varv, lambda visar då inte ens de e så magert.. sen först när den börjar ladda så pang bara med en gång så börjar den få bränsle å drar iväg rätt bra.. Kanske lite mager blandning där ennu men den går iaf då som den ska.. så min teori e nu att trottlarna inte höjs förrän den får laddtryck så att den får alldeles för lite bränsle innan dess...??? Har någon med mera kunskap å erfarenhet av dessa Keihin-föggar någon aning om vad felet kan vara..
Nå iaf så behövs väl lite större huvudmunstycke då den går en aning snålt vid laddtryck..
Den som har nån aning om vad som kan vara galet så skriv gärna, för jag har inte tidigare handskats med såna här föggar, så alla råd e välkomna! :) Borde ju finnas nån här på forumet som pillat me såna här förgasare förut.. :)

Iaf så ska jag demontera insug-grenröret imårrån.. läckte på ett par ställen så.. måste svetsa det igen..

Postat: ons aug 22, 2007 8:17 pm
av Pysen
Svetsa in lite anslutningar och prova att flytta slangarna för trycksättning av flottörhusen närmare turbon. Om jag inte minns fel så kan man laborera med trycksättningen för att slippa bestycka om dom. MCXpress har väl utvecklat "doping" av förgasare så på deras kit kan man i princip köra med orginalbestyckning/nålar.

Postat: tor aug 23, 2007 3:42 pm
av Russian Tuning
Pysen skrev:Svetsa in lite anslutningar och prova att flytta slangarna för trycksättning av flottörhusen närmare turbon. Om jag inte minns fel så kan man laborera med trycksättningen för att slippa bestycka om dom. MCXpress har väl utvecklat "doping" av förgasare så på deras kit kan man i princip köra med orginalbestyckning/nålar.
Ahaa på så vis.. Nå jag har tryckanslutningen på tryckboxen nu.. Kanske man borde prova det oxå då.. :)

Postat: ons aug 29, 2007 2:21 pm
av Roni
Angående din turbo. Jag hade en nissan cherry turbo med Garret T2 turbo, vilket är orginal. Jag tänkte på tidigare inlägg då du skrev att turbon kom från en bluebird 1.8 liters motor. Cherryn är på 1.5 liter motorvolym, så den borde synka ihop rätt bra. :thumbright:

Postat: tor aug 30, 2007 3:10 pm
av Russian Tuning
Roni skrev:Angående din turbo. Jag hade en nissan cherry turbo med Garret T2 turbo, vilket är orginal. Jag tänkte på tidigare inlägg då du skrev att turbon kom från en bluebird 1.8 liters motor. Cherryn är på 1.5 liter motorvolym, så den borde synka ihop rätt bra. :thumbright:
Joo, turbon e ju från en 1,8 turbo-Bluebird, så jaa turbon e av ganska lämplig storlek... men få see, nog trillar det vel snart in en större snigel under huven...

Postat: fre aug 31, 2007 5:26 am
av Johansson
På min hoj sitter det Mikuni 32:or och där har jag trycksatt flottörhus och bränsletrycksregulator från pitotröret utan några större problem när laddet kommer, den har en tendens till att dö en halv sekund efter man växlat så det är möjligt att något skulle må bättre av att känna det statiska trycket i plenumet istället.

Har du kollat upp så översidan av membranen blir trycksatta? På en del förgasare måste man borra ett hål för att båda sidor av membranet ska känna samma tryck, på mina behövdes det inte men jag vet att nyare förgasare kan behöva lite jobb.

Postat: fre aug 31, 2007 9:49 am
av Russian Tuning
Jag monterade igårkväll en ny slangnippel strax efter turbon.. Jag monterade den så att den pekar rakt mot kompressorns utlopp så att det flödar rakt in i den.. Får se nu om det funkar bättr så.. Blir kanske mekande imårrån oxå, ifall jag inte far till KEmora å se på drifting å kolla in styling å tuningutstälnningen som dom har där i helgen.. Vi ser..

Postat: fre aug 31, 2007 12:35 pm
av * * * NXJ * * *
Härligt Russian Tuning :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Du har fått igång den iaf med Keihin fuggar. Ser med spänning på hur detta utvecklas :shock: Hoppas du får fortsatt bra respons på dina frågor :!:

:arrow: /NXJ

Postat: lör sep 01, 2007 7:03 am
av Russian Tuning
Tackar! :) joo ja avgudar dehär forumet.. :thumbright: De e alltid nån som kan hjälpa en när man kört fast.. :)
Vi får hoppas på en fortsättning i samma stil.. ;)