Sida 5 av 5

Kinaprylar från feltema....!

Postat: tis aug 10, 2010 8:56 am
av J.Lundin
Nja, det var väl inte riktigt det jag skrev. Har du tänkt dig att spruta rakt ner i tryckröret dvs vinkelrätt mot luftströmmen så bör du nog se till att få till en bra fördelning på vattnet. Sprutar man med luftströmmen så har jag en känsla av att vattnet fördelas bättre. Det som det i slutändan ändå handlar om är att fördela vattnet så lika det går mellan respektive cylinder. Förövrigt är det skitsvårt att säga något konkret när man inte sett bilder på systemet ifråga.....!

Postat: tis aug 10, 2010 9:07 pm
av -TLM-
Provade idag att ta en kallstartspridare från Volvo 740 turbo idag och mata med en spolarvätskepump. Får upp 2.5bars tryck i slangen. Borde räcka om jag skall ladda 1.5bar med turbon? Kan ta bilder på Fredag...

Postat: tis aug 10, 2010 9:17 pm
av nkro
Tror att det blir lite snålt.

Blir rätt dålig sprutbild tror jag.
Pröva 2 st pumpar i serie. Dvs mata en pump med den andra.
Kolla trycket.

Sen kanske inte spridaren fungerar för alltid.
Men det går alltid att pröva.

Niklas

Postat: tis aug 10, 2010 9:24 pm
av -TLM-
Sprutbilden ser kanon ut när man testar utanför bilen, blir det annorlunda när man får på lite laddtryck?

Vattensprutet skall bara funka en tävling, bilen är byggd för isrejsing och då kör jag mycket lägre laddtryck.

Vattenflöde

Postat: tis aug 10, 2010 10:20 pm
av J.Lundin
Problemet med kallstartventilerna är att dom brukar ha ett väldigt lågt genomflöde. den jag provade med gav runt 100ml/min och det är alldeles för lite i dessa sammanhang.

Postat: ons aug 11, 2010 5:35 pm
av Jens Gustavsson
conny här i sävar testar just nu ett eget byggt vatten insprutnings system på sin MB från -88 300CE sexa.

i dags läget kör conny 1.6bar övertryck in i den orenoverade 2v sexan med 9.8:1 kompa förhålande utan laddluft kylare.

motorn har gått 43000mil.

turbo HX55 66 mm in och 82mm ut med 26# avgashus.

eget grenrör med 37mm inv dim och ca 75cm långa rör.

stock insug+ späll mm.

autronic SM4 med 1200cc trick flow E85.

ca 0.82 i lamda och 18-22 grader tändning.

rätt imponerande att den håller tycker jag :) drivlinan är dock bytt till stadigare grejor då de dog rätt fort :hihi:

Re: Vattenflöde

Postat: ons aug 11, 2010 7:56 pm
av -TLM-
J.Lundin skrev:Problemet med kallstartventilerna är att dom brukar ha ett väldigt lågt genomflöde. den jag provade med gav runt 100ml/min och det är alldeles för lite i dessa sammanhang.
Vad rekomendera du för flöde?

Bygga upp en egen kunskapsbank....!

Postat: ons aug 11, 2010 11:01 pm
av J.Lundin
Nödvändig mängd vatten får man tyvärr prova ut själv, den kan variera från 0,2 till 1,5 x det bränsleflöde motorn behöver. Det som är viktigt i sammanhanget är att man ökar på förtändningen då man sprutar in vatten annars förlorar motorn vridmoment i och med att förbränningen fördröjs. Som mest provade jag med 44 graders förtändning, motorn hade då en grundkomp på 7,0:1. Med andra ord ingen bra kombination om man ser till effektivitet. Då grundkompen ökade till 8,0:1 kunde jag minska förtändningen med drygt 10 grader. Det var vad jag kom fram till på min specifika motor och med det vattenflöde jag körde med. Dessa värden skall alltså inte tas som några riktlinjer för var man borde hamna. det är mängder med andra parametrar som spelar in.

Tyvärr finns det inga givna recept på hur mycket vatten man måste tillsätta, det är som allt annat runt motorer, man måste prova, prova och åter prova tills man får till det.

Postat: tor aug 12, 2010 9:18 am
av fugazi
-TLM- skrev:Provade idag att ta en kallstartspridare från Volvo 740 turbo idag och mata med en spolarvätskepump. Får upp 2.5bars tryck i slangen. Borde räcka om jag skall ladda 1.5bar med turbon? Kan ta bilder på Fredag...
-TLM- skrev:Sprutbilden ser kanon ut när man testar utanför bilen, blir det annorlunda när man får på lite laddtryck?
Vattensprutet skall bara funka en tävling, bilen är byggd för isrejsing och då kör jag mycket lägre laddtryck.
Teoretiskt sett så har du ju 1,5 bars "mottryck" för pumpen att jobba mot och då blir ju kontentan att du bara har 1bar kvar... då händer det kanske inte så mkt...

Om du däremot kopplar en tryckslang från turbon till "spolarburken"/vattenbehållaren så får pumpen hjälp bakvägen med samma tryck... och då har du ju 2,5bar...
Men det kan ju va lite knepigt att få locket att sitta kvar med 1,5bars tryck i en spolarburk... :hihi:

Men som sagt... bara teori!
Värt att prova?

"I´m wet but the martini is still dry", nedstänkt

Postat: tor aug 12, 2010 9:40 am
av J.Lundin
Spolarburkar i plast är nog inget bra alternativ om burken skall trycksättas. Det som fungerar i plastväg är de små bensindunkar som säljs. Det kan eventuellt även stå på dom hur mycket tryck dom kan utsättas för. 2 Bar klarar dom definitivt av utan några som helst problem.

Postat: fre aug 13, 2010 9:49 pm
av -TLM-
Provade idag med 1.3bars ladd, och jag tyckte det funkade bättre än förut. Hörde inga spikningar, men skall koppla in en knocklink.

Det är ju väldigt enkelt att sy ihop en tank i stål som tål att man leder ner laddtrycket. Senare problem... =)

Postat: mån okt 11, 2010 1:02 am
av Jim
här har ni en sida som säljer vatteninsprutning det fins ett forum om ämnet & bilbyggen som kör med vattensprut .
det finns en kalkylator om nozzlar (spridare) vilken storlek man ska ha.
massa info om typ vart nozzeln ska sättas ,map sensor eller tryck ventil för att starta pumpen .backventil.


http://www.alcohol-injection.com/?osCsi ... 41214a1ccc

FAQ
http://www.alcohol-injection.com/faq.ph ... 41214a1ccc

forum
http://www.alcohol-injection.com/forum/ ... 41214a1ccc

Postat: mån okt 11, 2010 1:41 am
av Jim
min typhoon v6 4.3l motor
ska jag köra med nozzlar som flödar 630ml/min till 756ml/min . 1,8 till 2bar laddtryck på motorn.

instalation är ungefär så här i textväg=
tank till vatten sen tryckpump 250psi pump sen slang till backventil sen spridare före spjällhuset som styrs allt från controlldosa & mapsensorn 3 bar
Bild

Bild